Outback day 1; Uluru/Ayers Rock

Australië, Yulara

Nadat vanochtend om 4uur de wekker ging (#jemoeterwatvooroverhebben) werd ik door Ash (de typisch Australische tourguide, inclusief knotje alleen helaas niet bepaald n knapperd) bij het hostel opgepikt om richting Uluru te gaan. Een rit van ruim 500km en 5uur door, wat het beste te omschrijven is als; totally nothing! De enige onderbreking in de dorre zandvlaktes met schaarse begroeiing was zo nu en dan een verlaten, volledig verroeste of uitgebrande auto. Volgens Ash was het feit dat de auto er nog stond juist goed nieuws, want als er iemand was doodgegaan zouden ze de auto direct op hebben moeten ruimen 😳. Na een aantal stops bij kleine benzinestations in the middle of nowhere die meestal werden gerund door afstammelingen van de aboriginals, kwamen we aan op het vliegveld van Uluru om een deel van de groep te droppen en vanaf daar door te rijden naar de campingsite voor een lunch. Na de lunch werden we afgezet bij het Aboriginal cultural centre om (voordat we naar Uluru gingen) iets te leren over de Aboriginals die hier leven. Nou ben ik normaal niet zo cultureel ingesteld, maar dit was wel heel interessant om te zien hoe die mensen vroeger en nu nog steeds deels leven. Ondertussen had Ash het tweede deel van onze groep voor de komende dagen van het vliegveld gehaald. In total een groep van 15 mensen met (lucky me) 6 Fransen (laat dat nou net mijn favoriete volk zijn 😣 maar goed ik sta overal voor open deze reis dus ik laat me graag verrassen om vervolgens mijn mening over de Franse medemens bij te stellen #tobecontinued). En dan eindelijk op naar Uluru (ook wel bekend als Ayers rock). Zoals de naam al doet vermoeden een megagrote rots van een soort zandsteen die (inmiddels) 358meter boven de grond uit steekt en zo'n 6km diep onder de grond verstopt zit! Weer zo'n plek waar je je ineens heel klein voelt! Na wat Aboriginal grotten te hebben bekeken kregen we de tijd om zelf (een uitgezette) route te lopen naar een punt waar Ash ons weer op zou pikken. Niet zo moeilijk dus.. tenzij je Frans bent blijkbaar, want aangekomen bij de bus konden we maar liefst 45minuten wachten tot het Franse gedeelte van de groep de weg ook had weten te vinden. Gelukkig waren we nog net op tijd om de "zonsondergang" (een van de hoogtepunten van deze tour) achter Uluru te bekijken. Helaas hadden wij alleen het "geluk" dat we net de 4%van de jaarlijkse neerslag in dit gebied mochten meemaken waardoor er vrij weinig zon onder viel te zien gaan. Maar goed.. alsnog mooi om te zien! Toen de zon volledig onder was zijn we gaan eten op de campsitr om vervolgens nog een drankje te doen en te gaan slapen. Dit slapen (wat het tweede hoogtepunt van de trip zou moeten zijn) zouden we doen in swags op de grond onder de sterren, maar omdat het volop regende kregen we de mogelijkheid om in een tent te slapen. Deze hebben we met de totale groep maar aangegrepen in de hoop morgen alsnog in onze swag buiten te kunnen slapen. Kleine domper dus, maar ondanks dat schrijf ik dit toch met een voldaan gevoel (terwijl ik toch enigszins panisch met de zaklamp om me heen schijn bij elk geluidje of kriebeltje uit angst voor de megagrote spinnen en slangen die hier blijken te zitten) en ga ik lekker slapen in mn primitieve tentje in de hoop dat het weer ons morgen beter gezind is! ☺