Tortuguero NP

Costa Rica, Colorado

⏰ 5.15uur opstaan!!!

Ik heb normaal gesproken best moeite met vroeg opstaan, echter doordat ik nog steeds een beetje last heb van een jetlag is het nu een fluitje van een cent.
Om 6u melden we ons bij onze gids in de lobby van ons guesthouse.
We worden getrakteerd op een lekkere kop verse koffie en voor de kids verse “green grass” thee.
We gaan vandaag naar Tortuguero NP (dit betekent schildpadden).

🧐 Nationaal park Tortuguero is sinds 1975 beschermd gebied. Dit nationaal park is 769 km² groot en ligt in de provincie Limón aan de Caribische zee. Als gevolg van sedimentatie hebben zandbanken het kustgebied gevormd. De laaggelegen gebieden staan bloot aan kortstondige overstromingen door zware regenval, waardoor meren, grasmoerassen, moerasbossen en mangrovebossen van brak water zijn ontstaan. Maar 1 procent van de totale oppervlakte is toegankelijk voor toeristen.

Na "the breefing" trekken we onze zwemvesten aan en stappen in de boot.
🛶 het is een silent boot met peddels en een elektrische motor waarvan het geluid nauwelijks hoorbaar is.

We varen het NP van Tortuguero binnen..
🦅 Al snel hebben we geluk. De mooiste vogels worden gespot.
Dit keer niet door de vogelspotters uit Leunen maar door Daybure onze gids. “Jezus; wat hebben die mensen goede ogen. Zonder hem hadden we nog wel 30 rondjes kunnen varen en nog niets gezien”.
We zien onder andere verschillende soorten apen, leguanen, een kaaiman en last but not least: de eerste luiaard met baby nog wel!
Anders dan de film Ice ace doet vermoeden is deze lekker actief, klimmend over een tak, hoog in een boom.
Wauw fantastisch gezicht...

🧐 wist je dat luiaards maar 1x in de week naar beneden klimmen om te poepen.

Na de tour wandelen we nog een rondje door het dorp. Alvorens we ons weer melden voor de nightwalk om de befaamde turtels te zien eieren leggen.

🧐 Een bijzondere gebeurtenis die jaarlijks plaatsvindt in Costa Rica zijn de duizenden schildpadden die hun eieren op het strand komen leggen. De schildpadden leggen hun eieren op het strand waar ze zelf ooit geboren zijn. Vandaar dat er bepaalde plekken zijn waar er heel veel schildpadden komen.
Tortuguero is voor de groene zeeschildpad een belangrijke nestelplaats. Van juli t/m eind september zie je hier duizenden schildpadden. Twee maanden nadat de moederschildpadden hun eieren hebben gelegd (van september t/m begin december) komen deze uit.

🐢 We lopen met onze gids Isaak naar de ingang van het park. Hij vertelt ons dat het strand opgedeeld is in verschillende sectoren. De “spotters” zoeken in de diverse sectoren naar schildpadden die een nest gaan maken. Wij zijn groep 1 en mogen naar sector 4 lopen.
Het is een indrukwekkend moment!
De schildpadden zoeken een plek om te nestelen. Hierna graven ze een kuil en leggen ze hun eieren neer. Van dichtbij zien we dat deze niet veel groter zijn dan een pingpongbal en elastisch zijn. Gelukkig maar want het gat waarin ze vallen is ongeveer 70cm diep. Nadat de eieren zijn gelegd maakt de schildpad het nest dicht.

Het is een mooi moment om moederschildpad weer terug naar de oceaan te zien gaan.
Van alle eieren die worden gelegd, overleeft slechts 1% van de babyschildpadden het tot volwassenheid.

Moe en voldaan kruipen ook wij ons nest in. Het was een lange dag.

Super gaaf! Wat een geluk dat jullie nu al zoveel mooie beesten hebben gezien.

Judith 2019-07-23 09:36:21

Een lange dag, maar wel een hele mooie!

Bart en Nancy 2019-07-23 12:55:05

Van die luiaards dat wisten we al.

Toos en joos 2019-07-23 13:50:54

Wauw, wat gaaf weer. Altijd zo leuk om die verslagen te lezen en foto’s te bekijken.

Ron en Helga 2019-07-23 17:08:25

Geniet ze, avonturiers.... Dat kokoswater ziet er heerlijk verfrissend uit. Fijne vakantie nog.