Ulan Bataar

Mongolië, Ulaanbaatar

Na de trip volgt een relaxdag in UlanBataar waar ik samen met Bayan, het meisje uit Being, de stad verken dmv haar goede tips en in een Cashmere fabriek en shop beland. We bezoeken ook het Gandan Khiid Monastery uit 1937. Het grootste deel voelt aan als een 'tourist trap', maar 1 vd tempels bevat een gigantisch 26 meter hoog beeld en zijn er monniken aan het chanten, wat het erg bijzonder maakt. Het beeld is hol en gevuld met 27 ton of medicinale kruiden en 2 miljoen bundels vol mantras (foto's volgen later). S'avonds spreken we af met de finse dames, en er volgt een gezellige en diepzinnige avond! De volgende ochtend gaan Bayan en ik op weg naar het beeld van Chingis Khaan. Dit is een rit van 5 uur naar het gigantische 40 meter hoge zilveren beeld, dat op een hoge heuvel gebouwd is, 'Tsonjin Boldog' genaamd. Je kunt de trappen omhoog nemen tot in het paardenhoofd. Het is op deze plek gebouwd omdat de legende gaat dat Chinggis Khaan hier zijn gouden zweep vond.
Daarna vervolgen we onze weg naar Gorkhi-Terelj National Park, waar we hiken en paardrijden. Ook bezoeken we het Aryapala Meditation Centre, dat na 400 treden je op een geweldig uitzicht trakteerd en een spirituele stilte ;) De tempel is prachtig, vol details en ik heb ereen tijdje gewoon gezeten en alles in me opgenomen :)

De derde dag in UlanBataar word gevuld met het regelen van een grote trip in een mijn eentje voor de komende week, en het eindelijk eten van Khuushuur, een soort appelflap vol met vlees en bouillon. Ook bezoek ik nog een mongoolse dans en zang optreden in het nationale theater.

Morgenvroeg vertrek ik tm 4 juli richting Tsetserleg, waar ik per paard het vulkaangebied ga verkennen en waar 'the great white lake' ligt.

Het klinkt geweldig Sas, en nu nog 1 x op n groot avontuur, geniet ervan x

Mam 2016-06-28 12:53:30

Zag je blog zojuist (woensdag 29 juni, hier 10.30uur) pas. Gisteren druk (en Timo officieel jarig!) en vanochtend veel ritten gedaan voor het hotel. Om nu dus weer te genieten van verslag. De ene indruk is nog indrukwekkender en overweldigender dan de andere. Echt, ik smul er van. Ben alweer nieuwsgierig naar wat nog volgen gaat. Liefs, HENK

Henk 2016-06-29 10:55:52

leuk hoor sas, en mooie foto's en verslagen. kon je in het paard naar boven of ben je erop geklommen?

peter 2016-06-30 11:08:25

Supergaaf! Ben benieuwd naar het vervolg. Heb gehoord dat er white walkers wonen bij het white lake 😬