On the move

Laos, Vang Vieng

Opmerking vooraf: ik heb hier superslechte wifi, dus de bijbehorende foto's houden jullie tegoed!

Bij het hostel stonden fietsen die elke gast kon pakken. En omdat de bezienswaardigheden die ik wilde zien nog best wel enigzins uit elkaar lagen, leek me de fiets het uitgelezen vervoermiddel. Dus heb ik bijna vier uur lang met de reisgids, fototoestel en water in het mandje door Vientiane gereden, ongeveer als enige fietser tussen auto's, tuktuks en vooral stinkende brommers. Vientiane is op zichzelf geen mooie stad, maar staat boordevol met echt schitterende tempels. Ik heb inmiddels in veel verschillende landen boeddhistische tempels gezien, maar hier zijn ze echt het mooist: zowel van binnen als van buiten met de mooiste kleuren beschilderd, prachtige toegangspoorten, kleurrijke stoepa's (grafmonumenten) en bijgebouwen.

Na een korte power nap in het hostel om een uur of drie op pad voor de tweede sessie. Ik was van plan een uurtje door wat woonwijken te gaan fietsen, dus ben op enig moment op de bonnefooi ergens ingeslagen. Zoals altijd vond ik het ook nu weer het allerleukste om te zien hoe mensen leven, huizen binnenkijken (vooral rieten matten als wanden en een verroest dak van golfplaat) en zien wat er om me heen gebeurt, terwijl intussen iedereen naar me zwaait en roept waar ik vandaan kom. Alleen had ik geen idee meer waar ik was en op het kleine kaartje dat ik bij me had stond geen enkele straatnaam van waar ik me bevond. Intussen had ik wel het idee Vientiane van binnen en van buiten gezien te hebben..... Uiteindelijk was ik drie uur later weer in het hotel, het uurtje was iets uitgelopen....

Maar nu ik de grote avondmarkt de avond ervoor al had gezien, het pijpenstelen begon te regenen, Ik alles uit de reisgids al had bezocht en in het hostel geen gezelligheid viel te beleven, besloot ik een dag eerder dan gepland verder te reizen. Dus voor de volgende ochtend een ticket gekocht voor de bus naar Vang Vieng, een plaats aan een rivier in de bergen en in het teken van buitensport. En van het hotel kreeg ik zowaar €4,- terug omdat ik een nacht korter bleef, precies de prijs van het buskaartje 😊.

Dus stond ik de volgende ochtend om 9.30u klaar op de afgesproken plek. En dat buskaartje was waar voor mijn geld, want over de 156km hebben we bijna vijf uur gedaan! Hortend en stotend vanwege het slechte (of eigenlijk geen) wegdek, maar wat een mooie tocht! Door een jungle-achtig landschap, door kleine dorpjes, ik heb me geen moment verveeld. Mede omdat ik naast een gezellige Australiër zat, die een jaar door India was getrokken.

Na anderhalve week hostels had ik behoefte aan een kamer alleen, dan maar even wat minder kans op aanspraak. Heerlijk om je spullen te kunnen laten liggen en niet alles steeds in een locker te hoeven proppen, mijn eigen badkamer, de airco op de door mij gewenste stand en niet in een stapelbed..... En met de aanspraak viel het ook wel mee. Toen ik kort na mijn aankomst het hotel weer verliet kwam er net een 'oudere' backpacker binnen, die me opviel door zijn excentrieke uiterlijk (grote hoed, knalrode bril). Maar geheel toevallig zat ik 's avonds in één van de vele restaurantjes, toen ik zag dat hij even later ook binnenkwam. Zodra hij me zag vroeg hij of het goed was dat hij bij me kwam zitten. Hij bleek 64 (ja Jacob en Samuel, er bestaan dus wél nog oudere backpackers dan ik!), kwam uit Londen en gaat eens per jaar een maand op reis zonder zijn vrouw. Een hele gezellige avond gehad! Gelukkig gaat alles hier om half twaalf dicht want hij dronk als een bezetene, volgens eigen zeggen thuis tussen de één en twee liter per dag.....

Ik had al meer dan genoeg op en moest er vandaag weer vroeg uit. Om half negen zou ik door een tuktuk worden opgehaald voor een dagje 'outdoor': vanochtend in een autoband in de rivier jezelf aan touwen door een grot trekken, vanmiddag bijna twee uur lang tien kilometer kayakken over een bij tijd en wijle behoorlijk stromende rivier. Een hele leuke dag gehad, samen met twee Australiërs (het lijkt wel of ze allemaal aardig zijn 😊) en acht Koreanen, die erg hun best deden Engels te spreken maar daar niet geheel in slaagden 😀.

Even getwijfeld of ik morgen weer een andere activiteit zou gaan doen, maar ik wil de komende tijd nog zoveel plekken zien, dat ik toch heb besloten morgen weer verder te reizen. Dus om 9u sta ik weer klaar voor de volgende busreis, vier tot vijf uur, naar Luang Prabang, de voormalige koninklijke hoofdstad van Laos.

To be continued 😊.

Kan je het nog wel allemaal bevatten, al die indrukken. Maar wel geweldig wat jij allemaal doet en ziet! Ben nu al benieuwd wat ik te horen krijg over Luang Prabang. Goede reis. x

alice, 2016-07-31 15:12:30

top wat jij allemaal beleeft en doet , het is dus geen tocht van alleen op de wereld alhoewel jij wel reist als een ontdekking reiziger fijn dat wij het allemaal zo goed kunnen volgen veel plezier verder en be carefull voor zo ver jij daar naar luistert ! groet Jaap en Ella

jaap 2016-07-31 21:46:41

He oudste Neef, Tijd om na te denken? Londenaar kiest het goed ieder jaar een maand te leven. Of mogelijk hier ook zoveel plezier te maken...? Good decision! Vuurschaal wacht, ugh Je oudste Neef

Charles Darwin 2016-08-01 21:17:04

Super. Zou best een stukje mee willen reizen. Enig al die belevenissen. Spannend en leuk zoveel mensen te ontmoeten. Herinner me nog die verhalen van Arwin. Je bent echt niet alleen. Succes verder en geniet volop. Groeten Marja

Marja Wijnschenk 2016-08-03 17:44:48

Prachtig verslag weer Niek👍Lenny zei dat zo'n reis niets voor mij zou zijn, maar ik begin toch wel een klein beetje jaloers te worden! Wat een avontuur! 😀Doe voorzichtig en geniet ervan!