Aankomst Jakarta

Indonesië, Jakarta

Van Düsseldorf naar Istanbul:
Op onze doorreis van Düsseldorf naar Istanbul krijgen we het nog even heet onder de voeten. Met een vertraging van bijna 2 uur wordt de overstaptijd wel wat kort. Maar aan die onzekerheid komt al snel een einde als de stewardess ons gerust stelt met de woorden: “they know you are delayed”.
Achteraf gezien hadden we gelukkig nog meer dan genoeg overstaptijd. Het vliegveld van Istanbul is niet zo heel groot, waardoor rennen naar de gate niet eens nodig is.

Aankomst Jakarta:
Na een prima vlucht waarin we relatief veel hebben kunnen slapen komen we aan in de hoofdstad van Indonesië; wereldstad Jakarta met maar liefs 27 miljoen inwoners.
De airport shuttle van ons hotel komt ons na een behoorlijk lange tijd wachten ophalen. “Traffic jam” was het probleem. Jaja dachten we nog....
Eenmaal in de auto maken we voor de eerste keer kennis met het drukke verkeer in deze stad.
Mira dacht dat ze in een dodemansrit terecht was gekomen: links en rechts scheuren de brommers ons voorbij. Maar onze chauffeur is niet bang aangelegd, ook hij haalt vrachtwagens en auto’s met speels gemak in. Ik vermoedt dat hij stiekem in zijn knuistjes lacht en dit grapje bij iedere nieuw aangekomen toerist uithaalt. Want als je heel eerlijk bent; die inhaalmanoeuvres levert ons misschien maar 1 minuut tijdwinst…

Enfin we zijn veilig in ons hotel aangekomen.
Op het oog niet zo’n heel luxe hotel maar dat wist ik eigenlijk al toen ik 't boekte, vlakbij het vliegveld en goedkoop was mijn motto.
De kamers zijn niet geweldig; koude douche, sobere kamers en tot overmaat van ramp moeten we met 3 personen in een 2 persoons bed slapen. Mira Jorn en ik zijn de sjaak....
Een huilbui staat de kids nader dan het lachen. Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ze wederom te vertellen hoe goed wij het hebben en dat onze kids opgroeien in een wereld van luxe en vrijheid. Fijn deze bewustwording op dag één, de beleving van zo’n reis is dan toch anders.
En dan nu lekker slapen allemaal....lepeltje aan lepeltje. Onze ouders en voorouders lagen vroeger ook zo bedacht ik me, zij maakten gebruik van elkaars lichaamstemperatuur om warm te blijven. Die warmte hebben we nu niet nodig, het is immers heet genoeg.

De klok tikt. Na twee uur draaien en woelen denk ik ineens aan mijn gesprek met een Nederlands gezin waar wij in Namibië mee in gesprek kwamen.
Ze hadden een jeep met twee daktenten gehuurd voor vier personen. Zij waren echter met vijf waardoor ze genoodzaakt waren om hoofd voet hoofd te slapen. De gouden tip! Dat ga ik ook doen.....en de klok tikt verder.

Eén hele goede morgen, althans voor de de ene helft van de familie Nabben. De andere helft had nog wel willen blijven liggen nadat ze eindelijk in slaap waren gevallen.
Op naar het ontbijt in een plaatselijk restaurantje net buiten ons hotel.
En wat staat er op 't menu? Juist; reist met ei en kroepoek. Heerlijk spicy...
Snel alles naar binnen werken en hup de taxi in naar het vliegveld alwaar we om 9.45uur de vlucht nemen naar Yogjakarta.