May the road rise to meet you. May the wind be always at your back. (Deel van een Ierse spreuk)

Verenigd Koninkrijk, Derry

Een week geleden alweer liep ik vergezeld door, niet alleen 3 vriendinnen, maar ook 2 ballonnen door Derry in Noord-Ierland. Voor wie ooit een keer een bijzondere verjaardag wil. Ga zo'n 3 maanden voor je jarig bent op reis, ontmoet een paar vrienden en plan precies op je verjaardag een roadtrip...

1,5 week geleden was het dan eindelijk tijd om wat meer van Ierland (en Noord-Ierland) te zien! De laatste weken zat ik net te denken dat het dingen zien in Ierland eigenlijk het enige is wat echt wel anders is dan ik had verwacht toen ik hier heen ging. Alle andere grote steden in Ierland zijn helaas te ver weg om even makkelijk een weekendje heen te gaan. Ik had toch een beetje het gevoel dat het een grote vakantie ging worden (dom van me, weet ik). Maar het is niet echt een vakantie, het is meer het opbouwen van een leven, met: een andere baan, andere vrienden, andere hobby's (rugby kijken bijvoorbeeld, haha), en een andere stamkroeg, enzovoort. Het enige wat erg lijkt op mijn leven in Nederland is het aantal uren wat ik besteed aan volleyballen. Inmiddels train ik namelijk twee keer per week. Niet alleen omdat ik het heel leuk vind, maar ook omdat het nodig is. Want die eerste training, waarna ze ook vroegen of ik wedstrijden wilden speelden, hebben ze me wel een beetje in de maling genomen. Het niveau is toch wel 2 klasses hoger dan dat ik in Nederland speel. Maar we hebben nog geen wedstrijd verloren waarin ik meespeelde, dus zo erg haal ik hun niveau ook weer niet naar beneden.

Maar, tijd voor die roadtrip dus. Zodra ik vrij was kwamen die 3 vriendinnen aangereden in onze huurauto en konden we vertrekken richting Noord-Ierland. We gingen eerst rechtstreeks naar Belfast. Dat ging allemaal erg voorspoedig, tot we ergens 60 mochten rijden wat ons meer een 100km weg leek. Dit vonden we al heel vreemd en toen ook nog alle andere auto's duidelijk harder reden dan wij begonnen er toch wel een paar alarmbelletjes te rinkelen... Blijkbaar waren we inmiddels in het Verenigd Koninkrijk en moesten we in miles gaan rekenen. Van vrijdagavond tot zondagmorgen bleven we in Belfast. En als je nou echt eens een leuke citytrip wil maken, zou ik zeker niet naar Belfast gaan. Het was erg gezellig, maar Belfast vond ik vrij sfeerloos en ongezellig (en probeer dat dan maar eens in het Engels uit te leggen). Het kwam ook een beetje doordat we een free tour deden door Belfast en die gids ons heel veel vertelde over de conflicten in Noord-Ierland. Maar om dit allemaal goed te volgen had je wel een beetje basiskennis over de conflicten nodig (en die heb ik niet) anders was het een beetje saai.

Zondagmorgen stapten we weer in de auto en gingen we richting de kust van Noord-Ierland. We gingen naar The Dark Hedges. Een soort tunnel van bomen, waar ook scenes van Game of Thrones opgenomen zijn. En we gingen naar de Carrick-a-Rede-ropebridge en de haven van Ballintoy. Deze twee plekken lagen direct aan de kust, waar je mooie uitzichten over de Atlantische Oceaan/Noorderkanaal en cliffen had. Daarna gingen we naar de Giant Causeway, de hotspot van Noord-Ierland. Niet alleen de Causeway zelf, maar eigenlijk vooral de wandeling een cliff op en de uitzichten daar van bovenaf waren echt heel tof! Toen was het tijd om naar Derry te gaan. Voor wie het liedje 'Sunday Bloody Sunday' van U2 een heerlijk liedje vindt: nooit naar Derry gaan, je zult het liedje nooit meer kunnen luisteren als daarvoor. We zijn daar naar een museum over deze gebeurtenis en het hele conflict in Derry waarin deze schietpartij plaatsvond gegaan. Erg indrukwekkend. Helemaal omdat het nog niet zo lang geleden is. Derry vonden we dan wel weer veel sfeervoller en kleurrijker dan Belfast. Helaas zijn we daar alleen een avond en een morgen geweest. Die avond was dus de avond voor mijn verjaardag en aangezien we op m'n verjaardag terug zouden reizen besloten de meiden me die avond te verrassen met taart, ballonnen en cadeaus. Erg leuk! We gingen die avond ook nog naar een hele leuke pub. Met live muziek en mensen die op z'n Iers gingen dansen. Heel sfeervol, helaas kan ik geen filmpjes uploaden! De volgende morgen dus Derry en dat museum bekeken.

Maandag was het tijd om terug te gaan naar Greystones, omdat twee van ons weer moesten werken. Ik en de ander die niet hoefde te werken stapten dinsdag met twee andere meiden de auto in om helemaal naar het zuiden van Ierland te gaan. We gingen onderweg naar Cork. Maar we reden Cork eerst nog even voorbij om het stadje Kinsale te bezoeken. Een heel leuk, kleurrijk stadje, zoals je kan zien op de foto's. Daarna gingen we door naar het eveneens kleurrijke en sfeervolle Cork! We waren hier helaas maar een halve middag en een avond, want wat een leuke stad is dat! Veel sfeervoller dan wat ik tot nu toe van Dublin heb gezien.

Donderdag was het tijd om weer te werken. En even rustig inkomen na een korte vakantie zat er niet in. Alle kids waren namelijk thuis, omdat het vakantie was. Dat oppassen gaat nog steeds goed. Maar de opmerking van een mede-aupair twee maand geleden dat het werk van een au pair nooit stopt begin ik wel te snappen. De kinderen beginnen ook naast mijn werktijden meer aandacht te vragen: 's avonds verstoppertje spelen, aan mij vragen of ze iets mogen snoepen terwijl het weekend is en hun ouders thuis zijn, in het weekend aan mijn vragen waar hun zwemspullen of andere kledingstukken liggen, enzovoort. Maar ik wil me ook niet elke avond en als ik thuis ben in het weekend in mijn kamer verstoppen, dus dat moet ik maar voor lief nemen:)

Wat een leuke trip. In een paar dagen toch best veel gezien. Mooi om te lezen en te zien. X