Hallo hallo, Mzungu op ne velo!

Tanzania, Arusha Region

Vandaag stond ons een fietstochtje te wachten tussen de bananenplantages. Eerst hebben we wat langer mogen slapen, tot 7u! Ons ontbijt in het hotel bestond uit thee, gekookte eitjes, banaantjes (hoe kan het ook anders?), brood en pindakaas!
Met een stevig ontbijt konden we de fiets op. We kregen allemaal een mountainbike ter beschikken en maar goed ook met die hobbelige zandwegen :) We fietsten naar de bananenvelden via een klein dorpje. Alle mensen, maar vooral de kinderen, begroeten ons met 'djambo'. De kinderen zijn zeer enthousiast en vragen ons 'pipi', voor alle duidelijkheid is dit het swahili woord voor snoep. Onze gids zei dat we hier best niet op ingaan omdat het dan niet meer stopt... .
De tanzanianen vinden blanken (mzungi) op een fiets blijkbaar geweldig leuk en grappig.
De fietstocht was een gratis powerplatebeurt met al die hobbels, dus dat hebben we dan ook weer gehad!

We reden eerst naar 'Lake Manyara', een supermooi zout meer waar heel wat vissers zijn om op Talapia te vissen. Ze hebben allemaal een heel mooi bootje gesneden uit 1 stuk hout en worden aan het meer ook overspoeld door Mariboe's. Het uitzicht aan het meer is prachtig met een mooi heuvellandschap eromheen. Hier hebben we een tijdje vertoeft voor we onze fiets terug opgingen.
Onze tweede stop was aan de bananenplantage. Hier kregen we informatie rond hoe het proces in zijn werk gaat en waar de bananen naartoe gaan. In Tanzania zijn er zelfs 3 soorten bananen: de gewone banaan zoals wij ze kennen, de hele zoete banaan die gebruikt wordt om bier van te maken en de kleine rode banaan. Deze rode banaan heeft 12maanden nodig om te rijpen en is daarom ook duurder dan de andere bananen. Aan bananen is er un ieder geval geen gebrek hier :)
Toen we aan de plantage stonden, kwamen er een aantal nieuwsgierige kinderen bij ons staan en gaven ons handjes. We hebben foto's genomen van hen en ze poseerden op hun best! Wanneer we dan de foto's aan de kinderen laten zien, zijn ze dolgelukkig en verschijnt er een mooie lach op hun gezicht!

Onze derde en laatste stop was bij de Mtakuja artists. Deze mannen maken ongelooflijk mooie schilderijen op doeken. Ze hebben twee manieren van schilderen: TingaTinga en Knifepainting. Bij TingaTinga zijn de tekeningen glad en mooi afgelijnd. Bij Knifepainting is er een relief te voelen in de schilderijen en ze zijn iets vager maar daarom zeker niet minder mooi ! Hier hebben we een hele tijd vertoeft, daar we nog werden aangesproken door een studente uit de verenigde staten om een aantal vragen te beantwoorden ifv haar project rond ecologie.

Na dit interview zijn we terug naar ons hotel gereden en hebben we nog snel onze voetjes kunnen wassen. Dazrna was Goddy er weer om ons op te pikken voor een terugrit naar Moshi. Eerst zijn we nog lekker gaan eten in een klein restaurantje en toen gestart aan een lange reis terug.

Onderweg nog vlug langs de supermarkt om wat eten te halen voor in ons huis zodat we vanavond bruschetta's kunnen maken. Verder zal het vanavond een rustige avond worden want uitrusten hebben we nog niet echt kunnen doen. Morgen staat er een etentje gepland met de leerkrachten van het dagcentrum. Op het menu: Frietjes met stoofvlees!

Kwa Heri!
Maaike

Waaauw echt waar! Geniet er maar van, ziet er allemaal zo leuk uit! Maar uitgeslapen zulde nie zijn als ge terugkomt :D Dikke knuffel! Uw sissie

Sister 2017-04-07 16:20:09

Amai, druk programma daar. Het zal zeker wel de moeite zijn, maar oh zo vermoeiend, niet? Weleen belevenis die je niet zo gauw nog eens zal mee maken. 😀 Dikke kus, mama

Mama 2017-04-07 16:34:11

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Wat een mooie ervaring daar!

Willeke 2017-04-07 17:06:26

Mooie maar zeker wel een vermoeiende dag

Rita 2017-04-07 17:54:17

Oooh ben zo benieuwd naar al je foto's! Al dat moois nu al en je hebt nog 2 weken te gaan. Kijk uit naar je volgende verhaal xxx enjoy niecy ♡