Wandelferrari's

Nederland, Almen

In gedachten verzonken huppel ik achter de stofzuiger aan. Het gezoem werkt meditatief op mijn gemoedstoestand.
Gekriebel in mijn zij. 'Hey,' roep ik geschrokken boven het geluid van de stofzuiger uit. Mijn kleine ik begint te giechelen. 'Sorry, we moeten naar de winkel met wandelspulletjes', schreeuwt ze. Ik trap de stofzuiger op z'n staart om hem stil te krijgen en kijk haar aan. 'Ik weet niet of ik daar wel zin in heb vandaag', 'Maar we moeten echt gaan. Nog een keer de wandelschoenen bekijken.' 'Veel te duur die Ferrari's. Honderdzestig euro, meer geef ik niet uit voor nieuwe schoenen', zeg ik resoluut. En op de één of andere manier zegt iets me dat ze bruin moeten zijn.

Enkele maanden geleden had ik een mooi gesprek over mijn tocht met de verkoopster van Bever Sport Apeldoorn. Samen bekeken we welke schoenen mijn voeten blij kunnen maken. Ik huppelde kwijlend testrondjes door de winkel op een paar grijze Ferrari's onder de wandelklossen. Toen ik het prijskaartje bekeek trok ik witjes weg. Maar even een nachtje over slapen dacht ik bij mezelf. Maar ik ken mezelf. Ik krijg wat ik hebben wil. Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil.

De verkoopster herkent me direct van een paar maanden ervoor. Vraagt hoe het gaat met de voorbereidingen en we pakken het gesprek net zo makkelijk weer op. Ik vertel dat ik graag nog een keer de schoenen wil bekijken en passen. Opnieuw geef ik gas voor een paar testrondjes. De kleine sukkelt achter me aan. 'Dit zijn de goede', wrijft ze het erin. Alsof me dat niet allang duidelijk was, denk ik bij mezelf en trek opnieuw witjes weg vanwege de prijs. 'Het komt wel goeoed', zucht de kleine, terwijl ze verveelt gekke bekken tegen zichzelf trekt in een passpiegel. 'Koop ze nou maar.' Mijn wit weggetrokken gezicht wordt vergezeld met een flink portie buikpijn als ik denk aan tweehonderddertig euro afrekenen. Mijn ego doet nog een duit in het zakje door me voor imbeciel uit te maken, wanneer ik mezelf over de streep trek ze te kopen.

Terwijl ik mijn grote teen terugduw in het gat in van één van mijn Scapino flutsokken, klinkt ergens in de winkel de stem van de kleine. 'Vraag eens of ze waterafstotend zijn.' Lekker belangrijk denk ik. 'Kijk eens een groen tentje', roept de kleine. 'Ja leuk. Zullen we eerst deze rib uit mijn lijf een plek geven? Ik heb geen geld om nog iets van het type Ferrari af te rekenen.' Het blijft stil in het tentje. De kleine staart dromerig liggend op haar rug naar het tentdak. 'Heb je al gevraagd of ze waterafstotend zijn?'

Vanachter de computer in de winkel roept de verkoopster 'Je wilt vast wel wat geld verdienen'. Ja natuurlijk, beter dan betalen toch. 'Het laatste paar waterafstotende in ons centraal magazijn en het is precies jouw maat. Die zijn tot morgen in de aanbieding voor honderdvijfenzestig euro. Er is wel één maar, je moet de kleur wel mooi vinden.' Mijn ogen worden zo groot als schoteltjes. Vanuit het tentje roept de kleine 'Ik zei toch dat je ze kopen moest.'
'Al is het de lelijkste kleur van de hele wereld, bestel ze maar', antwoord ik de verkoopster zonder me verder druk te maken over de kleur. Ik tover een grijns van oor tot oor op mijn gezicht. Die vijf euro boven budget kan mijn uitgerukte rib nog wel handelen.

Ik trek de kleine uit het tentje en loop naar de kassa om mijn nieuwe wandelferrari's af te rekenen. Terwijl ik sta te wachten om het verschuldigde bedrag te pinnen, begint de kleine in mijn portemoniks te rommelen. Ik duw haar opzij, me storende aan haar gegraai. 'Wacht nou effe', zegt met boos gezichtje. Begint opnieuw in mijn portemoniks te rommelen en duwt me een cadeaukaart onder mijn neus. 'Die willen ze hier vast wel hebben', zegt ze met een grote grijns. Ook mijn grijns wordt nog wat breeder. Ik geef de cadeaukaart aan de verkoopster. 'Dat wordt dan honderdvijfenvijtig euro', zegt ze met een glimlach. 'Jouw dag kan niet meer stuk vandaag.' 'Precies', antwoord ik, reken af en fiets fluitend met de kleine achterop naar huis.

Mijn deurbel jankt een dag later met een hoop herrie. 'Uw pakketje van Bever Sport mevrouw', roept onze vaste Post NL medewerker in de wijk vriendelijk.
In de woonkamer peuter ik de doos open. De kleine zit op haar knietjes mee te kijken. Ik kijk naar mijn nieuwe wandelmaatjes en mijn ogen worden opnieuw zo groot als schoteltjes. 'Ze zijn bruin', roep ik hard lachend. 'Ja tuurlijk', roept de kleine. 'Dat wou je toch. En moet je kijken. De veters zijn een beetje groen. Net als het tentje. Past goed bij elkaar.'

Namasté πŸ•πŸ‘£

Geweldig leuk, treffend geschreven!! Veel sportieve veilige kilometers meissies!

Joke 2019-01-25 14:01:34

Genoten van je verhaal. De kleine is best slimπŸ˜‰

Ciska 2019-01-25 14:58:28

Geweldig je krijgt wat je toekomt.

Ricky 2019-01-25 15:13:11

Vraag en t wordt je gegeven! Die kleine is inderdaad heel slim, daar kun je veilig mee op reis gaan!

Pauly 2019-01-25 17:38:41

Zo zie je maar, je krijgt wat je hebben wilt!

Tineke 2019-01-26 12:02:16

Tineke 2019-01-26 12:02:33

Thanks all! πŸ’«πŸ™ Klopt! Vraag en het wordt gegeven. Dus pas op wat je denkt. Het kan zomaar waarheid worden. πŸ˜‰ Iets waar ik nog meer op mag vertrouwen in de aanloop naar en tijdens de tocht. ✨

Pelgrimskind 2019-01-26 12:55:28

Wauw ! Wat mooi !

Claudia 2019-01-27 21:07:54

Yup! Dat zijn de kleinere cadeautjes op de weg naar de grotere... πŸ˜‰

Pelgrimskind 2019-01-27 23:13:48

Apart verhaal, kan je deze schoenen verzolen daar je een grote afstand gaat afleggen?! Neem je naast je tentje ook nog kookgerij mee? Is wel goeiekoper! Ikben een zeer ervaren pelgrim en wenst jou een mooie tocht! Gegroet, Caminofrans