The Great Barrier Reef

Australië, The great barrier reef

Oké laat ik maar ff beginnen met Mn excuses aan te bieden voor het overvloed aan mailtjes dat jullie blijkbaar zo nu en dan blijken te krijgen. Dit komt doordat ik in een gebied zit zonder bereik en met beperkt WiFi waardoor de app mijn reisverslag steeds in kleine delen upload. Zo.. dat gezegd hebbende kan ik jullie met een gerust en goed gevoel vertellen over mijn belevenissen van vandaag. (Michiel.. speciaal voor jou begin ik dit verhaal in een nieuwe alinea 😋)

Gelukkig heeft gisteren mn verstand het gewonnen van mn gevoel, want vanochtend moest ik me om 7 uur melden bij de haven van Cairns om The Great Barrier Reef op te gaan. Een vrij ruige boottocht van ruim n half uur, waarin zo ongeveer de helft van de opzittenden ziek werd (die waren gisteren dus waarschijnlijk minder verstandig geweest 😜) Opweg naar de eerste stop, kregen we uitleg over de basisprincipes van het snorkelen en duiken, want ik had me opgegeven voor een introductieduik 😁. Mn PADI halen zou me namelijk 5 dagen kosten en dat vind ik net iets te lang aangezien ik "maar" 6 weken de tijd heb hier. Bij de eerste stop ergens midden op t rif konden we vrij snorkelen, met een boot met een glazen bodem het rif op en in de samengestelde groepen duiken. Omdat ik nog 1,5 uur moest wachten op Mn duik, ben ik eerst maar met de boot gegaan. In Spanje heb ik dit wel eens gedaan en veel meer dan sardientjes zag je daar niet, maar dit water was zo helder dat je het rif en alles wat daarin leefde super goed kon zien! En toen was het dan eindelijk tijd voor Mn duik! Pak aan, zuurstoffles op en t water in! Die fles was zo zwaar dat ik even dacht dat ik meteen naar de bodem zou zinken, maar daar was natuurlijk over nagedacht. In het water nam de instructeur eerst nog een keer de basis vaardigheden en communicatietechnieken door, waarna we afzakten de diepte in. Dit ging in tweetallen met 1 instructeur omdat we de instructeur bij de hand moesten houden, aangezien we geen PADI hadden. We hadden vandaag ook geluk met t weer, t zonnetje scheen volop, wat deze ervaring nog zoveel mooier maakte! Want WAUW wat is de wereld ook onder water prachtig!! Koraal en vissen in alle kleuren! Zo mooi om daar tussen te zwemmen en dingen tegen te komen die ik nog nooit gezien had of waarvan ik zelfs niet eens wist dat t bestond! De vreemdste dingen die gewoon bleken te leven. Om te beginnen kwamen we een barracuda tegen, waar ik het wel ff enigszins warm van kreeg, maar dit bleek gewoon n nieuwsgierigerd te zijn die regelmatig door deze duikers gevoerd wordt en daardoor verder niet gevaarlijk is. En.. ik heb Nemo, zn vader en Dori in 1 duik gevonden en hun huis gezien 😃 kortom.. ik was meteen verkocht en er zeker van dat ik vaker wil duiken! Laat ik nou weer op de boot aangekomen ook t aanbod krijgen om nog een duik te doen.. Uhhm ja graag!! Na nog wat snorkelen (want dat duiken had Mn interesse voor de onderwaterwereld zeker gewekt!) en een lunch, zijn we verder gevaren naar de tweede stop. Het was inmiddels eb (als je dat hier ook zo noemt 🤔) waardoor er een heel klein eilandje ontstond midden in t rif. Met de glasboot werden we op dit eilandje gedropt om vervolgens terug te kunnen snorkelen naar de boot. Heel apart dat je zo'n eind van de kust zit en t water toch zo ondiep is dat ik wanneer in onderdook het rif aan zou kunnen raken. Op de terugweg naar de boot heb ik vrienden gemaakt met n klein visje die de hele tocht met me mee is gezwommen ☺ en toen was het tijd voor Mn tweede duik. Omdat ik zeker genoeg overkwam in het water hoefde ik deze keer niet de instructeur vast te houden en mocht is los rondzwemmen (pas op vissen, Sanne is los!) als ik maar in de buurt bleef. Toen ik net t water in was gesproken zei een van de instructeurs: cross your fingers love, there's a shark a couple 100m away from here. 😳 eerlijk is eerlijk.. ik dacht ff da k in mn bikinibroekje ging poepen 😏 maar de haai bleek geen mensen te eten dus heb ik mezelf niet laten kennen en ben gewoon gaan duiken. Helaas heb ik de haai niet gezien, maar wel weer heel veel anders moois waaronder n mega schildpad. Helaas heb ik niet zo'n hippe GoPro waar een hoop mensen hier wel mee rondlopen en heb ik dus geen foto's of filmpjes kunnen maken. (Die ga ik zeker wel nog een kopen!) Weer terug op de boot was het al weer tijd om terug te varen naar Cairns. De tijd vloog, maar dat is altijd zo als je t naar je zin hebt natuurlijk en WAUW wat vond ik deze dag geweldig! 😍The Great Barrier Reef is echt prachtig, zowel vanaf de boot gezien als onder water! Ik heb er zeker weer een bucketlist item bij na vandaag.. mn PADI halen! 😃
Weer terug in Cairns was daar volop leven. Omdat het zo'n lekker weer was, was het super druk bij de lagoon en in het naastgelegen park. Hier heb ik mezelf nog maar even bijgevoegd en vanaf daar de zonsondergang zitten bekijken. Maar duiken maakt hongerig en op de terugweg naar t hostel kwam ik langs de sushitrain die me riep! Om de dag in stijl "af te sluiten" heb ik mezelf dus maar even volgeladen met wat rauwe vis 🙈. Nu snel douchen en dan toch nog maar eens even het nachtleven van Cairns gaan verkennen!

Ik mis een foto van jou in je duikpak 😉 Die heb k helaas ook niet! 😒 Mn telefoon lag veilig opgeborgen toen ik t dat pak aantrok.. in t kader van Mn telefoon is me meer waard dan zon foto 😉

Floor 2017-04-26 08:01:03

Ik zie dat je nu ook bent besmet met het duik-virus :-) Ohh Jaa!! Ik moest nog denken aan wat jij tegen me zei! Echt geweldig!