Tussen Yellow Stone en Bryce Canyon

Verenigde Staten, Moab

Tussen Yellow Stone en Bryce Canyon liggen Salt Lake City, Provo en Moab en canyons, heuvels en lange wegen. Om even iets anders te doen dan rijden slaan we in eerste instantie Salt Lake City over en rijden we iets verder naar Provo….allemaal waren we toe aan een moment van rust. 3 Nachten- 2 dagen, geen lange afstanden rijden. Een dag naar een waterpark, uitslapen en verkoeling.
Dag 2 Salt Lake City…grote stad waar ook het hoofdkwartier van de Mormonen is gevestigd en het ‘provincie huis ‘van Utah. Aardige meisjes staan ons te woord als we ronde de diverse tabernakels van de mormonen lopen. Alles ziet er strak uit, de gebouwen, de tuinen de tabernakels binnen. Er zijn er 3; 2 tabernakels mogen we bekijken. Ze worden niet meer als zodanig gebruikt maar wel voor concerten of conferenties o.i.d. We luisteren er naar een orgelconcert….geweldige akoestiek waar je ook een spijker hoort vallen! De derde Tabernakel mogen we niet in. Het geheim van de mormonen vertelde een van de meisjes. Eigenlijk heb ik me nooit zo verdiept in wat de Mormonen doen, denken en belijden. Na het raadplegen van Wikipedia begrijp ik dat het een wereldwijde gemeenschap op zichzelf is met als hoofdkwartier salt Lake City. Om de tabernakel te betreden heb je je te houden aan regels waaronder ook kleding voorschriften.
Het was ook de bedoeling om te winkelen….mannen winkels….op zoek naar PME Legends, Levi en Nikes…dan nog even met de gedachte gespeeld om de hop on hop off bus te nemen om de stad verder te bekijken maar toch terug naar Provo. Onderweg een Starbucks machiato, boodschappen in t groot inslaan bij de grote Wallmart en diner in een ‘food centre’…grappig zo n food centre, veel verschillende smaken eethuisjes bij elkaar. We gaan voor Hawaiaans…Remco’s keuze. Ik weet zeker dan Rob Geus hier niet is geweest maar ben benieuwd naar zijn bevindingen. Geen idee hoe en of hier een voedsel en waren wet is en of er gewerkt wordt volgens de HACCP….We zien de plaatselijke veldwachter ook zijn eten ophalen …zal wel goed zijn. Drive thru, zelfbediening….met de steak en kip, sla, bruine rijst en een ondefineerbare kledder (wat later macaronisalade bleek) in piepschuimen bakjes nemen we plaats aan een tafel en met plastic vorken eten we het wel hele smakelijke eten…. mc Donalds is zoooo Nederlands…
Na de derde nacht gaan we de volgende ochtend al voor 7 uur richting Moab….veel over gehoord. Onder andere rode rotsen, canyons en een mooi park…het is 4 en half uur rijden. Omdat we zo vroeg vertrokken nog tijd zat…we gaan voor een buggy rit door de canyons. Na een kwartier weet je waarvoor de super corrigerende hoge heupslips en de ultra stevige pastunnette bh’s zijn gemaakt… het gevoelige verschil tussen een sixpack en een twee liter fles tijdens dit soort ritjes…. …maar de omgeving is indrukwekkend. Smalle weggetjes met naast mij de rand van de weg en daarna een hele poos niks….Diepe dalen rechts en hoge rode rotsen links, voor vallend gesteente wordt gewaarschuwd en das wel fijn als je een plastic dakje boven je hebt. Soms treffen we een vlak stuk wat lijkt op het gravel van een tennisveld. De kleur en de steentjes.. licht verbrand en verhit na een tocht van 5 uur zoeken we een camping…..het is warm in Moab daarvoor waren we gewaarschuwd. Vorige week was ik nog blij met de hot tub..nu is er het koude water ….s Avonds de reis verder uitstippelen. We merken dat de tijd vliegt en dreigen in tijdnood te komen als we toch nog alles willen zien wat er op het lijstje staat: het bekijken van Arches National Park, Bryton Park en de Grand Canyon en daarna langs Monument Valley en de Indianen terug naar Denver vraagt om een strakke planning. Nog 10 dagen camperen en dan richting LA
Arches National Park in Moab: weer een park, uit de auto in de auto, fotootje hiervan fotoootje daarvan….hmm, rode rotsen in allerlei vormen in een woestijnachtige omgeving….in een hitte die we niet kennen. Maar het was zo mooi!! Door erosie aangetaste rostpartijen in miljoenen jaren in de huidige vorm gekomen en blijvend aan t veranderen. Nergens water. Geen riviertje, geen creek. De bogen zijn gevormd door een combinatie van wind- en watererosie, ijs, tektonische activiteit en een instabiele ondergrond van zout. Op een mooie dag is het moeilijk in te beelden dat zulke oerkrachten hier honderden miljoenen jaren op hebben ingewerkt.
De geschiedenis van de bogen begint zo'n 300 miljoen jaar geleden. Destijds liep het hele gebied verschillende keren onder water. Als het water verdampte of het klimaat droger werd bleef zout achter. Dit zout hoopte zich op en op sommige plaatsen ontstonden zelfs lagen van vele honderden meters dik. Deze zoutlaag werd later bedekt met restanten van vloeden en winden. Dit zand vervormde langzaam tot gesteente van soms wel meer dan een kilometer dik. Zout is onstabiel als het onder druk staat. Het zoutbed kon de druk van de bovenliggende lagen niet aan, vervormde en zorgde voor verticale scheuren in de rotslaag erboven. In deze scheuren ontstond 's winters ijs dat zich ging uitzetten waardoor het gesteente afbrokkelde. De losgekomen stenen werden door de wind afgevoerd. Tijdens nattere periodes regende het in het gebied en sleten de scheuren uit doordat er water doorheen stroomde. Erosie is nog steeds gaande en zal er uiteindelijk toe leiden dat alle bogen en rotsformaties verdwijnen. Het proces werd versneld toen in de periode van tien- tot vijfmiljoen jaar geleden het Coloradoplateau omhoog werd gestuwd. Het water sleet de spleten zo diep uit dat het onderliggende zout werd bereikt. Toen dit wegspoelde ontstonden twee valleien in het gebied.
Aan de rotsen kunnen we zien dat het land vroeger onder water heeft gestaan…langs de dikke rotsmuren zitten op gelijke hoogte uitgesleten randen. Ondanks de hitte besluiten we toch een kleine wandeling te maken naar de Landscape. Een soort van boog , uitgesleten en afgebrokkeld in de rots. Een klim van ongev eer twee mijl omhoog, vals plat en soms wat stijler en de laatste 100 meter door mul woestijnzand, maar goed te doen. Droog en heet…temperaturen die op kunnen lopen tot 43 graden. (vandaag iets minder met tussen de 35 en 40 graden) .Ik probeer te bedenken waarmee ik de omgeving kan vergelijken… Voor wie wel eens in de Dolomieten is geweest…daarmee is het iets te vergelijken maar dit was vele malen groter en kleurrijker. Rood en groen. Cactussen en dorre droge planten en rood zand. Rotsformaties die zo bijzonder zijn. Als je de natuur in deze vorm ziet besef je eigenlijk dat mens niks te vertellen hebt. De natuur laat zich niet zeggen hoe het moet zijn of hoe het moet worden. Als we het park uitgaan zie ik een ander rotsformatie…….met een beetje fantasie kun je er Boeddha en een middelvinger in zien….
Ok…we vervolgen de route. We gaan richting Bryce Canyon en volgend de route langs de 70 . We zitten in de staat Utah en gaan zuidelijker. De groene heuvels zijn vervangen door een kale heuvelachtige omgeving, alsof je op de maan bent. Heuvels die lijken op olifantspoten. De heuvels gaan over in droge (alweer) rotsen, dit keer witte maar veel massiever en veel ruiger . Het regent ook een beetje. We rijden totdat we een campground vinden….het wordt een motel niet ver van Bryce Canyon. …niet het harde matras en het opgekrulde laken maar een nacht op een boxspring slapen . zwembad met koel water én een hot tub!! En morgen maar twee uurtjes rijden en geen vaste tijd waarvoor je dient uit te checken.….

Dank jullie wel voor de geweldige reisverslagen, het blijft grandioos om op deze manier met jullie mee te kunnen genieten. Heerlijk om een nacht in een comfortabel bed te slapen en een dag minder te rijden lijkt me. Maar wat een schat aan ervaring doen jullie op, helemaal geweldig, dit vergeet je je hele leven lang niet meer. Heel veel plezier nog. Lieve groeten van Mery.

Mery 2015-07-21 09:21:56

Fantastisch om jullie zo te kunnen blijven volgen. Wat zien jullie toch veel. Af en toe even rust en weer gaan. Mooi om te lezen. Geniet en nog heel veel plezier met elkaar.