Frietjes met stoofvlees

Tanzania, Kilimanjaro Region

Goeiemorgen!

Gisteren veel te moe om nog te bloggen dus schrijf ik vandaag het verhaal.

We hadden gisteren een afspraak in het dagcentrum met de leerkrachten. We hadden gezegd dat we gingen koken dus 's ochtends naar de winkel voor nog wat verschillende groenten, aardappelen, aardappelmesjes (dat gebruiken ze hier heel weinig blijkbaar) en wat drank. Een deel van ons ging met Sanctus naar de winkel en de anderen begonnen al aan het stoofvlees en het snijden van de frietjes.
In de winkel hebben we op ons gemak alles kunnen pakken en we hebben nog tijd gehad om een koffie te drinken op een terrasje. Isa kwam ons ophalen aan de winkel om ons naar het dagcentrum te brengen terwijl Sanctus de anderen met de potten en pannen naar het dagcentrum bracht.
Toen we toekwamen hebben we eerst goeiedag gezegd tegen Joseph (de tuinman), Diana en mama Prosper (de koks). We hebben samen liedjes gezongen in de keuken en elkaar in onze talen tot 10 leren tellen, dat ging heel gemoedelijk en zo was het ijs gebroken. Diana en Joseph vroegen ons om uit te leggen hoe we de frietjes in België maken. Omwille van het feit dat zij heel moeilijk Engels verstaan was dit niet eenvoudig, maar met hand en tand hebben we het dan toch kunnen uitleggen. Ze vonden het heel erg grappig!

De leerkrachten waren aan het eten toen wij toekwamen, dit vonden we vreemd daar we duidelijk gecommuniceerd hadden dat wij zouden koken voor hen. Ze zeiden dat het voor hun een laat ontbijt was, maar hier hebben we toch onze twijfels bij. Maar uiteindelijk hebbeb we dan tafels buiten gezet en zijn we gaan eten. De leerkrachten gingen allemaal aan 1 tafel zitten en het personeel van de tuin en de keuken ging apart zitten. Zo zie je dat er toch echt een hiërarchie wordt aangehouden in de Afrikaanse cultuur. We hebben ons overal wat tussengezet om zo kennis te maken met iedereen. Het is niet eenvoudig om een gesprek aan te knopen,maar door over hele kleine dingen te beginnen (zoals bvb een haan die voorbijkomt) kan je toch een gesprek starten.

Na het eten hebben we nog wat gepalaverd terwijl Joseph, Diana en Mama Pros al aan de opkuis begonnen. Hier voelde ik me persoonlijk wel wat ambetant bij, wij hebben het vuilgemaakt en zij gaan het opkuisen... In de Afrikaanse cultuur vinden ze dit allemaal heel normaal. De leerkrachten hoeven maar met hun vingers te knippen en het personeel staat recht... . Heel confronterend.

Na onze maaltijd begonnen we aan de eerste meeting. Rita (onze leerkracht) heeft ons eerst geintroduceerd en Umoja bedankt dat wij hier onze ervaringen mogen halen. Daarop heeft Yvonne (hoofdleerkracht dagcentrum) gezegd dat we van harte welkom zijn en dat zr graag van ons willen leren. De meeting werd op een bepaald moment heel heftig en geladen. Er zijn heel wat misverstanden waardoor de spanningen opliepen. Na deze meeting hadden we echt tijd nodig om te ventileren en te reflecteren met elkaar.

In de avond hebben we allemaal wat rust genomen zodat we rustig konden nadenken en de dag evalueren voor ons zelf... .

Vandaag staat er weinig gepland, we gaan een rustdag inlassen om wat voor te bereiden voor het dagcentrum. Morgen draaien we een dagje mee, het zal vooral observeren zijn. Dinsdag beginnen we er dan echt aan met onze activiteiten!

Djambo!
Maaike

Doe dat goed daar

anita schaeken 2017-04-09 09:01:40

Uiteindelijk komt alles wel in orde! 👍🏻 En het is en blijft een groot cultuur verschil! Je gaat dat goed doen....en veel verhalen kunnen vertellen als je binnenkort terug thuis bent. Dikke knuffel, mama

Mama 2017-04-09 09:50:15

Amaai al zoveel prachtige dingen meegemaakt en ook minder leuke maar is echt wel mooi om eens mee te maken . En Daisy , ze gaat er een hele boek van kunnen schrijven . Geniet er nog maar van met z'n allen . Grtjs uit Balen

Bea 2017-04-09 10:05:52

Maaike,jullie doen dat daar goed ☺👍,geniet zoveel mogelijk van het avontuur en het is keileuk om je reisverhalen te lezen.grtjs Akuna matata 😄