Door Glacier NP, van oost naar west

Verenigde Staten, West Glacier

Vandaag bijtijds opgestaan en ontbeten. Het is een prachtige dag.
We rijden eerst door het park de 'Road going to the Sun' tot vlak bij de Logan Pass waar we niet overheen kunnen. De route is prachtig dus jammer dat we om moeten rijden maar ook daar zal t mooi zijn.
We rijden onderlangs het nationale park en dan aan de oost kant weer omhoog. We lunchen op een heel winderige plek langs het het Medicine meer pal tussen de bergen. Kunnen mooi de kussens even drogen want de waterkan lekte. Ook mijn spijkerbroek droogt al weer aardig. Ik wil 'm morgen weer aan want ik moet en zal 'm verslijten en achterlaten deze vakantie!
We kijken even bij de oostelijke parkingang het Lake Saint Marie visitors center. Hier kunnen we maar 2km het park inrijden totdat ook hier de weg is afgesloten.
We besluiten nog een laatste nacht in een wilderniscamping door te brengen (de Many Glacier, deze is al in 'primitieve status' ivm het seizoen, dus geen water, alleen een stort wc).
Onderweg zien we mensen langs de weg dus is er iets te zien. Raak deze keer, een moederbeer met twee kleintjes. Men zegt Grizleybeer maar later blijkt het ook om zwarte beren te gaan. Vlakbij zwerft volgens een park ranger wel een oud Grizleybeer mannetje van 23 met een zenderband. Hij blijkt Scarface te worden genoemd. We gaan verder naar de camping, zoeken een goed plekje en installeren ons. Even een rondje lopen. Op de parkeerplaats staan mensen met verrekijkers, ha, wat zien zij daar? We mogen even kijken via de grote verrekijker naar een prachtige crème kleurige zwarte beer, we noemen haar of hem melkchocolade en latte. Ook schapen en geiten zijn te zien, heel klein met het blote oog en zelfs met de telelens nauwelijks te onderscheiden. We staan gezellig te kletsen met twee echtparen die uit Montana komen en krijgen veel tips.
Dan een wandeling naar de rivier. Ik heb mijn Grizzly berenbel om en die rinkelt gezellig. Het voelt wel belachelijk maar zo'n bel wordt geadviseerd om beren niet te verrassen. Dus niet zeuren. Langs de oever van het meer zitten weer echte liefhebbers met enorme camera's en telelenzen. te wachten tot de Elks en Moose komen drinken. Wij blijven ook even zitten en genieten van de zon. Dan is het tijd voor het avondritueel: kampvuur, ik binnen wat koken, Fer buiten vlees op het vuur roosteren. Koffie doen we weer binnen. Ben benieuwd of de beren naar de camping komen vannacht.

Fijn dat jullie zo genieten !! Ik geniet op afstand mee . Fijn dat het weer nu meer mee werkt. Pas toch maar op,voor die mooie beren ! Taal van een Moeder hè. Doei Mies.