In Bangkok

Thailand, Bangkok

Hallo thuisfront,

Eindelijk de gelegenheid om een bericht te schrijven tussen alle bedrijvigheden door. 'Thai-belly' houdt ons voor nu even gebonden aan het hostel. Geen ramp, airconditioning en lekkere bedden maken het een prima pitstop. Geeft ons tijd om even te reflecteren op de afgelopen dagen, en het met jullie te delen.

De vliegreis had niet beter kunnen gaan. Eerste stuk naar Helsinki slapend doorgebracht, dus 'vloog' voorbij. Daarna met de Airbus richting Bangkok. Ze noemen het een vliegtuig maar het is stiekem een bioscoop met vleugels en non-stop bediening, ook een peulenschil dus. Wel jammer dat een stoel net wat minder geschikt is voor een langdurige slaap, maar dat namen we voor lief.

Eenmaal in Bangkok aangekomen kwam de hitte ons tegemoet. Inmiddels van de locals geleerd dat het nu koud voor ze is, dus we hebben geluk, kunnen rustig wennen. Een taxi-chauffeur uit de film The Fast and the Furious bracht ons voor een absoluut onaanvaarbare prijs naar ons hostel. Eerste les geleerd: stap niet in voor je de prijs hebt afgesproken. Geen stress, is het te warm voor.

Hostel was geweldig, en adopteerde ons binnen enkele minuten in de backpackers familie. Random dude leidde ons rond door de must-sees van Khao San, het oude stadscentrum met als kloppend hart Khao San road. Hier kun je overdag trainen in het afwijzen van Tuk-Tuks en 's avonds je best doen een Changover te creëren voor de volgende ochtend. Kleine prijs die je betaalt voor een 'lokaal' gebrouwen biertje, hoort erbij.

Om vooral niet lui te worden hadden we de volgende dag een typisch Thaise ervaring gepland, fietsen met Co van Kessel. Co zelf zal inmiddels wel op een eiland aan het genieten zijn, want twee Thaise gidsen leidden ons op de fiets door Bangkok. Moeilijk in woorden te omschrijven hoe tof die fietstocht was. Ene moment fiets je door een overvolle markt in China-town waar geuren, kleuren en mensen je overspoelen. Volgende moment fiets je op een verhoogd fietspad door de kokosnoot plantages. Een boottocht over de rivier tussen de varanen en een offer aan Buddha voor schoonheid in het volgend leven maken het plaatje compleet.

Moe van de fietstocht besloten we onder het genot van een biertje even rustig uit te zakken op Khao San road met twee vrienden die hier ook verblijven. Grappig feit: Percentage van Chang-bier kan tussen de 3 en 9% liggen. Verklaart misschien ook waarom wat begon met rustig uitzakken, eindigde in een dansparade op de schouders van twee Arabieren, tussen de breakdancende Thai en straatverkopende nepalezen. Daarna even een tosti bij de 7/11 om weer wat te normaliseren.

Dag drie alweer. Middag doorgebracht bij het hostel, leuke mensen daar dus altijd wat interssants aan de hand. Met de hulp van een Australiër de komende weken een beetje vorm gegeven. Leuke plannen: duiken, Thais nieuwjaar, kajakken en drijvende hutten. Na het plannen naar Sukhumvit en omstreken gegaan. Een buurt die alle contrasten die we tot toen toe hadden meegemaakt compleet doet verbleken. Super-deluxe winkelcentra met winkels zoals Prada Gucci en gelijksoortigen staan pal naast straten waar Lady-boys in lingerie op de bar dansen, Ping-Pong shows worden aangeboden (niet googelen) en prostituees je proberen mee naar binnen te begeleiden. Super interessant voor toeristen maar het zet je wel aan het denken.

Al met al een stad van vele contrasten en intense indrukken, maar wel een stad waar ik nu al van houd. De mensen zijn overvriendelijk en ook al wordt er van alles aangeboden, het is totaal niet opdringerig, een kort 'no thank you my friend' is altijd genoeg. Vandaag nog wat tempels bezoeken en dan vanavond de nachtbus naar Koh Tao.

Tot de volgende update!

Zo geweldig leuk allemaal om een beetje mee te genieten; word er helemaal blij van! Heel veel plezier en tot volgende update:)

Marjel 2017-04-07 08:24:06

Wat gaaf zeg have fun tot het volgende lees bericht.

yvon 2017-04-07 19:36:04

Geweldig, wat een kontrasten. Laat je niet gek maken maar blijf lekker genieten. Tot kijkšŸ˜„

Henk 2017-04-08 08:46:02

Wat een mooi en levendig verslag Rens! Heel veel plezier nu met jullie nieuwe plannen : )

Hanneke 2017-04-08 09:35:15

Wij genieten mee het lijkt wel Harrie p in wriemelland je ruikt de geuren en ziet de kleuren en voelt het spannende van Het avontuuršŸ˜ŒGr.

Jo en john 2017-04-08 10:32:39

Ha Rens, Opa en ik zijn wat laat met reactie. We hoorden van je schoonvader dat je zulke leuke verslagen schrijft Je begrijpt, we zijn stik benieuwd De verslagen van Suusje zijn al zo enig, wij zijn ook benieuwd naar jou Ik ben vooraan begonnen