De kop is eraf

China, Shanghai

Net ingestapt in de bullettrain, waarmee we de komende vijf uur van Shanghai naar Bejing reizen. Voor het eerst dus even tijd voor een kort verslag van onze eerste twee dagen in China.

Eergisteren zijn we om 7 uur in de ochtend lokale tijd (het is hier 6 uur later dan thuis) geland, waarna we met de magneetzweeftrein (300 km per uur) naar De rand van Shanghai zijn gereisd, om daar over te stappen op de metro. Voor het eerst werd duidelijk dat van de duizenden Chinezen om ons heen bijna niemand Engels spreekt. Hoe koop je een metrokaartje bij een automaat met Chinees schrift? Naar de infobalie dus. Ook de mevrouw daar sprak geen Engels en drukte me een plattegrond in handen met eveneens alleen Chinese tekens. Terug naar de automaat, even hulpeloos om me heen kijken, en ja hoor, dat hielp. Een Chinese, Engels sprekende jongen vroeg of hij de kaartjes voor me zou kopen. Hij wilde dan wel de kwitantie, die kon hij op zijn werk declareren. Een win/win-situatie dus.

Om de jetlag geen kans te geven nu we een nacht gemist hadden, hebben we onze spullen op de kamer gezet en daarna direct de stad in. Lopen, lopen en nog eens lopen. Maar omdat we toch behoorlijk vermoeid waren hebben we ons over een drempel heen gezet en een hop on/hop off-bus ingestapt. Een mooi plekje bovein vooraan, maar we hebben er weinig van genoten. Binnen enkele minuten zijn we beiden in diepe slaap gevallen.....

Na een late lunch met koeienmaag (ik was nogal naïef en dacht dat beef belly een mals lapje zou zijn en geen taai bleek vlees met een stekelig randje) toch maar even op bed gaan liggen, om 's avonds weer fris de straat op te kunnen. Lekker gegeten in de mooie wijk French Connection en natuurlijk de obligate foto's van de skyline @night vanaf de Bund richting Pudong.

Na een lange nacht om het slaaptekort in te halen werden we om 9.45u wakker van de deurbel, anders hadden we waarschijnlijk nog uren geslapen. Op naar Juyuan Gardens, wat één van de hoogtepunten van Shanghai moet zijn. Op loopafstand van het hotel, maar onvindbaar. Mijn uitspraak is blijkbaar toch niet helemaal goed, want als ik de weg vroeg ging men meestal vriendelijk lachen maar zei niets. In het gunstigste geval kreeg ik antwoord: "you mean Jinlimg Road?". Neeeeee, ik zei toch Juyuan Gardens!! Uiteindelijk aangekomen bleek het suuuupertoeristisch te zijn, mooie tuinen, maar omgeven met kitscherige bazaars, straatverkopers etc. Geen Westerse toerist te zien, maar tienduizenden schreeuwende, dringende, spugende, overal foto's van makende Chinezen...... Lekker gelunched met dim sum.

Vanwege de aanhoudende regen zijn we 's middags naar het Shanghai Museum gegaan. Een erg mooi overzicht van een duizenden jaren oude beschaving. Bijzonder om te zien hoeveel bewaard is gebleven van de eeuwen ruim voor het jaar 0. Aansluitend werr veel gelopen en terecht gekomen op een overdekte markt, waar we na veel onderhandelen (maar waarschijnlijk nog steeds veel te veel betaald) onze eerste namaakaankopen hebben gedaan. Gelukkig vliegen we terug met een Europese tussenstop, zodat de douane ons hopelijk omgemoeid laat.

In de avond weer de spullen ingepakt. Vanochtend om half acht de wekker, zodat ik nog even tijd had om proviand in te slaan bij wat straatverkopers voor onze treinrit van vandaag. Bepakt en bezakt weer de metro in. Inmiddels zitten we een half uurtje in de trein, op weg naar onze tweede standplaats.

To be continued 😊.

Wat een leuk verslag, verheug me op wat nog komen gaat! Xx

Liesbeth 2016-06-29 12:30:59

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Nu al bijzondere verhalen. Mama nu niet thuis maar heb beloofd haar straks uit te leggen hoe ze dit ook kan zien. Have fun. Kus, ook voor mn schoonzus.

Judy 2016-06-29 19:53:48

Wat schrijf je het toch leuk op, Her- beleef onze reis ook weer een beetje! Kan het zo lekker volgen wat jullie allemaal doen. Wacht alweer op het volgend verslag! Liefs xx