pindat

Kung Fu Panda

The Far East 26 jun 2016 - 06 sep 2016

China, Chengdu Shi

Na in ruim 40C een rondje van twee uur over de stadsmuur van Xian te hebben gefietst op een tandem, zijn we naar het station gegaan. We waren, na twee keer met de bullettrain te hebben gereisd, gewend geraakt aan moderne stations met roltrappen en airconditioning. But not..... Onze nachttrein zou vertrekken vanaf een oud station, waar duizenden Chinezen krioelden en zich net als wij met enorme hoeveelheden bagage over een trap naar boven moetsen begeven. Ik ben nog op zoek gegaan naar een lift, maar dat mocht alleen als je invalide was. Nou kon Len na de fietstocht niet meer zitten, maar ik geloof niet dat dat telde.... Dus de trap op gezeuld met mijn rugzak op en Lens koffer tillend, Len met beide kleine, met proviand volgestouwde rugzakken en mij voortduwend erachteraan. Boven was een megawachtruimte, waar echt overal mensen stonden, lagen en zaten, maar aangezien wij geen 'hardsleeper' maar een 'softsleeper' geboekt hadden mochten we in een aparte ruimte, de VIP-room, maar ook die ruimte zag er weinig VIP uit. Wel veel rustiger. Inmiddels waren we doorweekt.

En toen mochten we naar de trein, omze wagon zoeken en vervolgens onze coupé. Daar aangekomen begreep ik totaal niet waar de naam softsleeper vandaan kwam. De coupé bestond uit vier planken met een dun matje erop. En later bleek dat 'soft' ook geen betrekking kon hebben op de mate van geluidisolatie. Maar goed, de deur kon dicht, terwijl de hardsleeper (dat moet dan echt een spijkerbed geweest zijn, vermoed ik) bestond uit zes bedden per cabine, gelegen aan een gangpad zonder wandjes, dus helemaal open. Ineens waren we erg blij met onze plank! Onze reisgenoten waren een oma met haar puberkleindochter. Prima gezelschap, oma bleef de hele reis Chinees tegen ons praten, echt hele verhalen, en we hebben de hele reis vriendelijk geglimlachd en de door haar zelf gebakken zoete bollen gegeten. De nacht was best oké, veel wakker geschud door de schokkende trein, maar uiteindelijk hebben we redelijk geslapen tot oma om kwart voor zeven ineens de gordijnen opendeed. We bleken intussen door een schitterend berglandschap te rijden. Het genot werd enigzins getemperd doordat de hele wagon vlak naast onze coupé tanden ging poetsen en daarbij naar goed Chinees gebruik het middenrif probeerde los te roggelen, maar ach, je went aan alles.....

In Chengdu aangekomen stroomde het van de regen, dus we waren blij dat we door een chauffeur werden opgehaald die ons naar ons hotel bracht. Hij zette ons ergens af en zei dat we verder moesten lopen, want het hotel zat in een 'working street'. We vreesden pneumatische boren die ons heel vroeg zouden wekken, dus waren blij dat het een 'walking street' bleek te zijn. We zaten in naar wat voor Chinezen een toeristisch hoogtepunt bleek te zijn: een oud gerestaureerd wijkje vol winkeltjes en eetstalletjes, waarvoor ze met busladingen werden aangevoerd. Vanwege de aanhoudende regen zijn we gehuld in onze modieuze poncho's de straat op gegaan en hebben rondgelopen in het wijkje. Bij de stalletjes te eten gekocht, en daarbij de gebraden konijnenkoppen (inclusief knaagtanden), varkensstaarten, hele kuikens op een stokje en andere lekkernijen links laten liggen.

De volgende ochtend om zeven uur de deur uit, omdat we vervoer hadden geboekt naar het buiten de stad gelegen panda-fokcentrum, dé plek waar in China wordt gewerkt aan het voorkomen van uitsterven van de reuzenpanda. In de nog altijd stromende regen hebben we dasr rondgelopen en panda's bekeken, in bamboebossen maar ook in couveuses.

Op de terugweg hebben we ons laten droppen bij het Wenshu-klooster, een oud Zen-boeddhistisch klooster. Zeer mooi, maar vooral leuk dat we toevallig belandden in een gebedsdienst van de aldaar wonende monniken, voorafgaand aan hun maaltijd. Heerlijk gelunched in het bijbehorende vegetarische restaurant, eindelijk eens alles eten zonder bang te zijn iets vreemds naar binnen te werken.

Vanwege onze goede ervaringen met hostels voor het boeken van een uitje, hadden we bij Holly's Hostel tickets gekocht voor de beroemde Shichuan Opera: een combinatie van opera, acrobatiek, schaduwspel, poppentheater en toneelspel met maskerwisselingen. We werden erheen gebracht en deelden de taxi met twee Duitsers: een vrouw (die samen met haar man als expat in China woont) en haar broer, die vier weken bij haar op bezoek was en met zus en zwager rondreisde. Echt een geweldige avond gehad! De opera was omgelooflijk mooi om te zien en hoewel we er geen draad van snapten tussen hardop lachende Chinezen was het door de vele kunstvormen erg bijzonder om te zien en mee te maken. We bleken naast de Duitsers te zitten en hebben erg met hen gelachen. Echt leuk om zo ver van huis toch veel leuke en interessante mensen te ontmoeten!

Vandaag staat in het teken van onze volgende treinreis: 26 uur (ja echt!) en aansluitend twee uur met de auto, naar Yangshuo. Dit ligt midden in de bergen, omgeven door rijstterrassen en bewoond door ethnische minderheden, waar we naar het schijnt geweldig kunnen fietsen en wandelen. Na vier enorm drukke steden verheugen we ons erop! Op de vreselijk lange treinreis iets minder. Hopen op wederom rustig gezelschap in de coupé. Maar gewapend met emmers noedelsoep, fruit, zoutjes, koekjes, Snickers, broodjes en liters te drinken gaan we onderweg in elk geval niet dood van honger of dorst.

To be continued 😊.

top wat jullie allemaal doen jullie zien China in al zijn facetten dat is het mooie van dat grote land! alleen echt rustige plekken vinden kan je alleen in de uithoeken per slot van rekening moeten 1.200.000.000 mensen toch ergens verblijven nietwaar? leuk dat wij mee mogen genieten ! groet ella en jaap

jaap 2016-07-08 12:31:04

Word op m'n wenken bediend! Weet niet of je terug kijkt maar had juist bij je vorige verslag gevraagd waar de volgende update bleef! Leuk om weer ff te horen. Wat n reis, denk precies zoals je al jaren voor ogen had, zo fijn dat je droom uitkomt. Maar volgens mij moeten jullie hierna op vakantie om bij te komen, hihihi! Veel plezier weer. Kus en liefs voor beide.

Judy 2016-07-08 12:51:52

Weer superleuk om te lezen! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Veel liefs voor jullie beide en nog een fijne reis! Xxx