In de relax modus !

Indonesië, Jawa Timur

Het mocht dit jaar geen Hurry-up vakantie zijn. Dus speciaal voor Misja 5 overnachtingen in het zelfde hotel in Ubud geboekt (op Bali).

🏝 Bali is niet veel groter dan Brabant echter de tijd waarin je afstanden aflegt....
Iedereen rijdt hier in een motorvoertuig (auto, taxi, scooter of brommer). Ze moesten eens een voorbeeld nemen aan fietsend Nederland dan waren de files hier zo opgelost!

⛩ Nadat we het voornamelijk moslim gelovig eiland Java verlaten hebben, zijn we op het Hindoe gelovig eiland Bali beland.
Je voelt direct een andere sfeer. Ons kleinschalige hotel met de kamers aan het zwembad draagt hier zeker aan bij.
Ik begrijp meteen wat mensen zo trekt aan Bali. De heerlijke geuren van kruiden, wierook en gekleurde “bootjes” offerbloemen voor elke deuropening. De rustgevende Hindoe muziek en de bijzonder welgemeende vriendelijke bevolking.

🧘🏼‍♀️ Nu we toch in de relax stand staan hebben we onszelf maar een body-massage cadeau gegeven. Ik denk dat er nog meerdere gaan volgen...

☕️ Om 15.15u gaan we met de taxi naar de beroemde koffie plantage waar Kopi loewak verbouwd wordt. Na uitleg van het productieproces volgt een heerlijke proeverij van diverse soorten koffie en thee. De kids drinken stoer mee.
Op het einde van de excursie worden we door een souvenirwinkeltje naar de uitgang geleid. Tja en natuurlijk, ook wij zijn erin getrapt en hebben een zakje van deze exclusieve bonen gekocht (een rib uit mijn lijf).
Na deze educatieve excursie volgt een “zitje” op de reuzenswing (zie foto’s).

🤔 Kopi loewak of civetkoffie is één van de duurste koffiesoorten ter wereld. De hoge prijs wordt niet veroorzaakt doordat de gebruikte koffiebessen zelf zo zeldzaam zijn, maar door het zeer speciale productieproces. Kopi is het Indonesische woord voor "koffie" en loewak is de lokale naam voor een civetkatachtige die de rauwe rode bessen eet. De pitten worden hierna teruggevonden in de ontlasting van de loewak. Ze worden gewassen en gedroogd en vervolgens van hun schil ontdaan. Hierna worden ze licht geroosterd. De aminozuren die tijdens het fermentatieproces zijn vrijgekomen werken tijdens het roosteren in op de pitten en zorgen voor de bijzondere smaak.
Aangezien de ontlaste bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter. Het product komt onder andere voor in de Filipijnen, Vietnam, Zuid-India en op de Indonesische eilanden Sumatra, Java, Bali en Celebes.

🐲 zaterdagavond dansavond:
In het centrum van Ubud wordt in een tempelcomplex, de traditionele Balinese dans opgevoerd. We hebben nog net op tijd kaartjes kunnen bemachtigen voor deze 1.5 uur durende show.
Ik moet eerlijk zeggen: het is mooi om een keer gezien te hebben maar naar 3 nagenoeg identieke dansen heb ik ‘t wel gezien. (Ik geloof dat ik niet de enige ben die deze mening deelt).

En ja hoor! Na de dansvoorstelling krijgen we een verkoelende regendouche over ons heen.
Ik zal deze richting Nederland sturen☺️

Leuke reisverslagen en mooie foto’s . Lijkt mij lekkere koffie (poepkoffie).Die wil ik ook wel een keer proeven. Lieve groetjes,opa