Dipje

Thailand, Pai

Om met de deur in huis te vallen, ik had er de afgelopen dagen even genoeg van. Genoeg van het aanpappen met iedereen en nog wat, genoeg van douchen onder een pisstraaltje, van knoflooklucht op mijn nuchtere maag, van de hele dag vochtige hitte, van rugzak in- en uitpakken..... En vooral van het lange reizen op zich. Achter elkaar wee dagen op de boot en vervolgens een lange dag in de bus waren zelfs voor mijn tomeloze energie iets te veel van het goede.

Hoewel Chiang Mai een heel leuke stad is heb ik er dus maar beperkt van genoten. Ik heb weer een fiets gehuurd om deze tweede stad van Thailand (weliswaar 45x kleiner dan Bangkok, dus overzichtelijk en gemoedelijk aanvoelend) te ontdekken, maar ook op dit vlak was mijn verzadigingspunt bereikt: ik kan geen tempel meer zien en heb ze met de gids in de hand braaf langsgefietst maar ben nergens meer in gegaan. Wel vond ik het herl leuk uren te slenteren over de Saturday Walking Street, een ongekend grote wekelijkse avondmarkt, met enorm veel etensstalletjes, straatmuziek en lokale producten van de hill tribes uit de omgeving. En ik was natuurlijk jarig om 0.00u, feestelijk begonnen met telefoontjes van Len, mijn kinderen en mijn moeder 😊.

Omdat ik, zoals gezegd, even klaar ben met het bezoeken van steden besloot ik maandag de bus te nemen naar Pai, naar verluidt een relaxed hippiedorpje in het Noordwesten. Opnieuw een lange reisdag: de bustocht is weliswaar maar ruim drie uur, maar anders dan afgesproken kwam de bij de prijs inbegrepen tuktuk die me naar het busje zou brengen niet opdagen. Veel gestress en gebel, uiteindelijk opgehaald, bleek ik niet meer in het nusje te passen en reed hij weg zonder mij, me met mijn rugzak op straat achterlatend. Lang verhaal kort, opnieuw een érg lange reisdag.....

Pai is inderdaad leuk. Ik heb er mijn eigen rieten hutje, erg idyllisch. Pai is een klein stadje vol leuke tentjes, winkeltjes, vergeven van de backpackers en in de avond verschijnen alle eetstalletjes, sieradenkramen, kledingverkopers en handwerkers, voor een groot deel daadwerkelijk bemand door langharige, overjarige en vooral gezellige hippies. Zoals iedereen hier doet heb ik dinsdag een scooter gehuurd. Goed om mijn nog steeds aanwezige dip enigzins te temperen heb ik urenlang door de omgeving gereden, langs watervallen en viewing points, door kleine dorpjes vol vrouwen in klederdracht. Die overigens allen met twee vingers voor hun mond een rookgebaar naar me maakten, alsof ze een sigaret wilden bietsen. Maar aangezien het gebied zich bevindt in het hart van de ooit beruchte Gouden Driehoek, het gebied rond de grenzen van Thailand, Laos en Myanmar waar de opiumteelt welig tierde, denk ik dat ze iets anders bedoelden en de opiumteelt nog niet geheel verdwenen is..... Tot mijn grote verbazing reed ik ineens langs een huis waar een olifant in de tuin stond, gewoon aan een paal, de kinderen eromheen spelend. Niet veel verder bleek dat hier veel olifantenkampen langs de weg zijn, waar toeristen een ritje kunnen maken.

Inmiddels merk ik dat ik na al die weken best wel moe begin te worden, dus het leek me lekker nog even bij te komen op,een eiland, voordat ik volgende week vrijdag naar India vlieg. Ik had al eerder naar vliegtickets gekeken (het is zo'n 1500km van waar ik nu ben), maar die waren nogal prijzig. Vrijdag a.s. is de koningin hier jarig dus heeft men vrij en gaat iedereen een lang weekend weg. Maar nu ik even genoeg heb van het reizen van stad naar stad en me niet heel fit voel heb ik mezelf er uiteindelijk toch op getrakteerd 😊. Dus vandaag weer terug met de bus naar Chiang Mai (ggrrrrr.....) en dan vlieg ik morgen naar Ko Samui waar ik een resort aan het strand heb geboekt. Yes! Dan volgende week woensdag vliegen naar Bangkok om vrijdag door te vliegen naar New Delhi! En Jacob, dan ben ik weer zo fris als een hoentje 😀.

To be continued 😊.

Wel een beetje deprimerend dit verslag, maar ja je doet ook zoveel!!! Ga je lekker plat en kom je wel weer bij, "hoop ik"" . x

alice, 2016-08-10 10:04:23

"fris als een hoentje" dat klinkt leuk. Pai is een leuk dorpje, gezellig. Lekker asociaal met de scooter er doorheen scheuren, haha. Ik kan mij nog herinneren dat ik er met Giora en Ronit ging scooteren en dacht te worden ingehaald door een Thai die over zijn grenzen ging. Het was Giora die z'n gas open draaide en Ronit erachteraan. Heerlijke spotgoedkope eettentjes en hippiecafès. En dat huisje met rieten dak is natuurlijk geweldig daar. Ongelofelijk dat je nu pas genoeg hebt van de tempels, maar goed. Straks weer ontzettend gaaf en fijn dat je je mooie lieve zoon Jacob voor je ziet, zover weg van huis. Heerlijk nog even genieten van de luxe op het resort en dan weer even een tempeltje. Geniet nog even van het frisse en fruitige want dat is geloof ik in New Delhi weer hèèl anders. Geniet Geniet geniet. Jacques.

Jacques 2016-08-10 10:38:47

Je knapt weer heerlijk op na een weekje plat lekker in de zon! En over een dikke week is Jacob er gezellig!! X Judith

Judith 2016-08-10 11:22:01

Ha Niek, Ik ben pas sinds kort meelezer van je reis avonturen, maar ik moet je zeggen dat een Pindat alertje nu de leukste start van een kantoor dag is. Wow, pittig stukje reizen al met al. Dat je nu wat last krijgt van tempelitis verbaast mij niets. Verstandig om nu relaxed de Thaise Golf om de enkels te laten klotsen. Mochten mushroom omeletten op het programma staan, medium heeft ruim voldoende power. Zie nu al uit naar wat India-ya met jullie gaat doen. Blijf schrijven. Take care. Vrgr, Dirk

buurman Dirk 2016-08-11 08:41:50

Logisch z'n dip. Verbaast me dat je dat nu pas hebt. Hoort er bij. Een opfrisser klaar de lucht weer. Leuk vooruitzicht dat Jacob snel komt. Geniet er nog van en dan kunnen wij er ook nog van genieten. Bedankt en groeten Marja en Maurice.

Marja 2016-08-12 14:34:08

Het Bounty effect en snorkelen doet me denken an de eilanden om Nw. Caledonie waar we met Doron waren. Prachtig die wereld onder water. Alleen was het daar stiller wat voor ons heerlijk was. Het is fijn voor je dit allemaal te zien en mee te maken. Geniet de laatste paar weken nog maar goed want dan gaat het normale? leven weer beginnen. Groeten Marja

Marja 2016-08-17 13:06:59

Hoi Niek, ik vind het niet vreemd hoor na 7717 km een dipje! Tot nu toe geniet ik van je reisverslagen en foto's. Wat een avontuur. Geniet in het resort. En straks weer van je avonturen samen met Jacob. Groetjes Milly