Dag 12 - Namur

België, Namen

Ik ben thuis.

Gisteravond was ik er nog vast van overtuigd dat ik mijn hart zou volgen en vandaag naar Anhée zou wandelen, maar vannacht besloot ik mijn hoofd te volgen en de rest van mijn camino uit te stellen. Ik realiseer me dat ik echt in mijn eigen bubbel zit, wel of geen corona in de wereld, maar ik wil en kan de oproepen niet negeren die me van alle kanten bereiken om niet verder te lopen en zo snel mogelijk naar huis te gaan. Ik wil beslist geen risico vormen voor anderen, noch zelf een risico lopen en Frankrijk kom ik sowieso niet meer in, maar wàt een moeilijke beslissing!
Met tranen in mijn ogen heb ik het aan Gonnie verteld en ze heeft besloten om met me mee terug te reizen. In de tussentijd kreeg ik ook een appje van Willie met een korte update over de situatie op het werk. Er is sinds ik ben weggegaan ongelooflijk veel veranderd, de corona-crisis is toegeslagen en ik ben meer dan welkom om de gelederen te komen versterken. Met tranen in mijn ogen laat ik haar weten dat ik vandaag naar huis reis en dat ze vanaf donderdag op me kunnen rekenen!
De overnachting in Anhée heeft Anne-Marie na het ontbijt voor ons afgebeld en toen zijn we naar het station gelopen. Met lood in mijn schoenen, dat wel, en rond 10.30 uur zaten we dan al in de trein om via Luik, Maastricht en Eindhoven (waar ik Gonnie uitzwaaide) naar Utrecht te gaan.
Onderweg heb ik de proviand die ik de afgelopen week bij elkaar had verzameld allemaal opgegeten, een soort mini-camino: de pringles van het kleine supermarktje in Stelen, een pakje chocomel en een honingkoek vanuit Tongerlo, een pakje sinaasappelsap van de B&B uit Postel, een mandarijntje uit Linter, een Maria-en-Jezus koekje uit Scherpenheuvel en het laatste La vache qui rit-kaaspuntje van Jos uit Balen-Hulsen. Met mijn buikje vol kwam ik rond 14.30 uur op Utrecht CS aan.
Vier uurtjes treinen versus 11 dagen lopen.

Mijn camino zit er voorlopig op. Deze 12 dagen waren al een onvergetelijke ervaring, met mooie ontmoetingen en bijzondere momenten. Ik heb er maximaal van genoten! Zodra het kan ga ik weer op pad en zal dan starten bij Annemarie in Namur en uiteraard ga ik dan weer verder met mijn blog. Tot die tijd ga ik goed voor mezelf en mijn voet zorgen.

Lieve allemaal, dank voor jullie lieve, grappige, wijze en bemoedigende reacties op mijn blog, Facebook en Instagram, Whatsapp en alle persoonlijke ontmoetingen! Onbetaalbaar ❤.
Zorg goed voor jezelf!

Wij kennen jou alleen van de verhalen van Suus en Jochem Maar we hebben erg met je meegeleefd en vinden het een goede maar moeilijke beslissing We hebben van je verhalen genoten En gaan die zeker weer volgen als je avontuur weer gaat vervolgen Gr Marcel en Monique

Marcel en Monique v Krieken 2020-03-17 17:57:47

Ook ik heb genoten van je verhalen en je foto's. En elke wandeling die ik maakte dacht ik aan jou. De laatste dagen kwamen dan vanzelf ook de zorgen. Alle belevenissen die je tot nu toe hebt gehad, zullen je altijd bijblijven en je zult ze aanvullen als je weer op je Camino pad stapt. En dan zal ik elke dag weer uitkijken naar je verhalen.

Ymca 2020-03-17 18:53:40

Gelukkig veilig thuis rust maar lekker uit

Nicolien 2020-03-17 19:08:41

💐 een diepe buiging! Wij haken graag weer aan als je weer mag starten. Slaap lekker in je eigen bedje Dikke knuffel

Agnes 2020-03-17 19:09:38

Lieve Paula Ik zat s avonds echt op je verhaal te wachten en keek op de kaart waar je was!! Dit neemt niemand je af en op een keer ga je opnieuw in je bubbel van de Camino . Dikke knuffel!!

Martine 2020-03-17 19:10:13

Helaas zit het avontuur er voor nu op, ben blij dat je veilig thuis bent en ga ervan uit dat het de volgende goed komt.

Jolanda 2020-03-17 19:10:34

hoi Paula, natuurlijk heb je het ontzettend moeilijk om je droom te moeten onderbreken. Het heeft ons destijds ook de nodige tranen gekost. Maar uiteindelijk heb je in mijn ogen een verstandig besluit genomen. Laat je voet goed genezen, zodat je weer 100% fit op pad kunt, zodra de tijd het weer toelaat. Ook dan blijf ik je volgen. Succes met de genezing en laat het corona virus snel opgelost worden, zodat je weer op weg kunt. vriendelijke groetjes van een camino-echtpaar, Rien en Jo van Halteren.

Rien van Halteren 2020-03-17 19:12:52

Lieve Paula, Een wijs en ook eigenlijk onvermijdelijk besluit om te stoppen. Verder lopen wordt eigenlijk onmogelijk. Misschien een schrale troost dat niet jij afhaakt maar dat de omstandigheden dit afdwingen. En mooi dat je gemist wordt, dat je een verschil kunt maken nu. Wanneer de tijd rijp is ga je weer op pad en mogen wij weer meeleven. Dank je wel tot zover voor je mooie verhalen en graag tot horens!

Petra 2020-03-17 19:30:38

Je kunt niet anders Paula soms moeten we ineens anders dan we willen. Overmacht, je hebt nog dagen genoeg over om in herhaling te gaan binnenkort. Groeten ook aan de grote beer.

Antonie 2020-03-17 19:44:39

Soms Loopt het anders letterlijk en figuurlijk! Soms beslissen de omstandigheden en kun je er niet omheen. Nu is het een heel vervelend gevoel maar Paula een troost is dat je het weer kan oppakken als het weer kan ! Voor nu kom lekker thuis rust lekker uit en geniet van het stuk wat je nu hebt gedaan nu kan je voet ook helen en hopelijk kun je gauw weer fit opweg ik kijk dan weer uit naar je mooie verslagen op pindat en FB liefs Brenda

Brenda 2020-03-17 20:09:12

Lieve Paula Wat erg dat je je prachtige Camino tocht wegens het corona virus heb moeten beëindigen. Ondanks je zere voet was je niet van plan op te geven. Wat hebben wij een bewondering voor jou gehad en wat hebben we genoten van je reisverslagen. Leuk om te lezen wat je allemaal beleefde en wat een lieve mensen heb je ontmoet. Ik hoop dat het niet te lang duurt dat je je tocht weer voort kunt zetten en dat het snel beter zal gaan met je voet. Bedankt voor al je mooie reisverslagen en we gaan graag over een poosje weer digitaal met je mee, op het vervolg van je tocht naar Santiago de Compostela. Nu eerst weer thuis genieten met Jan en je meisjes. Je bent een TOPPER!!

Dineke Hoogendoorn 2020-03-17 20:24:58

Lieve Paula, hoe ontzettend spijtig dat de omstandigheden je dwingen om je camino af te breken; dat zegt mijn hart maar met mijn verstand weet ik ook dat dit de enig mogelijke 'oplossing' was. Ik heb zo genoten van je foto's en reisverslag en ik hoop dat ik in de komende tijd opnieuw hiervan deelgenoot mag zijn. Het ga je nog heel goed en het siert je dat je overmorgen al opnieuw paraat zal staan in je bedrijf. Met lieve groeten, Jos

Jos 2020-03-17 21:06:34

Hoi topper! Met lef en enthousiasme ben je jouw camino gestart. Helaas, het vervolgen hiervan moet je nu even uitstellen, maar zeker niet afstellen! Dank je voor je mooie, leuke en inspirerende blogs. Ik ga ze allemaal nog een keertje lezen en blijf graag aangehaakt bij het vervolg. Knuffel je lief en kids even extra nu het kan, zorg goed voor elkaar en blijf gezond! Dikke kus en knuffel xx

Carla 2020-03-17 21:32:43

lieve Paula, Wat heb ik genoten van je reisverhalen. Heel jammer, dat je dit vroegtijdig moest afbreken. Hopelijk krijg je nog een keer de gelegenheid om deze bijzondere reis af te maken. Sterkte thuis enb hartelijke groeten van Bert en ook van Ria

Bert Stekelenburg 2020-03-17 21:39:43

Lieve Paula , jammer dat deze uitdaging zo moest eindigen. Hopelijk kan je het later voortzetten. Geniet van de mensen om je heen die waarschijnlijk stiekem heel blij zijn dat je er alweer bent. Succes weer in het niet normale leven van nu. Kus Gerdien

Gerdien 2020-03-17 21:39:46

Hallo Paula, Van Anita hoorde ik weer dat je thuis!! was. Ik meteen mijn computer opgestart (ik liep 2 bloggen achter) en gelezen hoe het je vergaan was. Wat sneu voor je en pech dat je door deze maatregelen naar huis 'moest'. Maar...(dat weet je natuurlijk nooit), zou het ziet zo zijn dat als je doorgelopen was dat je steeds meer last van je linkervoet gekregen had en het daardoor niet meer ging? Niemand die het ooit zal weten. Misschien is dat wel de troost: dat je linkervoet nu helemaal kan herstellen. Petje af!! en je hebt nu kunnen proeven wat het 'avontuur' inhield. Zodra je weer gaat beginnen ben ik weer van de partij (op het schrijversvlak dan). die rugzakvolger. Jorden

Jorden 2020-03-17 22:30:30

Ook wij hebben je gevolgd en met je meegeleefd. Natuurlijk zal je teleurgesteld zijn nu je je reis hebt moeten afbreken. Maar wij vinden het een moedig en dapper besluit. En als we je goed beluisteren dan pak je later de draad weer op om je tocht voort te zetten. Ook dan gaan we je volgen.

Hanneke en Henk 2020-03-17 23:30:23

Lieve Paula Welkom thuis, al hadden we je liever de eindstreep zien halen. Maar helaas heb je niet altijd alles, zelf in de hand. Wat jij allemaal hebt beleeft, kan niemand je meer afpakken en wij hebben door je schrijfkunst, heerlijk mee kunnen genieten. Ik kijk nu al uit naar het vervolg. Petje af voor je doorzettingsvermogen. Wat een mooi mens ben jij en wat zal je familie trots op je zijn. Heel veel succes en sterkte met het herstel van je voet. Deze zal als enige blij zijn, dat je je Camino vroegtijdig af hebt moeten breken. Geef hem maar lekker zijn welverdiende rust. Liefs, Jeanet

Jeanet Baars 2020-03-18 00:50:35

Lieve paula ik keek elke dag uit om jou verslag te lezen en vindt het jammer dat je nu al moest stoppen maar wel fijn voor je familie en vrienden dat je nu in deze situatie dicht bij bent!🌼

Anita 2020-03-18 07:49:02

Welkom thuis lieve kanjer xxx

Marjon 2020-03-18 08:16:56

Jammer dat zo’n avontuur zich door een heftig virus moet beëindigen. Ik heb met veel plezier je verhalen gelezen en hoop ook dat er een vervolg komt als het weer veilig is. Gelukkig ben je gezond terug bij je gezin zodat jullie samen door deze crisis komen. Nogmaals respect en wat een avontuur 🙏💋💋

Carel 2020-03-18 08:29:39

Lieve Paula , Antonie en ik hebben je verhalen op de voet gevolgd . 🤣Je bent sowieso al super stoer met wat je nu al gedaan hebt . Inderdaad we leven in de Corona gekte . Geniet van lekker thuis zijn bij Jan en hopelijk kan je snel weer op pad 😘

Wilma Berends 2020-03-18 17:18:56

Welkom thuis, Paula! Ik heb je goed geschreven blog gevolgd. Wat jammer dat jij en Gonnie en Eline waarschijnlijk ook jullie tocht hebben moeten afbreken. Toch begrijp ik dat het een heel mooi avontuur is geweest, een echte pelgrimstocht. Ik hoop dat je de reis naar Santiago op een later tijdstip kunt vervolgen.