Once in a lifetime

Indonesië, Oost-Nusa Tenggara

Goedemorgen ! De zon is op..
🍳 De kok van de boot heeft toast met omelet klaar gemaakt.

Na het ontbijt meren we aan op Komodo island en lopen we met Armand en een extra gids door het Komodo national park. We hebben gekozen voor een tocht van anderhalf uur door het prachtige natuurgebied van Komodo Island. Het is een warme, droge omgevingen, tropische savanne met vele bomen alwaar hier en daar zwarte plekken veroorzaakt door bosbranden zichtbaar zijn.
Op dit eiland leven zo’n 1300 varanen waarvan er in totaal 5 op ons pad komen deze tocht. Inmiddels weten we al best veel van de Komodovaraan en hebben nu ook meer oog voor andere diersoorten, zoals kleurrijke vogels, Javaans hert en de waterbuffel.
Opnieuw weer een mooie ervaring.

🎣 Eenmaal terug bij de boot worden we aan het werk gezet. It’s fishing time....
Ik krijg een visdraad met aas in mijn hand geduwd (ieks). Gooi het in het water en niet veel later heb ik al beet. Een enorme vis hangt aan de haak: en nu? No way dat ik dat beest eraf haal. Gelukkig komt de kok mij helpen. Ik heb mijn lunch binnen gevist... Deze keer is het verse tonijn.

We varen door naar pink beach. Waar we even snorkelen en het roze strand bewonderen. Opnieuw weer prachtig en dat te bedenken dat de mooiste ervaring nog moet komen.

🧐 Pink beach is een strand met zand dat net roze lijkt. Het zand bestaat namelijk uit wit zand, vermengd met de overblijfselen van kleurrijk koraal. Wanneer de zon ondergaat is het strand op z’n mooist.
Het is dan ook niet gek dat er jaarlijks vele bruiloften worden gegeven op Pink Beach. Ook kun je in de zee bij Pink Beach zeer goed snorkelen en duiken. Er leven maar liefst 1000 verschillende soorten vis in het water rond het eiland. Daarnaast kun je ook nog 260 soorten koraal bewonderen.

🌊 We varen verder naar Manta Point. De zee is behoorlijk wild. De boot gaat op en neer, het beangstigt me een beetje.
Het water is enorm rijk aan plankton dat wordt aangevoerd vanuit omliggende wateren en zorgt ervoor dat grote scholen vissen de Komodo eilanden tot hun thuis hebben gemaakt. Door de bescherming van het nationale park verkeren de wateren en riffen in een gezonde staat en is er onderwaterleven in overvloed.
We naderen een groot aantal boten midden op zee. Dit is Manta point, hier moet het gebeuren. Het idee spookt door mijn hoofd, dat ik in deze wilde zee spring en zal verzuipen...
Armand adviseert ons de jongens niet te laten zwemmen. De stroming is erg sterk, waardoor het te lastig wordt voor ze om terug te keren naar de boot. Het water is echter zo helder dat je vanaf de boot al meters diep kunt kijken. We bereiden ons voor want er kan elk moment een Manta zichtbaar zijn.
Yes roepen de mannen jump! Samen met Misja en Mira spring ik van de meters hoge railing van de boot, de ruwe zee in. Ik verdwijn een paar meter onder de zeespiegel. Zodra ik weer boven kom blaas ik zo hard als ik kan in mijn snorkel om het zeewater uit de buis te blazen. Vlug kijk in nog even naar de laatste aanwijzing van de mannen en duw mijn hoofd naar beneden de diepte in.
Wat ik daar zie is werkelijk fantastisch: een enorme 3 meter lange manta zwemt elegant onder mij door. Zijn bek wagenwijd open om zoveel mogelijk plankton op te vangen.
Ik merk dat ik niet alleen ben om dit reusachtige beest te aanschouwen: onder mij liggen een stuk of vijf duikers op de zeebodem mee te kijken. Na een tijdje verdwijnt het beest uit mijn gezichtsveld. Ik kijk weer op om te zien waar de boot is gebleven.
Misja en Mira klimmen al via de trap omhoog. Kort daarna volg ik.. wat blijkt: alleen ik heb kennelijk het enorme beest gezien. Huh hoe kun je zo’n groot beest nou missen?
We maken ons klaar voor de tweede sprong. Misja twijfelt, hij heeft de zoveel zeewater ingeslikt tijdens de eerste sprong dat hij er misselijk van is geworden.
Ik zeg tegen hem dat hij deze kans niet moet laten liggen het is once in a lifetime! Ik maak de onderwatercamera vast aan mijn pols en hoor:
“Quick over there “.
We springen alle drie opnieuw en blijven vlak naast elkaar in het water drijven.
Ongelofelijk ik zie een hele groep van wel 10 Manta’s bij elkaar, vaders, moeders, baby’s. Langzaam verdwijnen ze uit ons gezichtsveld.
Als ik terug zwem naar de boot zie ik dat vlak onder mij nog een moeder en baby Manta mee zwemt. Wauw onbeschrijfelijk...dit was de kers op de taart!

⛴ We varen verder naar een eilandje waar we nog even mogen snorkelen. Wederom fantastische vissen en koraal.
Moe en voldaan worden we getrakteerd op gebakken banaan met chocoladesaus. Complimenten voor de kok!
Langzaam varen we de haven van Lubian Bajo weer binnen.
We kijken terug op een trip om nooit te vergeten !!!

Wauw .... wat ontzettend gaaf!!!! Heb met plezier alle verslagen gelezen Het verhaal van de comodovaraan. Ging zelfs over de fam verkoeijen app. Dus iedereen genoot mee van jullie bijzondere foto’s,en vooral t filmpje van die comodovaraan vonden ze hier fantastisch !!! Kom veilig weer thuis Groetjes uit leunen city