Adelaide to Alice Springs

Australië, Adelaide

2 dagen in Adelaide.. een stad waar ik niet zoveel goeds over gehoord had maar eenmaal daar vond ik t best een leuke stad. Toevallig is Jenny dit weekend ook in Adelaide! Eerst even door de winkelstraat en savonds gezellige hapje/drankje(s) gedaan met Jenny. Ook nog even de club in, super leuk! Volgende dag rustig aan gedaan en hapje gegeten bij de mac. Hier in Adelaide zijn veel aboriginals die op de straat hangen. Ik had mijn tasje naast me neer gelegd en was lekker aan t smikkelen van mijn burger. Opeens schreeuwt Agnes; Norma je tas! Voordat ik t door had staat er zo'n abiriginol naast me en grijpt ie naar mijn tas. Snel greep ik mijn tas ook beet en was er ff een momentje dat ik dacht oke en nu? De abiriginol wist t ook ff niet denk ik want hij had zo weg kunnen rennen met tas en al. Na paar tellen gaf ik een ruk aan mijn tas en was mijn tas veilig gesteld. Nu nog die aberiginol weg werken. Gelukkig kwam t personeel van de mac te hulp. Leek er nog even op dat t knokken werd want de abberiginol wilde niet weg. Gelukkig ging hij uiteindelijk toch weg en werd de politie gebeld. Die leek weinig te doen dus zijn maar vertrokken. Nog tas inpakken want morgen gaan we 10 dagen de woestijn in om in het wild te kamperen, waar beginnen we aan??! Haha

Dag 2 weer veel gereden met wat tussenstops. Fossielen en nog wat cultureels, weet t niet meer precies. Vanavond kamperen in het wild! Op een stretcher en een Swag: een oprolbare hoes wat lijkt op een dikke slaapzak. Het weer is nogsteeds niet optimaal dus eerst geen heldere sterren hemel maar later op de avond wel mogen genieten van een mooie lucht!

Dag 3 optijd gewekt, jeetje wat is dat toch vervelend!! Gids vertelde dat t had geonweert (niet mee gekregen) en dat hij ons bijna had willen wakker maken om te verkassen. Goh avontuur is er wel deze trip! Alles inpakken in de vroege ochtend, is ook echt kut, en weer door. Naar een cultureel center maar omdat te vroeg is nog niet open ( ja laat ons dan slapen! haha) door naar saltlake. Vanaf ver spierwit maar al dichterbij al lichter maar wel super gaaf. Opegroogde zee waarvan alleen t zout nog is overgebleven. Volgende stop een natuurlijke spring waar we even lekker in gedipt zijn. Als laatste nog naar een waterbron waar de ondergrondse zee naar boven wordt "gepompt" een klein rivier achtig beekje waarin je de bubbels en ook prachtige ringen van mineralen ziet. Ook duse avond weer opzoek naar een plek in de woestijn om het kamp neer te slaan. Mooi plekje gevonden, alles uitgepakt, lekker gegeten en naar de sterren gekeken. De maan was erg vel dus niet heel heldere lucht. Om een uurtje of half 1 werd ik wakker en merkte ik dat t best hard waaide. Agnes en een ander meisje was ook al wakker en wezen me erop dat t ook weer omweerde en dat ze t al een tijdje in de gate hielde. Het kwam deze kant op. Hmm nah gids zal t wel in de gaten houden tochh.. na 10 minuten ging dat meisje toch maar even naar de gids om te vragen hoe of wat. Niet goed, spullen pakken en in de pyjamas hop in de bus! Niet veel later begon t toch een potje te hoosen. Gelukkig was er een stadje dichtbij waar gids als plan b al een slaapplek voor ons had.

Dag 4 lekker uitslapen, wel tot half 10! We zijn nu in Cooper Pedy, in dit stadje zijn er veel mijnen waarin ze zoeken naar opel. Super gaaf om daar meer over te leren tijdens een tour in een oude opel mijn. Agnes en ik hebben onszelf ook maar even verwend met een mooi paar oorbellen en ik heb ook een ring gekocht :) lekker pizza gegeten en door naar kangaroe opvang. Hier worden kangaroes opgevangen die aangereden zijn. Ook kleintjes, super lief! Daarna de middag en avond voor onszelf. Er is iets mis met de bus dus die is bij de reperateur en verwachtig is morgen ochtend weg te kunnen.

Dag 5 bus is nog niet klaar dus zitten vast in Coober Pedy. Gids probeert er nog wat van te maken en neemt de groep mee om opel te zoeken. Agnes en ik genieten lekker van een chille ochtend. Nog een uurtje en de bus is klaar, NOT. gids probeert ons tevreden te houden dus trakteert op hamburgers voor lunch! Na de lunch is de bus wel klaar.. uhuh. Niet dus. Nu is t ondertussen alweer half 5 en de bus is er nogsteeds niet. Denk dat t nog een nahtje in Cooper Pedy wordt.

Dag 6 jawel hoor nog een nachtje in Coober Pedy maar we werden vroeg gewekt want de auto was klaar! Met zonsopgang vertrokken en weer nog een dagje op de weg met wat tussenstops zoals "het langste hek in australie", "de pub in het kleinste plaatsje van australie" en "de berg die op Uluru lijkt" haha geweldige stops he 😂 de berg die op uluru lijkt was wel gaaf. Van de snelweg af en ergens in de woestijn kamp op gezet en zonsondergang met rock Uluru in het zicht.

Dag 7 Uluru bereikt. Even wat achtergrond info over deze steen: Uluru is een heilige rots voor de Aberiginols. De Aberiginols zijn in 1985 pas erkent als mensen, daarvoor werden ze beschouwd als onderdeel van de natuur.. bizar he! Maar de aberignols leven tot op heden in delen van Australie in en van de natuur. behalve de Aberiginols die zich misdragen, die worden uit de community gezet en gaan naar de steden en omdat ze verder niks weten van het leven in de stad raken deze mensen al snel verslaafd aan deel drank. De australiaanse regering beschauwd hun als een groot probleem en wilde ze uitroeien. Na de tweede wereld oorlog hebben ze dit geprobeerd door ze neer te schieten en de kinderen mee te nemeb en als "witte mensen" op te voeden. Hun land werd afgepakt en zo ook Uluru. De Aberiginols waren niet uit te roeien en in 1986 kwamen ze in opstand en wilde ze hun heiligdom terug, met succes. Uluru is weer van de aberiginols en wordt deels opgesteld voor toeristen (sommige delen mogen we niet zien of wordt geen info over gegeven). de gids is opgegroeid in een abberiginol community en wist er veel over te vertellen. Allemaal erg interessant! Vannacht slapen op een caping en smiddags al daar kamp opgelsagen en even kunnen douchen :) Zonsondergang bij rock Uluru met een heerlijk avondmaal!

Dag 8 vlakbij Uluru is er nog zo'n heilige berg Kata Tjuta. Hier willen de Aberiginols verder geen info over geven maar hij is wel heel gaaf. Zonsopgang gezien tussen Uluru en Kata tjuta gezien (ja die zon is een groot onderdeel van de tour 😕 haha) en daarna een mooie wandeling in een van de valleien van de Kata Tjuta berg (valley of the winds). Super gaaf 😍weer de auto in om kamp op te slaan voor de avond. Ook weer een geweldige plekje om onze swag uit te rollen, kampvuurtje aan en het eten klaar te maken. Wel veel vliegen hier, irritant want ze gaan op je gezicht, in je neus, oor. Na zonsg gaan ze gelukkig weg en hebbem we lekker kunnen eten en sterren kijken.

Dag 9 voor zonsopgang (4 uur!!) eruit want we gaan een wandeling doen in een gorge en omdat het zo warm wordt moeten we optijd beginnen. Goed, vroeg opstaan is niet mijn sterkste punt maar we maken er maar het beste van.. wil ook niet koken in de hitte tijdens zo'n hike. Mooie gorge en de gids legt veel uit over hoe de gorge is ontstaan, hoe de lagen met stenen gevormd zijn enz. Best interessant om eens wat info te krijgen ipv alleen maar lopen en genieten van de natuur! Weer de weg, deze keer een mooie weg met mooie uitzichten, maakt het een stuk leuker om in de auto te zitten! Na de rit bij een andere gorge aangekomen waar we wel mochten zwemmen en deze was gaaaf! Echt super mooi om tussen twee grote rotsen te zwemmen. Er waren ook mega veel zwaluwen die in kleine gaatjes in de rotsen hun nestjes aan t maken waren.. dit was echt een gave dag! En om het nog leuker af te sluiten een mega mooie slaapplaats gevonden :) daar kamp opgezet en ook weer genoten van de natuur met zosondrgang

Dag 10 een keertje geen vroege ochtend had de gids gezegd. 6 uur werden we gewekt, snap die gozer soms echt niet hoor 😯 haha. Grote schoonmaak gehouden want dit is de laatste dag. Swags schoon, bus schoon... en weer door :) nog een gorge wandeling en aan het einde een frisse duik in het water van de gorge en nog lkkr relax kunnen zonnen. Weer door want er is nog een gorge waar we kunnen zwemmen. Daar aangekomen zien we dat de politie de boel heeft afgezet omdat er iemand verdronken is :( gids verteld dat dit wel vaker gebeurd. Mensen klimmen op de rotsen, springen zonder te weten hoe diep het is of glijden uit en kunnen het niet na vertellen. helaas hier geen plons kunnen nemen dus weer de bus in. Gestopt bij nog twee gorges zonder water en toen Alice Springs bereiktt! 🎉 het was een toffe trip maar veel dingen liepen niet zoals gepland waardoor iedereen wel een keertje op het punt heeft gestaan te ontploffen haha. Nu een dag na de tour kijk ik toch wel terug op een vette tour waarin we veel geleerd hebben over de geschiedenis vam Australie :)

Zo wat een avontuur meiden 😱 als je het zo leest lijkt het net alsof je echt mee bent/ gaat op jullie reis. Super weer! Prachtige foto's ook, make up lose beauties 😘

Cathelijne 2016-12-16 06:39:40

Goed dat je zus erbij was met die Aberiginol. De tasjes dief. Toch een hele beleving in de woestijn. Mooie zomer sproetjes meiden.

Rene 2016-12-17 18:01:09

Toch wel leuk gehad zo te lezen! :p