De strijd tegen de kilo's

Nederland, IJsselstein

Het motto van de pelgrim is hoe lichter hoe beter en dat leidt ertoe dat ik goed nadenk over wàt ik wil meenemen en dat ik dan ook meteen het gewicht wil weten. Mij is geadviseerd om niet meer dan 10 kilo te dragen. Tja, wat is 10 kilo? Als ik een loodzware booschappentas van de super naar huis moet zeulen vind ik dat heftig, maar als ik maximaal 10 kilo handbagage in het vliegtuig mag meenemen dan voelt dat toch heel anders.

Ik zie de rugzak als een slakkenhuis: ik sjouw mijn hele hebben en houwen, gecomprimeerd tot 10 kilo, erin mee. Maar goed, op de rug dragen lijkt dus goed te doen en zo ben ik steeds bezig om elk grammetje zorgvuldig te besteden, want samen maken ze toch al héél snel veel kilo's...

Wat moet mee: allereerst natuurlijk de rugtas zelf, dan slaapspullen, persoonlijke verzorging, medicijnen/EHBO, kleding, paperassen, proviand en dingen die niet onder voorgaande categorieen vallen. De definitieve paklijst begint echt vaste vorm aan te nemen, maar er blijkt qua gewicht toch nog wel een beetje winst te behalen.

Zo was vanmorgen Martine (een kennis die 3 jaar geleden haar camino wandelde) bij me op de koffie. Ik kreeg een paar lieve geschenken van haar, waaronder een pakje denttabs, tandpasta in tabletvorm. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ga er vanavond eentje proberen en als het bevalt dan ruil ik mijn tube tandpasta om voor een zakje denttabs. Beter voor het milieu en vooral: minder gewicht 😀.

Goed bezig Paula👍

Anita 2020-01-12 12:20:28

Is echt een sport om het allemaal zo licht mogelijk om te maken. Super vind ik het