Bounty Island

Thailand, Ko Samui

Nou, een betere keuze dan mezelf trakteren op het ticket naar Koh Samui had ik niet kunnen maken! Nog los van het feit dat ik anders naar Hua Hin had zullen gaan, waar op donderdag, de dag dat ik op Samui aankwam, en op de dag erna bommen ontploften..... Maar ik bedoel met name dat dit het ultieme middel was om mijn eerderbeschreven dip in no time van me af te kunnen schudden. Wat ontzettend lekker om zes nachten op één plek te zitten en niet lang te hoeven reizen, maar vooral wat een heerlijk eiland. Met bounty-stranden, rustige plekken, drukke uitgaangscentra, leuke strandtentjes.....

De eerste dag heb ik lekker op het strand gelegen en veel geslapen. Toen merkte ik pas eigenlijk echt hoe ontzettend moe ik was van de ruim zes weken dat ik onafgebroken heb gereisd en geen moment rust heb gehad. Hoewel er hier veel te doen is, kon ik het ook absoluut niet opbrengen om maar wat dan ook te ondernemen. 's Avonds een beetje door het centrumpje gelopen van Lamai, het plaatsje waar ik zat. Het viel me op dat er met name veel gezinnen waren. Aangezien ik momenteel tot een andere doelgroep behoor besloot ik de volgende dag te gaan verkassen naar Chaweng, de meest levendige plek van het eiland. Dus zaterdagmorgen heb ik mijn spullen ingepakt en de (gedeelde) tuktuk genomen voor een ritje van ongeveer twintig minuten. Ik zat samen met een Israelisch honeymoon-stel, die vanwege mijn ring (met Hebreeuws opschrift) vroegen of ik Israeli was. Erg leuk met ze zitten kletsen. Ze attendeerden me op een Israelisch centrum in Chaweng waar ik lekker kon eten. Dus nadat ik mijn spullen in het hotel heb gezet ben ik daarheen gelopen en heb een heerlijk broodje gehakte lever (met techina en schoek 😊) gegeten tussen tientallen schreeuwende Israeli. Pas later kreeg ik door dat half Israel zich naar Samui heeft verplaatst. Het stikt van de Israelische eettentjes, falaffelstalletjes op straat, er rijden auto's door de straten die Israelische feestjes aankondigen, overal hoor je Iwriet praten en zelfs de Thai onderhandelen door bedragen in het Iwriet te noemen.....

De rest van de zaterdag heb ik opnieuw op het strand gelegen, en dat is hier een beetje te vergelijken met Ibiza. Allemaal hippe tentjes waar dj's draaien, erg druk, maar een leuke sfeer. 's Avonds is het ongelooflijk druk op straat, travestieten en ladyboys prijzen hun shows aan, Thaise dames achter hun bar bieden hun diensten aan, muziek schalt van alle kanten, overal is eten te krijgen, je struikelt over de souvenirstalletjes, and I love it 😀. Ik voelde me weer helemaal in mijn element en had weer zin om wat te gaan doen. Dus op zondag ben ik op tijd opgestaan en heb ik een scooter gehuurd. Het eiland kent een 85 km lange rondweg en die heb ik helemaal gereden, tussendoor steeds afslaand om het binnenland in te gaan, langs kustwegen te rijden en door kleine dorpjes heen. De mooiste plekken, de stilste baaitjes, de dorpjes zonder toeristen, de eindeloze gebieden met alleen maar palmen en af en toe een huisje. Echt een topdag!

En eenmaal weer op dreef heb ik in de avond een dagtocht geboekt voor gisteren (maandag), omdat ik braag wilde snorkelen. Dat moet hier erg mooi zijn. Om 8 uur werd ik opgehaald door een busje en naar een pier gebracht, waar ik met 35 mensen op een speedboot ben gestapt die ons in anderhalf uur varen naar Koh Nangyuan bracht, een klein eilandje. Een beetje een tegenvaller, aangezien er echt honderden en honderden andere toeristen zich in hetzelfde stukje water stortten, zodat ik meer onder water meer benen dan vissen zag..... Vervolgens zijn we gevaren naar Koh Tao, waar we even uit de kust voor anker gingen op een plek waar gelukkig geen anderen waren. We konden uit de boot springen en kregen anderhalf uur de tijd om rond te zwemmen. En dat was echt super! Schitterende koralen en vissen in alle kleuren, groot, klein, alleen of in scholen, de anderhalf uur vlogen echt om.

Vervolgens moesten we weer anderhalf uur terug, maar inmiddels was het behoorlijk gaan stormen. De terugtocht was echt een hel! We gingen schuin van links naar rechts, stuiterden op de golven, doken naar beneden en weer omhoog, enorm harde klappen zodat het me niet had verbaasd als de boot was gespleten. Ik kon alleen maar met mijn ogen dicht zitten aangezien er steeds golven over ons heen spoelden. Iedereen kreeg zakjes uitgedeeld om te kotsen, waar velen (waaronder mijn buurvrouw, bah.....) dankbaar gebruik van maakten. Voorin lag een stapel zwemvesten, dus ik heb er veiligheidshalve maar één gevraagd, en zat toen als enige met een zwemvest aan. Ik bedacht me hoe het zou zijn als we omsloegen en ik als enige bleef drijven, waarna 34 Aziaten zich aan me vast probeerden te klampen..... Gelukkig zal ik nooit weten hoe dat zou zijn 😀.

's Avonds een heerlijk visje van de bbq gegeten en toen op een terrasje een biertje gaan drinken. Ik raakte aan de praat met een Australiër en een Spanjaard, die beiden een aantal jaar in Londen hebben gewoond en daar bevriend zijn geraakt. Ze wonen nu weer waar ze vandaan komen en treffen elkaar na vijf jaar op Samui. Heel leuk zitten kletsen, dus toen ze later op de avond vroegen of ik meeging naar een strandfeestje ben ik met ze naar het strand gelopen. Helemaal geweldig! Een dansende menigte, vuurspuwers, erg gezellig met die twee waar ik mee was en daar weer met allemaal anderen in gesprek geraakt. Om drie uur lag ik met iets te veel bier op in bed.....

Nu dus lekker langzaam aan. Morgen vlieg ik naar Bangkok, dus net even een hotel uitgezocht, dit verslag schrijven, ergens ontbijten en dan naar het strand om nog één dag op te laden voor wat komen gaat. Zo'n zin in, Jacob!

To be continued 😊.

Wat fijn dat je zo n relaxte bijkom week had!! Goede reis naar Bangkok en door naar India. Nu gaat de tijd zeker snel, bijna samen met Jacob en daarna is het eind in zicht. Leuk om je weer live te zien en alle verhalen dan te horen en vast nog veel meer prachtige foto's te zien! X Judy

Judy 2016-08-16 07:56:03

Wat een verschil met het vorige verslag!! Je zou er zelf vrolijk van worden .Wat zal het ontzettend wennen voor je zijn om straks weer saai op kantoor te zitten!! Geniet nog maar even van de rust, want dan wordt het weer reizen, vliegtuig, bus enz. en nieuwe dingen ondernemen. Morgen goede reis!! xx

alice, 2016-08-16 08:24:29

Hadden ze geen Gehackte Leber? 🤔

N. Ephew 49 2016-08-16 08:51:04

Wat super dat je er zo genoten hebt!! Xx

Liesbeth 2016-08-16 09:10:57

Wat fijn dat je duidelijk weer geheel uit de dip bent ! Geweldig om jouw reisverslagen te lezen. We genieten over jouw schouder mee ! Nog heel veel plezier en mooie, leuke dingen zien.... liefs