Jaisalmer

India, Jaisalmer

Vanaf het nationaalpark gingen we naar Jaisalmer, in de middag de trein naar Jaipur en de nachttrein naar Jaisalmer. Onze eerste nachttrein in India, het ging prima. We hadden een soort van vrouwen coupe, nouja ik denk 90 procent mannen en 10 procent vrouwen (zoals overal), maar tegenover en onder ons lagen vrouwen en kinderen. Het schot naast ons en de bedden aan het gangpad al niet meer. Ik had een middenbed, je hebt 3 smalle bedjes boven elkaar, in de nacht koelde het gelukkig wat af en heb ik redelijk geslapen. In de ochtend dronken we een kopje chai thee, geserveerd door de meneer die met een thee pot en kleine bekertjes door de trein wagons aan het verkondigen was dat hij 'CHAI' verkocht. Zo liepen ze ook schreeuwend met water, wat eten en van alles en nog wat rond. Om half 1 kwamen we aan in Jaisalmer, buiten het treinstation stond een meneer met een bord "Leah Grooff", dat zijn wij! Het guesthouse schijnt moeilijk te vinden te zijn, vandaar dat hij ons komt ophalen. We werden hartelijk welkom geheten, kregen een kopje chai en maakte een praatje met de eigenaar. Na een enigsinds verkoelende douche en een lunch gaan we opzoek naar een zwembad, we komen uit bij een duur, groot en luxe resort. Waar we tegen een oke prijs heerlijk een uurtje kunnen zwemmen, we krijgen nog een verkoelend, fris drankje, blij dat we even konden zwemmen! We hebben een sfeervol guesthouse, het heeft hier veel weg van het midden oosten, de zandstenen gebouwen, tot in de kleinste details afgewerkt, de nisjes en gekleurde gordijnen, net een paleisje!
Einde van de dag stappen we achterop de motor en worden we bij een plek afgezet waar je een mooie zonsondergang hebt met uitzicht over de stad. Het uitzicht was prachtig, maar een zonsondergang was ver te zoeken, teveel stof aan de horizon.
De volgende ochtend vroeg eruit, om half 6 liepen we heerlijk afkoelend over de stille straten. Na een zwetende nacht, is de koele ochtendlucht (25 graden) heerlijk. We liepen naar een meertje, waar we de zonsopgang bekeken, niet spectaculair, maar oke. Mannen kwamen om de vissen eten te geven, de straten werden aangeveegd en klaargemaakt voor een nieuwe dag. Jaisalmer heeft een prachtig groot ford, hier lopen we naartoe, genieten van het uitzicht en ontbijten op een mooi plekje! Binnen het ford heb je, naast winkeltjes, huizen en eettentjes ook wat tempels, we kopen een ticket en bezoeken er twee. De andere twee gingen pas later open, goede reden om nog een keer het ford in te gaan. We lopen nog wat door de winkelstraat en tussen de middag chillen we bij het guesthouse. We boeken voor morgen een camelsafari en einde van de dag lopen we nog een keer omhoog het ford in. Wat blijkt, de andere twee tempels zijn alleen van 11 tot 3 geopend, pff stonden we daar om half 5.... nouja pech.
We worden nog aan de praat gehouden door een man, die graag van alles over zijn shops en de ayurveda vertelde, eten nog wat en gaan optijd naar bed.
Snachts werd ik opgeschikt door felle licht flitsen, brand en knallen. We sliepen met de ramen open, en met de gedachten dat alles in de fik stond, stond ik gillend met m'n kussen bij de deur... wat bleek nou, een stroomkabel was buiten afgebroken, waardoor de fan uitviel, een harde knal en blauwe lichtflitsen te zien waren buiten en vanuit de stopcontacten... phoe. Nouja, buiten verzamelde zich (om 1 uur snachts) een paar mannen, kijken omhoog, maar er gebeurde verder niks. Nou, maar verder slapen dan.

Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Kijk uit naar jullie volgende verslag! Nog veel plezier!

Hilda 2017-05-01 11:41:08

Leuk beschreven schat. En je gaat de mentaliteit al overnemen. Ach ja het komt zoals het komt. 😉 Mooi!

Corrie 2017-05-01 12:30:48

Hè leuk hoor een stukje India en jouw belevenissen hier aan de eettafel ! En wat een mooie, leuke foto's weer !

Ankie 2017-05-01 18:50:22

Wat een mooie plaatjes weer. Zo krijg je een mooi beeld bij jouw verhaal. Wonderlijk hoe die buizen over de grond lopen bij die foto van dat smalle straatje. Wel een slimme oplossing. Prachtig!

Alie 2017-05-02 09:05:37

Kan me voorstellen dat je schrikt van die knallen en flitsen! Fijn dat de reis goed gegaan is. Handig het bordje met naam 😁 mooie foto's!