Downhill on a MTB !!!

Indonesië, Gianyar

‘s nachts iets over twaalf worden we wederom in ons bed door elkaar geschud. Duidelijk voelen we opnieuw een naschok van de aardbeving op Lombok.
Toch weer even schrikken...
Mira Jorn en Jarno slapen gelukkig gewoon door. Misja en ik pakken voor de zekerheid een paar rugzakken met kleding en belangrijke spullen in, voor het geval we moeten evacueren. Gelukkig blijft het rustig...

In de ochtend 7.45 uur regent het pijpenstelen als we aan onze ontbijttafel aanschuiven. We hopen dat de cyclingtour gecanceld wordt.
Helaas hebben we geen contactgegevens van het bedrijfje dat de tour verzorgd omdat wij deze geboekt hebben via “een vriendje van via via .... “, zoals dat hier gaat. Hoe dom kun je zijn!
Maar ach alles ter goeder trouw; de mensen hier zijn goudeerlijk...

Om 9.00u staat de chauffeur van Bali bintang cycling tour bij ons hotel op de stoep. Plots is ook het regenen gestopt en krijgen we er weer zin in!
Samen met een Chinees/Engels koppel worden we naar Kintamani gebracht.
In een restaurant met prachtig uitzicht over Lake Batur en de vulkanische kraters Gunung Abang en Gunung Batur, genieten we van een kopje koffie, gebakken banaan en rijstpoffertjes. De grillige lavavelden, die zich over de bergflanken uitbreiden, getuigen van erupties van deze onberekenbare vulkaan.
🤔 De laatste eruptie van de Gunung Batur was in 1994. Aan de hete bronnen en de vulkanische krachten die onder het aardoppervlak sluimeren kun je zien dat deze vulkaan nog actief is.

🚴‍♂️ Kintamani is het startpunt van onze 25km lange fietstocht: Down Hill gelukkig !!!
Velden met rijst, groenten en fruit wisselen elkaar af. Soms komen we langs koffie plantages.
Ik ruik, proef, hoor en zie het echte leven op Bali door het zelf te mogen ervaren.
Onderweg stopt onze gids bij een Hindoe-familie. We mogen letterlijk in hun keuken kijken... opnieuw realiseer ik mij hoe wij als westerlingen in weelde leven.

🐔 Onze tocht gaat verder en stopt bij een afschuwelijk luguber schouwspel: The Cock fight (hanengevecht). Deze arme beestjes krijgen scherpe messen van zo’n 20-25cm om hun pootjes gebonden om elkaar hiermee tot bloedens toe te verwonden en uiteindelijk te vermoorden. De locals wedden er flink op los, de winnaar verdient een som geld, 20% van de opbrengst gaat dan naar de community. Hiermee onderhouden en restaureren ze de hindoetempel.

🌱 Rijstvelden in overvloed. De gids legt ons het groeiproces van de rijst uit dat 4 maanden duurt: zaaien, oogsten, drogen en klaar voor consumptie. Op de rijstvelden leven een soort ganzen. Zij eten het residu na de oogst.
🤔 Men eet hier zoveel rijst dat er geen enkele rijstkorrel uit Bali wordt geëxporteerd.

De finish is in zicht. We worden getrakteerd op een heerlijk diner. Tijdens het diner komen we in gesprek met het Chinees/Engels koppel. We bevragen elkaar over van alles en nog wat: Gezondheidszorg, scholen, verzekeringen, geboortebeperking in China enz. enz. Kort samengevat; in China zijn ze op weg de beste wereldeconomie te worden maar Nederland is ook zo slecht nog niet ☺️!