Het waren 3 fantastische dagen; van applausje op de Col du Donon tot het "vliegen" door Elzas wijnranken in de hitte!

Zwitserland, Bazel

Bazel, zaterdagochtend 27 mei

De afgelopen dagen geen tot bijna geen internet gehad, vandaar dat ik nu ff in alle rust de indrukken en inspsnningen met jullie deel. Gisteren na ruim 1000 km Bazel bereikt!!
Overigens fijn dat ik telkens mooie reacties ontvang, bedankt!

Dag 9 Sierck des Bains- Mittersheim
135 km, 915 hm

Wat een heerlijke nacht geslapen, pal naast de moezel en heerlijk rustig. Gisterenavond kwam een markante Duitser bij me zitten, ook een fietser die veel van de wereld heeft gezien.
Toevallig kom ik hem op de eerste km's tegen al vissend aan de moezel, aangezien hij mijn powerbank heeft opgeladen, stop ik en bedank hem en maak een foto met hem( zie bijgevoegd)!!
De dsg bestaat vooral uit klimmen, dalen ,klimmen, dalen en eff vloeken en weer klimmen. Vandaag is wederom erg heet en de zon is erg fel. Op deze Hemelvaartsdag kom ik pas laat aan op een camping in Mittersheim, klein plaatsje omsloten door een prachtig meer. Helaas heeft deze camping niet veel te bieden en eet ik in het dorpje.

Deze camping zou ik niet echt aanraden, een welstandscommissie zou hier niet geen overbodige luxe zijn. Misschien ken je wel van die campings met vaste plaatsen. Alleen caravans met gigantische aanbouwtjes, extra ombouwtjes zijn op deze camping zijn doel voorbij gestreefd. Misschien is er ieder jaar wel een contest " wie heeft de meest aftandse ombouwtje/ aanbouw van de camping"

Erg pittige dag maar morgen komt het er echt op aan, het bedwingen van col du Donon. Helaas geen Ajax kunnen zien, maar nadien begreep ik dat het niet een beste wedstrijd was...

Dag 10 Mittersheim - Rothau
82 km 875 hm

Na een redelijk nacht vertrek ik eerst richting een grotere plaats Sarrebourg, deze eerste 30 km gaan redelijk vlak en dan bereik ik de prachtige, sfeervolle door Sarrebourg, op het centrale plein drink ik een heerlijk e dubbele espresso( al weer een tijdje geleden).

Vervolgens richting het letterlijke hoogtepunt van de dag en de reis tot nu toe, het bereiken van de top van col du Donon, 820 meter. Na 15 km begint de 31km lange klim, in het begin voel ik me top, maar naarmate de klim vordert wordt het steeds steiler. Op zich gaat het tot 6 km van de top soepel en gelijkmatig. De laatste 6 km duurde uren voor mij gevoel, de bochten blijven omhoog lopen en de stijging blijft voortduren. Op gegeven moment kom ik het bos uit en zie de top voor me. Met een euforisch gevoel bereik de top, hier liggen verschillende racefietsers in het gras. Wat ik toen hoorde maakte me erg trots, allen begonnen met klappen als ik de top nader en roepen me na. Trots en weer gefocust op de lastige afdaling van deze col vervolg ik mijn weg. De komende 9 km is een schitterende afdaling, lange stukken en enkele bochten. Wat gaat het hard en wat een geweldige stabiele fiets heb ik toch, met 60 km/ per uur daal ik af. Vervolgens besluit de eerst volgende camping te overnachten, de benen zijn op. Ik belandt op een mooie natuurcamping in Rothau ( France) en bij het camping restaurant eet ik.

Dag 11 Rothau - Col du Steige - Bazel
150 km, 935 hoogtemeters

Vanuit Rothau vertrek ik na heerlijk ontbijtje van camping eigenaar richting de volgende kleine klim col du steige( 534 mrt). Op zich is geen lastige klim, oftewel minder pittige stijging dan col du Donon, desondanks voel ik mijn benen wel. Gelukkig is de omgeving geweldig en het lijkt wel of ik in de Alpen fiets.

Na een mooie afdaling beland ik weer in geheel ander gebied. Ik fiets nu in de omgeving van Elzas wijnranken, prachtig fietspad door deze streek. Dit fietspad heet route du vin en met de wind mee, is het alsof ik vlieg langs de vele wijnranken en karakteristiek wijndorpjes met typische bouwstijl. Merk ondertussen wel dat de temperatuur steeds verder stijgt naar gelang de dag vordert. Op gegeven moment is zo warm dat ik echt moet stoppen met fietsen, ondertussen 80km gefietst. Door de hitte zoek ik de dichtbijzijnde camping, maar tot mijn schrik is dat pas in Bazel, nog 70 km te gaan dus. Even baal ik, maar stap weer op de fiets en gelukkig kom ik een kiosk tegen waar ik me water kan bijvullen, chocolade reep en twee blikjes cola kan kopen.

Ondanks dat ik ondertussen al 5 uur op de fiets zit, zijn het niet benen maar de hitte die me hinderen. Gelukkig is de laatste 30 km door een prachtig bos en fiets voornamelijk in de schaduw en na de laatste 10 km langs een kanaal kom ik tevreden, uitgeblust en oververhit aan in Bazel. Allereerst neem ik een pilsje en puf uit op het terras in de schaduw!!!.

Wat een tocht tot nu toe, de afgelopen ruim 1000 km zoveel gezien en meegemaakt! Vandaag, vanwege de warmte een rustdag en dan nog ruim 1300 km tot aan Roma.

Tot snel, geniet van het weer in Nederland!

Patrick op de fiets uit de zon!

Goed bezigšŸ˜„

Joost 2017-05-27 19:16:55

Lekker bezig gap! Je hebt nog zoveel moois te gaan! Ik was uiteraard bij de finale in Stockholm en de wedstrijd was een zaadpot, maar verder was het een super gave trip. Hoop op knap weer voor je straks in noord-Italie, het kan daar zoals je weet flink spoken! Blijf genieten gap, ik geniet door je blogs met je mee!!

Ron 2017-05-27 23:43:58

Wat een prachtige tocht en een mooir belevenis. We genieten mee door jou verhalen en foto's .lieve groetjes

Ma 2017-05-28 11:01:22

Hey topper tijd om die verhalen te bundelen in een bestseller!!! Succes en hou hem .... Gr Timo en Maris

Je broertje 2017-05-28 19:51:41

Wat een avontuur! Leuk om te lezen!

Katri 2017-05-29 15:05:53

Wat lekker om te lezen joh! Geniet