There are nine million bicycles in.....

China, Beijing

Na een prima rit door een overigens saai landschap, waarin vooral de honderden (ja echt) flatgebouwen in aanbouw opvielen, opgewacht door een gids die ons naar de taxi bracht. Aangekomen in het hotel meteen weer de straat op om Beijing te proeven. We blijken op 20 minuten lopen van het Tienamenplein te zitten, dus eerst die kant op. Daar aangekomen bleek alles afgezet. We kwamen in gesprek met een jonge Chinees die tien jaar in de VS had gewoond en dus goed Engels sprak. Hij vertelde dat het Koreaanse staatshoofd op bezoek was, vandaar de afsluiting. Een tijd met hem staan praten, waarin hij allerhande tips gaf over wat we vooral wel en vooral niet moesten gaan bezichtigen. Hij stelde voor een biertje met hem te gaan drinken, maar ik zag de blikken van Len dus heb snel gezegd dat ze 'very tired' was.

Daarna heerlijk Peking Eend gaan eten. Where else..... Alleen jammer dat we de kop er op een schoteltje bij kregen. Leuk voor de foto, maar wat moet je verder met een eendenbek 😊. In de schemer gaan dwalen door de hutongs, de oude woonwijken, een wirwar van steegjes waarin iedereen op straat zit te eten, majong speelt, kinderen rondrennen etc. Op een leuke avondmarkt beland en we blijken een bezienswaardigheid te zijn. Sowieso zien we nauwelijks Westerse toeristen, dus inmiddels staan we op vele door Chinezen gemaakte foto's en video's, ze draaien de camera mee als we voorbij lopen. Ben benieuwd wie van ons nou het meest bezienswaardig is!

Vanochtend opnieuw richting Tienamenplein, niet via de hoofdroute maar opnieuw kruipdoor sluipdoor de hutongs. We zagen iedereen ontbijten met stoommandjes, dus nadat iemand ons wist te verzekeren dat het deeg gevuld was met 'vegetables' zijn we een tentje vol Chinese gezinnen binnengestapt. Heerlijk ontbeten voor samen € 2,50. Dichterbij het plein werd het steeds drukker, maar echt zo erg dat op dat moment Koningsdag in de Leidsestraat echt een verademing zou zijn. Ik vroeg Len even de reisgids uit mijn rugzak te pakken, toen ik bemerkte dat de rugzak (met paspoorten!!!!) nog in het restaurant stond! Volledig van de kaart weer een half uur terug door de massa. Len maande me tevergeefs rustig te blijven. Een nooddocument zouden we wel krijgen, maar hoe moest het met mijn visa voor Vietnam en met name het moeizaam verkregen visum voor India? Ik was in elk geval blij nog te weten waar we hadden gegeten. Zwijgzaam zijn we teruggelopen. Eenmaal daar aangekomen kwam de jongen die er werkte al direct aanlopen met de rugzak. Ppffffff......

Voor de derde keer richting het plein en ons met tienduizenden andere Chinezen vergaapt aan een betonnen vlakte met pompeuze gebouwen. Aansluitend naar de Verboden Stad, de voormalige keizerlijke paleizen. Echt enorm mooi, maar jammer van die massa's Chinezen.

Na de lunch wilden we naar het Zomerpaleis. We hadden begrepen dat een taxi naar dit buiten de stad gelegen complex ca 50 yuan (ruim €6) moest kosten. Maar enkele taxi's wilden er helemaal niet heen, dus we waren blij dat de volgende ons wilde meenemen. Maar hij vroeg 150 yuan. Ik heb afgedongen tot 80 yuan en onder veel geschreeuw ging hij accoord.

We zijn afgezet bij de kassa, hebben tickets gekocht, en bezochten de schitterende gebouwen. We verbaasden ons over de vele buddha's, maar maakten foto's bij de vleet. Wel vreemd dat we de tuinen niet konden vinden, het gehele complex was ommuurd. Maar wie ik er naar vroeg, as usual begreep niemand me. Tot ik een bewaker mijn reisgids liet zien: hij liet me weten dat we helemaal niet in het Zomerpaleis waren, maar in een middenin de stad gelegen Tibetaanse Lamatempel. Genaaid door de taxichauffeur dus..... Te laat om alsnog te gaan, dus dan maar morgen naar het Zomerpaleis.

Aan het eind van de middag nog naar de in een schitterend park gelegen Tempel van de Hemel (die al bleek gesloten, er zou ook eens iets goed gaan vandaag, maar van buiten waren de verschillende gebouwen ook erg mooi gelukkig) en tenslotte ergens gedineerd. En natuurlijk Murphy's law, niet echt lekker.....

To be continued 😊.

wilde vanmorgen aan de telefoon al vragen of jullie niet op foto werden genomen, vanwege blanke kleur!!! Je beschrijvingen zijn geweldig, ga zo door. liefs x

alice, mama 2016-06-30 18:36:16

Hardop gelachen... :) Zomerpaleis nog mooier dan Tibetaanse lamatempel?

Liesbeth 2016-06-30 21:12:42

WoW, heftig dagje. Vind echt niks voor jou van die rugzak!! Je had het er steeds over dat als je alleen reist geen seconde je rugzak uit het oog mocht verliezen, hihihi en dan dit als je nog samen bent! Nu het goed is afgelopen moest ik er erg om lachen. Ook om de rest. De indrukken van het leven daar lijken me zo gaaf dat het vast niet uitmaakt of je bij n verkeerd paleis staat. Hoop wel dat jullie de juiste muur gaan vinden... Xx

Judy 2016-06-30 21:36:04

"Ben benieuwd wie van ons nou het meest bezienswaardig is!" ;-) "Genaaid door de taxichauffeur dus....." Die zijn dus overal hetzelfde. "en tenslotte ergens gedineerd" Afhaalchinees? Geweldig om jullie "tripje" te kunnen volgen. Geniet van alles dat je daar ziet en meemaakt. Nergens aan ergeren maar versteld staan en er in jezelf om moeten lachen. Overal er het plezier van in zien. Dit moet echt een geweldige ervaring of belevenis zijn. Geweldig om dit mee te kunnen beleven. Doe voorzichtige en geniet. XXXX