California Redwoods

Verenigde Staten, Weott

We kamperen nu aan de Avenue of the Giants. Vernoemd naar de tijd van de Reuzen, Eenhoorns en Monsters. Zo voelt het tenminste. Door de gigantisch hoge bomen, mist, varens, en mos waan je je in de filmset van een sprookje, Lord of the Rings of Jurrassic Park. Wat gedeeltelijk ook klopt, daar komen we later op terug.

We zijn vorige week verder gefietst langs het laatste stukje Oregon coast: steile kliffen en rotsen die naast de kust uit het water steken. De weg werd smaller en er kwam steeds meer zeemist hoe verder we zuidwaarts fietsten. Dat leverde soms dramatische uitzichten, soms geen uitzicht, en een aantal spannende momenten op de weg op.

Vervolgens zijn we California ingefietst! Hoewel in alle liedjes California omschreven wordt met strand, zon, en surfers, blijkt California super groot te zijn en in het noorden te beginnen met de Redwoods national en state parks. Weer smalle wegen, veel mist, maar heel indrukwekkend grote bomen. Helaas is California minder fietser-vriendelijk dan Oregon: minder hiker-biker sites op campings (ze kunnen je wegsturen als er bijvoorbeeld al 3 fietsgroepjes op de camping zijn, gelukkig hebben we dat nog niet meegemaakt), en minder goede voorzieningen (betalen voor lauwe douches, geen picknicktafel). Maar dat wordt tot nu toe goed gemaakt met de grootse natuur! We kampeerden bijvoorbeeld drie nachten bij de Elk Prairie: een opening in het bos waar herten (waaronder elanden) komen grazen. Vanaf daar zijn we door het bos met reuzenbomen naar de Fern Canyon gelopen: een riviertje omringd door hoge kliffen met varens. Hier komt ie: dit was een van de sets voor Jurrassic Park.

Na deze eerste Redwoods parken kwamen bij Eureka! Ergens deze dagen zijn we de helft van onze reis gepasseerd: we zitten op ruim 2000 km, zijn 7 weken onderweg, en Eureka zou ongeveer de helft moeten zijn. Reden voor een feestje dus. En omdat het 4th of July was natuurlijk: onafhankelijksheidsdag. Dat vieren de Amerikanen door zichzelf te verkleden als de Amerikaanse vlag, overal vlaggetjes op te hangen, en de trots voor hun land te vieren met bier, hotdogs, een braderie en vuurwerk. Het deed ons denken aan een mengeling tussen Koninginnedag en oud en nieuw. Heel gezellig eigenlijk! Grappig hoe de bordjes 'fireworks forbidden' worden afgewisseld met kraampjes waar je klein vuurwerk kunt kopen. Er werd een vuurwerkshow in Eureka georganiseerd waar we heen zijn gegaan. Er was een kleine kermis, en veel mensen die op campingstoeltjes zaten te wachten tot het vuurwerk zou beginnen. Een super show met natuurlijk veel rood wit en blauw, en dat konden wij ook wel waarderen natuurlijk ;).

Dat we op de helft zijn voelt ook onwerkelijk: hoe kun je zo lang door een land fietsen en nog steeds niet aan de andere kant zijn? Hoe veel verder kan het nog zijn? Als we zo ver uit Nederland zouden fietsen zouden we al een paar landen verder zijn. (wie het weet mag het zeggen: wat ligt 2000 km fietsen ten zuiden van Den Haag?). Grappig hoe het fietsen na 7 weken als een 'way of life' voelt: we gaan zitten en het voelt natuurlijk, een verlengstuk van je lichaam. Achter elke bocht een nieuw uitzicht, avontuur, nieuwe mensen om te ontmoeten, en een nieuwe camping om de tent op te zetten. Meestal heerlijk, maar soms is het ook vermoeiend. Dan wil je juist iets wat bekend is, vermaakt worden terwijl je niets doet, een makkelijk kopje koffie. Op 4 juli moesten we noodgedwongen een motel boeken omdat de campings vol zaten en dan nemen we het er ook van: eindeloos op bed tv kijken en een bak 'european style yoghurt' naar binnen werken. Ja mensen, hierbij onze bekentenis van guilty pleasures op een lange reis.

Op dit moment dus in het volgende deel van de Redwoods langs de Avenue of the Giants. Hier staan een aantal van de hoogste bomen te wereld als we het goed hebben begrepen (er wordt wel vaker gezegd dat iets het...ste ter wereld is, en dan bedoelen ze vaak alleen de VS). Vanaf morgen een goeie klim naar Leggett, daarna weer langs de kust!

Dankjulliewel voor alle berichtjes, heel leuk om wat van het thuisfront te horen!! :)

We zijn een paar keer door jullie gevraagd hoe het eten hier is. Sommige dingen zijn echt lekker en beter dan in Nederland, zoals hotdogs en hamburgers. Je moet daarbij wel op de porties letten: je kunt je letterlijk misselijk eten aan een normale portie. Andere dingen zijn niet te eten, zoals de meeste pasta's en sommige pizza's: het is zoeken naar de pasta en pizza onder alle kaas(saus). Hier zijn we al een paar keer de mist mee in gegaan. Meestal koken we zelf op de camping, en dan is het handig dat er zoveel instant food is hier: 'Just add water' is de slogan. Vergeleken met de andere fietsers slepen we veel boodschappen mee, omdat we ook graag wat groente en fruit eten, en met gezonde trek boodschappen doen en dus een berg aan koekjes, toetjes, chips, en nootjes in ons mandje doen. Daarmee kunnen we dan weer vrienden maken op de camping! We hebben al veel fietsers gelukkig kunnen maken met onze warme chocolademelk met havermoutkoekjes.

Veel liefs,

Ruben en Hanneke

Natuurlijk ook weer een filmpje van onze avonturen! https://youtu.be/SQkYSRQyzG4

Wow alweer op de helft... 2000km wat een afstand. En dan al die mega hoge bomen, jullie zullen je wel heel klein hebben gevoeld... geniet van alles, want voor je het weet moet je weer met de benenwagen door het Hollandse weer ;-). X

Ilse 2016-07-11 07:43:46

Wow dat ziet er mooi uit! Wat een gigantische bomen zeg... En ik ben wel benieuwd naar de mistverhalen :-) Om antwoord te geven op de vraag: jullie zijn ongeveer zo ver as Santiago de Compostela (4 landen), Napels (6 landen), Kiev (4 landen) of Belgrado (5 landen) gefietst! Als je dat verdubbelt kom je in Georgië, Kazachstan, Zuid-Marokko of Syrië terecht. Liefs!

Joris 2016-07-11 09:40:49

PS: de laatste pin staat in de verkeerde Burlington. Geniet van de hot dogs!

Joris 2016-07-11 09:42:08

Mooie verhalen :) Jullie zouden zo in 1 klap mee kunnen doen aan de Tour de France, podiumplaatsen!

Patrick 2016-07-11 10:41:46

Mooie verhalen met prachtig filmpje, jullie zijn goed bezig. Die weidsheid van de wegen langs de kust en de groene paden door de voetheuvels: super mooi. Alicante was mijn slag in de lucht, Napels lijkt verder maar is zelfs iets dichterbij, ga je naar het oosten, dan ben je ergens tussen Minsk en Moskou: 2000 km is in elk geval superver fietsen. Agadir Marokko is 3200, net als Iraklion, Kreta (inclusief boottocht), en Ankara, Turkije. Met 4000 km zit je al in Beiroet! Leuk om te zien wat jullie van de Amerikaanse cultuur opsnuiven! In California ga je behalve vette happen denk ik ook lekkere salades tegenkomen? Aan de Oostkust kan je in gezonde winkels vaak gemakkelijk je eigen salades samenstellen (ideaal voor de kok op een luie dag of altijd voor de luie kok... ; )

Martien 2016-07-11 11:25:07

Heel tof om mee te leven!! En bedankt voor je mailtje :D XXX

Eva 2016-07-11 17:11:47

Fijn om mee te kunnen genieten van de mooie verhalen! Al mega fiets kuiten ontwikkeld?

Emelie 2016-07-11 22:58:50

Hoi Ruben en Hanneke, What an exciting adventure!! At least you are having better weather than what we have here :-( I always look forward to your stories and pictures and videos!! Enjoy the last half of the trip just as much as the first (or more ;-) ). Liefs..........

'Mamolepa 2016-07-12 09:06:05

Ziet er geweldig uit. Geniet ervan.

Mostafa 2016-07-14 22:37:54

Vandaag stukje Tour de France gekeken, net of je jullie films bewonderde maar dan zonder jullie mooie muziek erbij. Huub gaat morgen beginnen met een fietstocht langs de Weser, start vanaf Hann Münden. Hij denkt nu nog de 400 km naar Bremen in 5 dagen te kunnen fietsen. Mini-avontuurtje vergeleken jullie, maar grote voorpret. Over 2 weken steken we over met de bus en de fietsen naar Engeland en hebben dan ruim 3 weken de tijd om daar rond te dwalen. We kijken uit naar jullie volgende verslag!

Hanneke en Huub 2016-07-17 22:27:02

Leuk om te lezen en nog leuker om het filmpje te zien. Krijg prompt heimwee naar die fantastische natuur. Wij laatste dag San Francisco. We hebben de stad nu aardig doorgrond. Tocht met de mustang was geweldig. Vooral ook omdat het in Napa Valley 30 graden was. Dat mis ik wel hier, die behaaglijke warmte. Wat een klimaat heeft SF! Jullie nog heel veel plezier verder en ik blijf jullie volgen!

Inge van der Heiden 2016-07-21 03:37:13

Het bos ziet er prehistorisch uit. Misschien dat daar nog steeds oermensen leven :).