The final countdown

Hongkong, Kowloon

Om zeven uur in de ochtend het hotel in Ping'An verlaten, om half tien 's avonds gearriveerd in ons hotel in Hongkong. Een lange en vermoeiende reis, achtereenvolgens lopend, per auto, met de trein, weer met de auto, opnieuw de trein en tenslotte het laatste stukje met de taxi. Te moe om nog iets van Hongkong te gaan zien even aan de overkant een (altijd tegenvallende) Big Mac gegeten en op bed geploft.

Zaterdag als bezetenen kris kras door de stad op ontdekkinstocht, alles van dit New York Asian style in ons opzuigend. Met de metro naar de zuidpunt van Kowloon om natuurlijk met de Star Ferry Victoria Harbour over te steken naar Hongkong Island, genietend van de skyline aan beide zijden. Om meteen door te gaan naar Victoria's Peak, voor het uitzicht over de stad zoals al vaak op plaatjes gezien. Superleuk om hier nu zelf foto's van te kunnen maken. Met het trammetje weer naar beneden en gestruind door Central, ons vergapend aan de luxe malls, Ferrari's, überhippe Chinezen en merkwinkels. Leuk om met de escalators, 800 meter opeenvolgende roltrappen bergopwaarts van het ene in het andere buurtje te belanden en na alle luxe om de hoek weer te beseffen dat we in Azië zijn, tussen winkeltjes met gedroogde vis, allerhande medicinale goederen en andere Chinese handelswaar.

Op weg naar ons hotel gelopen over Nathans Road, de immens drukke winkelstraat, waar ik wel honderd keer werd aangehouden om mijn interesse in 'fake watches and bags, Gucci, Chanel, whatever you like sir' te peilen, nog rondgelopen door Mongkok, de volkswijk waar je je nauwelijks kunt voorstellen dat deze stad ook zoveel luxe kent.

De dag erna een beetje een offday, eigenlijk de eerste deze vakantie. Hongkong draait met name om 'shop till you drop', en daar hadden we niet echt veel zin in. Dus rustig aangedaan en in de namiddag naar SoHo, om in een hippe, overvolle bar gevuld met een mix van expats en locals onze ogen uit te kijken met een veel te duur biertje. Met de Star Ferry terug, om de mooie skyline ook at night te kunnen fotograferen.

Vandaag weer vol frisse moed, weliswaar een klein beetje gedeprimeerd omdat het onze laatste dag samen is, nadat we het drieëneenhalve week waazinnig leuk met elkaar hebben gehad. De dag begonnen met een uitgebreid dim sum-ontbijt, op aanraden van het hotel, ergens op de tweede verdieping in een superongezellige ambiance maar vreselijk leuk in een zaal vol smakkende Chinezen. Zoals overal zwaaide iedereen naar ons, inmiddels voelen we ons net Wim-Lex en Maxima op staatsbezoek. Vervolgens naar een dorpje ver buiten de stad, Kat Hing Wai, waar de vader van Kung Tang vandaan komt (Kung is de man van Len's zus) en waar nog familie van hem woont. Iedereen in de ommuurde enclave heet Tang. Bijzonder om te zien. Daarna naar diverse markten (o.a. Jade Market, Ladies Market) en wat souvenirs gekocht.

Zojuist onze koffers gepakt en klaar om er een leuke laatste avond van te maken. Voor Len het einde van een geweldige vakantie, voor mij het begin van de volgende fase. Waar ik eigenlijk ineens een beetje tegenop zie. Ik heb zin om mijn kids te zien, in mijn eigen bed te liggen, en de zeven weken die voor me liggen lijken ineens wel heel erg lang. Weken waarin ik op zoek moet naar aanspraak, op zoek naar een slaapplaats, op zoek naar eten, op zoek naar de leuke plekken in een stad, en niemand om dat mee te delen. Maar ja, ik roep al tien jaar dat dit mijn droom was. Dus ik ga er alles aan doen om het een mooie droom te laten worden!

En Len, mijn god wat zal ik je missen.......

To be continued 😊.

Wat een feest van herkenning zie alles voor mij wat jullie gezien hebben en dan te bedenken dat mongkok echt niet meer is zoals het geweest is jullie hebben een super reis gemaakt en nu verder alleen maar niet alleen op de wereld zoals je daar al gemerkt hebt wij bljjven jou volgen en spreken len vast snel hier Groet jaap en ella

Jaap 2016-07-18 23:46:48

Goede reis voor allebei! Xx

Judy 2016-07-19 07:03:58

Leuk weer om te lezen. Die foto's ook weer geweldig. Een hele fijne voortzetting van je reis👍😎☀️🎎En doe vooral voorzichtig!