Een lange dag naar het zuiden

Indonesië, Bali Sanur

Vanmorgen ging onze wekker al om 06.45 uur. Op tijd ontbijten want onze gids Sri zou ons al om 08.00 uur komen ophalen. Snel nog even een paar centimeter briefjes van IDR 50.000 afgeteld voor de kosten.
We hadden wat cadeautjes meegenomen uit Nederland zoals honingdrop en stroopwafels. En omdat we er toch met Pasen zijn hebben we na Vaticaanstad nu ook Bali op de kaart gezet en Sri zaaigoed van nederlandse bloemen gegeven.
Het was weer lekker gezellig en vertrouwd met onze vaste gids en chauffeur. De eerste stop was bij de rijstvelden van Blimbing voor een korte wandeltocht. De terrassen waren prachtig groen en aan de randen stonden tegen de heuvels van de vulkaan Batukaru plantages waar koffie, pomplo grapefruit, nootmuskaat, kruidnagel en cacao groeiden. Daarna door in de richting van Pupuan voor een bezoek aan de koffieplantages. De meeste bonen waren nog groen met hier en enkele rode, rijpe bonen.
Na een flink stuk slingerend de hoogte in gereden te zijn hadden we een stop bij Busungbiu voor een kopje lokale pleur met een hoeveelheid suiker waar de tandarts een hartverzakking van krijgt. Ook de lokale wc was een beleving; twee in porselein gebakken voetstappen aan weerszijden van een gat in de grond met daarnaast een teil met water en een steelpan om 'door te spoelen'. Maar een prachtig uitzicht over een dal met rijstvelden en een riviertje er doorheen.
Van daaruit door naar de warmwaterbronnen van Air Panas Banjar. Het water uit de oorsprong van de bron was heel warm en helder en als je je hand erin hield dan rook je een soort metaal geur. Er waren 2 baden met heerlijk warm water, al had je dat misschien wat kouder gewild met de meer dan 30 graden buiten in de warme zon. Langs de randen stonden talloze drakenkoppen die vers water vanuit de bron het bad in spuugden. En er was nog een bad waar vanuit een hoogte van een meter of 3 een aantal waterstralen zich naar beneden stortten. Shir vroeg zich af of deze bronnen ook goed tegen rimpels waren, maar na een half uur in het water waren mijn handen alleen maar meer verschrompeld.😂
Na de bronnen door naar de budistische tempel van Brahma Wihara. Een tempelcomplex met talloze trappen, beelden, gouden budha's en een miniatuur kopie van de Borbadour (de originele tempel staat op Java. )
Het was ondertussen al bijna 15.00 uur, dus tijd voor een lunchstop in Lovina Beach waar je stranden met zwart vulkaanzand hebt.
Als slotstuk hebben we de 40 meter hoge GitGit waterval bezocht. Op de weg er naar toe kwam de bewolking steeds lager tegen de heuvel te hangen en viel er af en toe een druppel regen. Uit voorzorg de paraplu maar meegenomen want we moesten nog een paar honderd meter trappenlopen tussen bananen en kruidnagel bomen met op de achtergrond een orkest van zingende krekels. Het hele pad naar de waterval was voorzien van souvenierwinkeltjes, maar iedereen was aan het inpakken met het slechte weer op komst. Op een klein schattig verkoopstertje van een jaar of 7 na, die met een mandje vol spulletjes op haar hoofd in beperkt nederlands nog wat probeerde te verkopen. Binnen no time hadden we een deal, ging ze van IDR 30.000 naar IDR 10.000 en hebben we een armbandje bij haar gekocht.
De waterval was indrukwekkend, het water kwam met groot geweld naar beneden en de waternevel werd het dal ingestuwd. Terwijl wij met camera's rondliepen had onze gids Sri het slimmer bekeken ... die had op een bankje dekking gezocht achter haar paraplu.
Ondertussen begonnen de regendruppels groter te worden en ook onweerde het in de verte. Dus als een speer al die trappen omhoog naar de auto voordat we beginnen te roesten. We hadden tenslotte daarvoor een tijdje in de ijzerhoudende warm waterbronnen gelegen, dus je weet maar nooit.😉
Terug in de auto kwam de regen met bakken uit de lucht en heeft het meer dan een uur zwaar geregend. De waterplassen op de weg waren zo diep dat we soms op de andere weghelft tegen het verkeer in moesten rijden om de enorme plassen te omzeilen
Na een excursie van bijna 12 uur waren we zo verrot dat we maar roomservice hebben gebeld. Hier is dat gelukkig nog te doen voor een paar euro👍. Binnen 25 minuten kwamen ze op de 3de verdieping met hun karretje voorrijden en werden de Indonesische gerechten en drankjes de kamer in gedragen.
En zo kwam een mooie dag ten einde, vroeg slapen en de volgende morgen weer vroeg op voor een vol programma.

Hey lieverds waar blijft de rest van het verhaal😂😂😂😜😜❤️❤️🤓🤓🤓🤓

Anita 2017-04-19 21:39:32

Haha ja we doen het in fases 🤣

Shirley 2017-04-20 05:15:19

hihi, gaaf zo´n beeldend verslag hahaha, ik zie het al helemaal voor me. Geweldige foto´s