Bedankt, bedankt, bedankt en we zullen het nooit, nooit vergeten.

Colombia, Bogotá

T is voorbij, t is gedaan, we moeten nu naar huis toe gaan.. De reis van La Paz naar Bogotá was lang, maar verliep soepel. Voor de laatste avond hebben we onszelf toegestaan om in een fancy hotel te overnachten, met een bed dat net zo breed als lang is en een douche met massage stralen. Dat mocht wel vonden we, voordat we thuis weer midden in de armoede terecht komen.

Maar goed, als afsluiting van deze serie reisverslagen willen we graag een dankwoord uitbrengen. De reis die (tot nu toe in ieder geval) de reis van ons leven is, hebben we natuurlijk niet zonder hulp tot een goed einde kunnen brengen.

De 4 landen die ons (uiteindelijk) hebben toegelaten om de toeristische industrie te stimuleren, de ambassade die daartoe twee noodpaspoorten heeft moeten verschaffen, de douanes waarvan Max 14 stempels in zijn paspoort erbij heeft gekregen, de 33 hostels die ons onderdak hebben gegeven, de
7 vliegtuigen die ons door de atmosfeer hebben geloodsd, de 10 nachtbussen en nog veel meer korte afstand bussen, laat staan taxi's, die ons over het algemeen veilig van hot naar her hebben verplaatst; zonder hen hadden we dit niet gekund.

Daarnaast zijn we uiteraard de farmaceutische industrie eeuwige dank verschuldigd. Zij hebben ons namelijk:
  • 3 grootverpakkingen muggenspul
  • 3 flessen zonnebrand
  • 13 Diarreeremmers
  • 75 Paracetamols
  • Volledige flessen re-hydratatie drank

en vele andere medische hulpmiddelen geleverd. Nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Verder hebben de liters Coca thee onze lichamen behoed voor ernstigere hoogteziekte verschijnselen en hebben we door alle hostel ontbijtjes, verse inheemse fruitjes en 200 keer uit eten (kilo's kip, forel en rijst) genoeg energie binnen gekregen om de uiterst veeleisende lichamelijke beproevingen te doorstaan.

Aan de andere kant: al het voorgaande valt natuurlijk in het niets bij de onvoorwaardelijke steun die we aan elkaar hebben gehad. Hoe die Max toch keer op keer positief bleef, overzicht hield met de blik op oneindig, zijn vlekkeloze Spaans ten gehore bracht en als navigator geen enkele dodelijke misstap heeft begaan: dat is in een woord 'fabeltastisch'. En ja Fleur, die heeft ook zo haar steentje bij gedragen, af en toe. Zo nu en dan een dodelijke blik naar een buitenstaander die we graag buitenstaander hielden, een zwoele blik naar een buitenstaander waarvan we iets gedaan moesten krijgen, soms zelfs het afstaan van een klein stukje deken zodat Max niet doodvroor en daarbij ook nog het incasseren van niet al te bloemige lucht; dat mag benadrukt worden.

Kortom: een en al peace and love! En natúurlijk, we zouden het bijna vergeten, dank aan alle trouwe lezers! Zonder alle hartverscheurende, uhh hartverwármende boodschappen zouden we niet zo soepeltjes door het andes gebergte gegleden zijn. De wetenschap dat er zoveel jaloerse, hardwerkende, over de sneeuw uitglijdende thuisblijvers waren, deed ons nóg sterker beseffen dat we maar geluk hadden dat we zo iets als dit mee mochten maken.

Nou, mochten we nog iemand vergeten zijn in dit dankwoord; de redactie kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Wij gaan terug naar ons koude kikkerland om te genieten van hygiënisch bereid voedsel (saté! gele paprikasoep!), het maken van muziek, het terug op peil brengen van onze lichamelijke condities en het beginnen aan een volwassen, verantwoordelijk arbeidersleven. Dit laatste het liefst tegen een zo aantrekkelijk mogelijke vergoeding, zodat we snel alle andere prachtige delen van de wereld kunnen gaan ontdekken..

Wordt vervolgd.

Chapeau voor het dank-/slotwoord en een behouden thuisreis. x P

Jan 2017-01-24 18:14:17

Troane in mien auge, en hieeeeeel erg gruuts op uch. Wat hebtj gea dur mêt z'n twieëtjes een onbesjrieflijke ( nou zelfs det is uch geluktj) reis van gemaaktj. Gooi reis noa hoeës, tot murge😙

Jose 2017-01-24 18:50:46

Hoi Max en Fleur, Mooie verhalen, mooie woorden........aan alles komt een einde. Maar een heel mooie herinnering blijft over voor jullie. Nu weer naar het koude Limburg terug. Voordat jullie het weten zijn jullie vast ook weer aan het dagelijkse leven gewend! Groetjes Marianne Heijmans

Marianne Heijmans 2017-01-24 19:12:21

buen viaje! jullie bedankt voor het mee laten reizen, genieten. hele hele hele goeie reis, lieve groet, Irene BIENVENIDO A CASA......

Irene 2017-01-24 20:46:47

Hoi Fleur en Max bijna te mooi om te lezen ,fijn dat jullie zo hebben genoten Wij wensen jullie een behouden thuis komst en horen later wel de mooie verhalen die jullie hebben beleefd Grts Oma en Opa

Oma en Opa 2017-01-24 21:06:44

Lieve Fleur, lieve Max. Super trots zijn wij dat jullie samen deze stap hebben ondernomen. Een schitterende reis, een geweldige levenservaring!! Trots mogen jullie vooral op jullie zelf zijn. Jullie hebben intens genoten van onuitwisbare momenten. Jullie waren er voor elkaar in goede tijden, maar ook als het ff niet mee zat. Prachtige verhalen waarvan we iedere keer weer enorm hebben genoten. Het laatste verhaal zelfs met een brok in m'n keel. Verheug me op morgen!! Een hele goede terugreis en tot morgenavond!! Liefs en alvast een hele dikke kus 😘❤️🍀

Eveline 2017-01-24 21:22:20

Wea hebben met bewondjering/ verwondjering de verslagen gelezen. In ein woord geweldig. Wea hebben genoten en os aug n bitje zurreg gehadjeuver Grieks eten en paspoorten mer alles keumtj good. Hiel gooi reis en tot snel Knuffel, Frits, Toos

Toos Coenen 2017-01-24 22:07:14

Lieve Max en Fleur, Slik...wat un enorm sjoeën verhaal.....echt mooi !! Gae motj gruuëts en trots zeen op uch zelf, want gae hebtj dit saame gedoan. En wae hebbe doa mët van mooge en kinne geniete. Supersjoeën en dankjewel. Gae zeetj noe aan eur trukreis bezig. We hoope det ze veurspoedig verluptj. Dan zeen we os ein van dees zeker. Groete en dikke kus