Ninh Binh, Vietnam

Vietnam, Ninh Bình

Na onze geweldige nacht in het vorige hotel hebben we 's ochtends vroeg gelijk al onze spullen gepakt en zijn we vertrokken naar een ander hotel wat we die nacht op internet gevonden hadden (KingKong guesthouse). Het andere guesthouse was nog wel een aantal kilometer verder, dus op goed geluk zijn we maar gaan lopen in de hoop een taxi tegen te komen die ons kon brengen. We hadden al even snel opgezocht wat een normaal tarief zou zijn zodat we niet afgezet zouden worden, en na een paar minuten stopte er al een auto. Dit was volgens mij gewoon een voorbijganger en helemaal geen taxi, maar hij vroeg een zeer redelijk bedrag dus vonden we het wel prima.
Na ongeveer 10 minuten werden we keurig afgezet op de afgesproken plek. Na een korte zoektocht hadden we ons guesthouse gevonden. We waren wel erg vroeg, dus inchecken kon nog niet, maar we konden al wel onze bagage achterlaten. Na alleen wat noedels van de vorige avond hadden we inmiddels aardig wat trek, dus zijn we eerst maar een broodje gaan eten. Na onze goede ervaringen met een Bánh mi (een belegd stokbroodje) in Hanoi leek het ons leuk om die nu weer, maar dan in een andere regio, te proberen. Het was hier ook aardig toeristisch, dus hadden we zelfs een menu kaart (in het Engels!) waardoor we nu wel wisten wat er exact op zat. Het klonk veelbelovend, maar we zijn er achter gekomen dat tofu niet echt ons ding is... blegh. Achteraf hadden we wellicht een verkeerde keus gemaakt, maar onze buikjes waren in ieder geval weer gevuld zullen we maar zeggen. Volgende keer beter;)
Na het ontbijt zijn we eerst een rondje door het dorp gelopen voor een eerste indruk. We zijn nu in Tam Coc, een regio die enigszins te vergelijken is met Ha Long Bay, maar dan kleiner en op het land. Net als in Ha Long Bay heb je hier gigantische karstgebergten, alleen worden de bergen hier niet omringt door de zee maar door land. Ook hier kan je een boottochtje maken tussen de bergen door. Maar vanwege de enorme ladingen aan Vietnamese toeristen in verband met de feestdagen hier en het feit dat Pim niet zo van boten houdt, hebben we hier vanaf gezien en hebben we zelf langs de rivier gelopen.
Inmiddels was het tijd voor ons om in te checken en konden we naar onze kamer. Hier was alles gelukkig netjes en schoon! Na zo'n beetje alles wat gewassen kon worden afgegeven te hebben bij de laundry service van het guesthouse, zijn we zelf onder de douche gesprongen. Iets wat we ook wel konden gebruiken na dat vieze hotel. Gezien we allebei best wel moe waren, en ook niet zo veel meer hadden om aan te trekken, hebben we de rest van de dag een beetje rondgehangen in en rond het guesthouse.

De volgende dag besloten we een fiets te huren en lekker op z'n Hollands de omgeving te verkennen;) de dag begon vrij bewolkt, dus was het redelijk uit te houden op de fiets. Van te voren hadden we een route uitgestippeld die ons door allerlei dorpjes en rijstvelden voerde. Tegen de middag kregen we wel aardig trek en begon de zon ook door te komen, dus wat eten en verkoeling was wel welkom. Langs de weg kwamen we een restaurantje tegen waar een mevrouwtje aan de weg ons probeerde binnen te lokken. Het enige vietnamees wat wij konden uitspreken was 'Pho Ga', Vietnamese noedelsoep met kip, maar blijkbaar kon Pim dat zo goed dat ze zelfs dacht dat wij vietnamees spraken. Verder was het was niet erg authentiek, maar ze hadden airco en het eten smaakte goed dus wij waren blij.
Na onze lunch gingen we weer op pad, dit keer met iets meer tegenzin door de brandende zon. Op de terugweg hebben we daarom ook nog maar 3 extra stops gemaakt om even bij te komen in de schaduw. Gelukkig staan hier overal kleine restaurantjes en winkeltjes langs de weg en in de dorpjes, dus konden we overal wat te drinken halen indien nodig.

Na een uiteindelijk toch best wel intensieve dag kwamen we moe, enigszins verbrand, maar voldaan weer terug bij ons guesthouse. Na een snelle douche en wat eten was het al weer tijd om onze spullen te pakken. Want die avond zouden we de nachttrein nemen naar Hué. Uiteindelijk zijn we hier maar 2 dagen geweest, maar vanwege het toeristische karakter van dit plaatsje vonden we dat ook wel prima. Mocht je hier ooit heen gaan dan raden we aan om lekker op eigen houtje de regio te verkennen;)