Itchy and Scratchy

India, Jaisalmer desert

Na een jeeptour om mijn groep van 12 wat verder in de woestijn te brengen, komt in de verte ons vervoermiddel van de komende dag aanlopen: kamelen.

Een kameel "besturen" is eigenlijk eenvoudig, nadat je eenmaal 2,5m de lucht in bent 'geslingerd'. Je hebt twee touweinden, verbonden aan de kop, waaraan je kan trekken. In feite trek je de kop in de positie van de richting waar je op wilt. Laten vieren is vooruit, beide touwen trekken is stop, linkertouw voor linksaf en vice versa. Turbomodus is ook aanwezig, slechts een paar zachte tikjes op z'n zij zet hem in vol galop.

Moeilijker is het om comfortabel te zitten, maar na een uur had ik de balans tussen je mee laten voeren en weerstand bieden bij elke stap wel aardig te pakken. Een normale stap dan, want ik had uiteraard het kameel dat ze beter Itchy en Scratchy hadden kunnen noemen. Elke paar minuten werd de normale trage cadans onderbroken door een onhandige (no pun intended) poging om de jeuk te verlichten, waarbij ik alle kanten op werd geworpen of een trap tegen mijn voet kreeg.

Deze woestijn is niet zoals de Sahara, met zandduinen zover als het oog rijkt. Sterker nog, er is nog behoorlijk wat begroeiing op veel plaatsen. Verspreid zijn echter wel wat groepen duinen te vinden en dit is waar kamp wordt opgezet. Hier zouden we moeten kunnen genieten van een mooie zonsondergang, maar helaas gooit de regen van eerder roet in het eten. Niet letterlijk, want de kameelrijders blijken ook uitstekende koks m.b.v. het onderweg gesprokkelde brandhout.

De nacht onder de sterrenhemel had ook beter gepland kunnen worden, want echt donker wil het niet worden met de volle maan. Ook bij zonsopkomst speelt de bewolking weer parten. Ach, we hadden ook met de onweer in de woestijn kunnen zitten en het was al met al zeker weer een topervaring.