Dag 24 Ferrara

Italië, Ferrara

Dag 24.
Montagnana-Ferrara.
Soms heb je wel eens een mindere B&B gebeld…dat had Rik dus gisteren gedaan.. dus vlug gaan slapen dan is het zo morgen.
Met een croissantje en een bekertje joghurt werden we de straat op gebonjourd vanmorgen, duidelijk geen toppertje, heb je wel eens.
Vandaag 80 km op het program, de rit naar Ferrara. Nog steeds over de Povlakte, nog steeds zo plat als een dubbeltje.
Eigenlijk weer een makkie vandaag, minder saai dan gisteren omdat er deze keer best wel wat te zien was. En er gaan je bepaalde dingen opvallen, wat Rik erg opviel is dat er in deze streek iemand heel erg veel geld verdiend heeft met het verkopen en plaatsen van goud/messing kleurige aluminium kozijnen, wat een verschrikking is dat zeg. Wat ook opvalt is dat we bijna geen dieren zien onderweg, behalve vogels en vliegen en muggen in je oog of achter in je strot als je net ff je mond open hebt.
Tenminste…. Nicole ziet ze niet😁 zo zag Rik al een slangetje voor ons over de fietspad glijden, en naast de pad in de sloot een rat zo groot als een herdershond, beter allemaal niet tegen Nicole vertellen.
Na 120.000 goud messing kozijnen kwamen we aan in een mooi dorpje, Fratta Polesine, erg uniek omdat hier 6 Venetiaanse villa’s staan van een beroemd Italiaans architect Palladio…wij kenden hem niet maar een inwoner wist het ons enthousiast te vertellen, tenminste wij dachten dat hij dat zei, kon er verder geen touw aan vast knopen.
Een aantal kilometer verder kwamen we aan bij de Po, il grande fiume zoals de Italianen hem vol ontzag noemen. De grote stroom.
Waar de Maas en de Rijn het meegevoerde slib in resp. Het meer van Genève en de Bodensee dumpen, kan de po dat niet waardoor hij verzandt en er geen scheepvaart mogelijk is, ook hoogt hij zijn eigen bedding op waardoor steeds hogere dijken nodig zijn, jaja, we leren een hoop van Hans Reitsma.
En wie kwamen we tegen de laatste 20 km? Juist! Hetzelfde stel als gisteren! Samen de laatste 20 km op gefietst en aangekomen in Ferrara samen wat gedronken op het terras, wat heel gezellig was.
Morgen gaan wij richting Toscane en zij richting kust, ze volgen de hoofdroute.
Ferrara is trouwens ook een plaatje van een stad met een enorm kasteel en de duomo in het centrum, die helaas in de steiger stond met doeken erom.. Rik heeft daar zo’n hekel aan😃
Morgen naar Bolongna, nog zo’n parel, we zijn benieuwd.
Tot morgen!

Ciao! Nicole en rik

Veel plezier in Bologna!!

Cindy 2021-08-05 06:46:27

Proficiat met Jesper!!

Vera 2021-08-05 08:21:02

Alweer zo’n mooi verhaal jullie rijgen ze gewoon aan een.😀.nu maar even een goed 12 uurtje om wat aan te sterken en dan horen wij jullie weer in Bolonga.🚴🏼‍♂️🚴🏼‍♂️