Bestemming onbekend

Laos, Oudomxay

Wat was Luang Prabang leuk! Deze stad staat op de Unesco Werelderfgoedlijst, met haar schitterende oude centrum vol houten huizen uit het koloniale tijdperk. De huizen beschikken over grote veranda's, waar nu veel leuke café's, restaurantjes en winkeltjes zitten, in veel gevallen uit,ijkend over de Mekong of een zijrivier daarvan (de stad ligt hierdoor heel mooi op een schiereiland). Maar ook de sfeer was erg leuk, relaxed maar wel erg levendig, met markten (I'm an addict.....), eetstalletjes en veel bbq langs de weg met kippetjes en vis.

De eerste dag heb ik maar weer eens een fiets gehuurd en ben ik alle bezienswaardigheden langs gereden. Ik heb het voormalige koninklijk paleis bezocht, de heilige berg Phou Si beklommen waarmee ik een geweldig uitzicht had over beide rivieren, en vele, vele tempels. Aangezien Luang Prabang ooit de hoofdstad van Laos was, zijn veel van de belangrijkste relikwieën van het land, evenals koninklijke vaar- en andere voertuigen, kronen, tronen e.d. in en om deze tempels te zien.

Fietsend langs de rivier zag ik de lokale bevolking op veerbootjes naar de overkant van de Mekong gaan. Hierover stond niets in de reisgidsen, maar ik besloot de gok te wagen en ben met mijn fiets op mijn rug de steile trappen afgedaald en heb gevraagd of ik met de fiets mee mocht. En zo geschiedde 😊. Aan de overkant was geen enkele bestrating, dus ik moest met de fiets weer in mijn nek een nog steiler glibberig pad opklimmen. Maar de beloning volgde πŸ˜€. Over ongeasfalteerde paden ben ik hobbelend gefietst door dorpjes, waar iedereen me aankeek alsof er een alien voorbijkwam, maar ik vond het echt een feest! Uiteindelijk kwam ik bij een tempel, waar allemaal mannen onder de boom zaten die tegen me begonnen te praten en gebaarden dat ik moest wachten. Toen kwam er een monnikje (later bleek dat hij toen jaar was), die vloeiend Engels sprak en vroeg of hij me mocht rondleiden, er bleek nog een tempel te zijn diep in een grot gelegen. Yes!!! Wat bijzonder om dit mee te maken, meteen kwamen er nog meer kinderen achter ons aan die meegingen, ik was een soort rattenvanger van Hamelen..... Het jongetje bleek een Belgsiche vader te hebben, getrouwd met een meisje uit Laos. Superinteressant om, naast het bezoek aan de grot, met hem te praten over zowel zijn jaarlijkse maand in een klooster als zijn familiebezoek in België.

In de avond naar de foodmarket, waar je voor €1,10 een leeg bord kreeg dat je aan de stalletjes met enorm veel soorten voedsel mocht volscheppen, waarna het door iemand in een wok werd verwarmd, om het daarna aan lange picknicktafels op te eten. Gezellig gekletst met een Frans gezin met drie pubers. Aansluitend naar de night market. Meestal zijn hier vooral veel namaakgoederen te koop, maar van deze werd ik helemaal gelukkig: een aaneenschakeling van stalletjes met lokale producten, van hout, bamboe, zilver, maar vooral heel veel handgeweven stoffen, verwerkt in spreien, kussenslopen, tassen, etuis, tafelkleden enz. En laat ik daar nou volledig van op hol slaan! Dus wat miste ik Len die me normaal tot bedaren weet te brengen (Niek, en nu kappen!!) maar dat nu niet deed..... (sterker, toen ik haar nu continu ging appen zei ze dat ik het toch ook kon laten verschepen 😊). Maar goed, laat ik zeggen dat mijn rugzak nu echt op springen staat! Dus Jacob, houd wat ruimte in je koffer leeg, want je moet straks heel veel van mij mee terug nemen πŸ˜‰. Bij terugkomst in het hotel zal de 23-jarige hoteleigenaar met twee van zijn medewerkers op de veranda aan het bier en vroeg of hij me er één mocht aanbieden. Even later schoven ook twee Belgische jongens van 19 en 17 aan, op reis met hun al slapende ouders. Erg leuk, vreselijk gelachen, met name door het overschot aan Beerlao (het lokale bier).......

Op dag twee opnieuw een fiets gehuurd. Eerste doel was om tickets voor de boot naar Thailand te kopen (waarover zometeen meer), tweede doel een lekker ontbijt met icecoffee in één van de vele leuke gelegenheden. Nadat beide doelen bereikt waren en wat 'doelloos' rondfietste werd ik opnieuw aangesproken door de vele tuktukdrivers die een tochtje naar de Kangsi-watervallen aanboden, 35 km buiten de stad. Ach, waarom ook niet, dus de fiets aan een paal gezet en ingestapt, wachtende op zes medereizigers, om voor €4,- (!!) een uur te worden heengereden, daar drie uur rondlopen, en dan weer een uur terug. Een leuke daginvulling dus, het was immers al over elven. Niet veel later vertrokken we, met mij nog drie Engelse jongens en drie Koreanen.

En wat een goede beslissing om dit te doen! In een jungle-achtige omgeving, dichtbegroeid en vochtig, langzaam steeds hoger klimmend, langs watervalletjes, iets grotere watervallen, behoorlijke watervallen, tot een immense waterval. Vanaf daar waren er geen paden meer maar gaven bordjes aan dat je naar de top kon klimmen. De meesten haakten hier af, maar...... Precies, dit liet ik me niet ontzeggen. Dus over modder en rotsen, me omhoog trekkend aan boomtakken aan de klim begonnen. Maar aangezien ik deze bestemming niet had voorzien droeg ik slippers. Toen het steeds steiler werd en ik geen andere mensen meer zag, heb ik toch maar besloten niet te willen eindigen als Kris en Lisanne en ben ik (zo mogelijk nog moeilijker dan de klim naar boven) weer afgedaald.

's Avonds kon ik de verleiding niet weerstaan een grote vis van de bbq te bestellen. Hij leek vinnen en schubben te hebben, dus moest kunnen 😊. Er waren maar twee kleine tafeltjes, dus bij een man aangeschoven. Het bleek een in Laos geboren man van 50 die sinds zijn dertiende in Florida woont. Maar na vele vriendinnetjes zijn zijn ouders van mening dat hij in Laos een vrouw moet zoeken. Op mijn vraag of hij dat zelf ook vond antwoordde hij bevestigend. Want in de VS draait alles om 'sex drugs and rock&roll, en hij zoekt zekerheid. Dus is hij nu zijn netwerk in Laos aan het opbouwen, want brokers moeten hun werk gaan doen. Ik vroeg of hij dan niet op zoek was naar een huwelijk 'uit liefde'? Waarop hij zei dat dat geen enkele basis vormt, nergens is het aantal scheidingen zo hoog als in de Westerse wereld. Tja, wie ben ik om dat tegen te spreken......

De volgende morgen vroeg de wekker, om 7.20u zou ik worden opgehaald door de tuktuk en buiten de stad naar de pier worden gebracht. Ik wilde namelijk met de tweedaagse slowboat over de Mekong naar de Thaise grens. Nou, dat leek leuker dan het was. Tien uur lang varen en stilzitten, door een enorm mooi maar onveranderlijk landschap, waar we welgeteld drie keer een dorpje zijn tegengekomen. Wat wilde ik ineens graag naar huis en iedereen weer zien πŸ˜₯. Het was wel indrukwekkend om te zien hoe we soms stopten om iemand langs de oever af te zetten en er dan de bevoorrading voor een heel dorp (balen en balen vol met eten, kratten drank, dozen eieren etc) op de kant werd gesmeten. Er was verder niets te zien, dus ik vermoed dat iemand daar dan weer met een bootje werd opgehaald. Ook apart om te zien: onderweg zien we een visser een enorme vis binnenhalen, een vrouw bij mij aan boord begint te schreeuwen, het vissersbootje komt onze kant op, en ze koopt de vis en zet hem nog spartelend in een plastic tasje in haar schoot......

Om zes uur aangelegd in Pak Beng, een dorp van één straatje, waar diverse guesthouses zitten voor passagiers die de volgende ochtend weer verder reizen. Aan wal werd ik besprongen door vele hoteleigenaren, maar bang genept te worden ben ik met de Lonely Planet in de hand zelf maar heuvelopwaarts op zoek gegaan en voor €11,- een prima, schone kamer gevonden.

Vanochtend op nieuw vroeg op, eerst ontbijten en sandwiches en drinken voor onderweg kopen, en om acht uur weer aan boord. Voor wéér een lange dag aan boord........ Dus nu ik Bonita Avenue (Peter Buwalda) uit heb gisterenavond maar even Terugkeer Ongewenst (Charles Lewinsky) gedownload. En tijd voor deze update 😊. Maar mijn goede mood was in één keer terug toen we kort na vertrek een olifant spotten!!! Ik wist dat er in deze omgeving reservaten zijn, waar ze voor stropers worden behoed, maar dit was zo onverwacht en zo bijzonder!

En vanavond? Ik heb nog geen idee, en voor iemand die zich graag goed voorbereidt is dat best lastig! Omdat we stroomopwaarts varen is het niet aan te geven hoe laat we in Huay Xai aankomen, het laatste dorpje in Laos voor de grens met Thailand. En of de grens, die om 18u sluit, dan nog open is. Dus of ik vervolgens in het verderop gelegen Chiang Khong, het eerste plaatsje in Thailand kan komen. Zodat ik morgenochtend met een bus meekan naar Chiang Mai, een rit van zo'n vijf uur. Wat ik eigenlijk wel hoop, want ik zou graag de wekelijkse grote zaterdagmarkt daar meemaken. Heel benieuwd dus waar ik vanavond de nacht doorbreng!

To be continued 😊.

PS Inmiddels is het me gelukt om de grens nog over te steken. Maar wat een slecht idee! In Chiang Khong wil je niet dood gevonden worden en al helemaal niet op vrijdagavond. Het bestaat uit één straat, waar alle luiken dicht zijn, geen straatverlichting en precies één eetgelegenheid (erg lekker, dat dan weer wel). Dus lig ik nu op bed met een zak cashewnootjes, ook leuk 😊. En morgen zo snel mogelijk met de bus hier weer weg!

joh wat een avontuur het lijkt wel op mijn veel maar dan ook veel luxere eerste reizen in 1965 naar China Taiwan en Japan je maakt echt een zeer avontuurlijke reis en heel leuk dat jij ons zo mee laat genieten ! een beetje laat voor jou maar shabbat shalom en geniet daar en laat ons ook nog mee genieten groet van Jaap en Ella

jaap 2016-08-05 18:42:54

Vanaf bed in Vlieland bericht aan jou. Wij zijn hier met de hele familie aan de voor avond van barmitswah Samuel. Je zeer beeldende verslag gelezen en ervan genoten. Bijzonder. Wat me opvalt is dat je met de mensen daar wat afspreekt en dat dat dan ook goed gaat en klopt. Dat is wel een prettig gegeven. Ik feliciteer je meteen met je verjaardag. Apart om dat daar waarschijnlijk eenmalig zo te vieren. Nog veel jaren en nog veel avontuurlijk reis plezier. Ook namens Maurice, groeten van Marja

Marja 2016-08-06 22:56:38

Superleuk om alles in een keer te lezen... Een groot avontuur. Volgende keer ga ik echt een weekje mee :-)