Cherating, Maleisië

Maleisië, Mersing

In Mersing hadden we een beetje bedacht wat we verder nog wilde ondernemen, en op aanraden van een ander stel wat we ontmoet hadden gingen we naar Cherating. Hier zou je namelijk vuurvliegjes kunnen zien en kon je leren surfen, wat ons allebei wel leuk leek.

Er bleek geen directe bus naar Cherating te gaan, dus moesten we in het stadje Kuantan overstappen op een lokale bus en moesten we ergens halverwege zien uit te stappen. De overstap verliep redelijk soepel en we konden weer verder. Na ongeveer 45 minuten stopte de bus ineens bij een café, kennelijk was het pauze voor de chauffeur. Dit was alleen nog 5 km weg van het busstation waar wij heen wilden en het werd ons niet duidelijk of de chauffeur daar überhaupt langs zou gaan. We hadden een kaartje gekregen met de gegevens van de locatie waar we wilden verblijven, dus besloten we die maar te bellen en te vragen hoe we het beste bij hem konden komen. Gelukkig sprak de eigenaar wel Engels en kwam hij ons zelfs ophalen. Na een lange dag reizen kwam het dan toch weer helemaal goed;)
Ook hier hadden we weer een chaletje. Wederom vrij basic en niet zo dicht bij het strand als op Tioman, maar voor ons meer dan prima. Het strand was ongeveer 5 minuten lopen en was niet helemaal wat we er van verwacht hadden. Het was wel heel breed en rustig, maar door de stroming en golven kon je niet echt zwemmen, wat met de warmte wel fijn zou zijn geweest. Ook bleek dat we er net na het surf seizoen waren, dus onze plannen om te leren surfen gingen helaas niet door.. Tevens was ook het meeste gesloten doordat het seizoen al over was. Dus na een ochtendje op het strand zijn we terug gegaan naar ons huisje en hebben we daar wat geluierd.
’s Avonds hebben we toen de firefly tour gegaan. Voor we de bootjes in gingen kregen we eerst een hele presentatie over de vuurvliegjes en de speciale techniek die de gids had ontwikkeld om de vuurvliegjes te activeren. Na de presentatie gingen we de rivier op, op zoek naar de vuurvliegjes. In het begin was er nog best veel lichtvervuiling door de omliggende huizen en de weg, en waren we al bang dat we niet zo veel zouden zien. Maar een stukje verderop was het compleet donker en zagen we de eerste vuurvliegjes in de bomen zitten. Het is een beetje vergelijkbaar met een kerstboom waar her en der wat kleine puntjes in oplichten. Het leken er niet zo veel totdat de gids met zijn lampje ging seinen. Plots lichtte overal in de bomen de vuurvliegjes op en kwamen ze langzaam naar de boot toe zweven. De vuurvliegjes zaten vervolgens overal op en om je heen, echt een heel leuk gezicht! Na een tijdje heen en weer gevaren te hebben en nog meer vuurvliegjes gespot te hebben, gingen we weer terug. Zeker leuk om dit een keer te doen!:)

Verder was er vrij weinig te doen in Cherating, dus hebben we ook hier vrij weinig uitgevoerd en vooral lekker geluierd. Verder waren ook hier weer apen aanwezig die, als je maar even niet oplette, alles overhoop halen op zoek naar eten. Een restaurantje aan de rivier had hier wel een leuke oplossing voor zagen we. Tijdens het eten zagen we ineens wat apen tevoorschijn komen in de hoop wat eten te kunnen jatten, maar de serveersters kwamen ineens aanzetten met een grote knuffel tijger die ze op de reling neerlegde. Bij het zien van de tijger vluchtte de apen zo snel ze konden weg, de rest van de avond hebben we geen last meer van ze gehad xD
Na 2 dagen hadden we het wel weer gezien in Cherating en gingen we verder naar Taman Negara, een regenwoud midden in Maleisië. Ook nu moesten we weer verschillende bussen nemen om op de plaats van bestemming te komen. Gelukkig kon Faz, de eigenaar, ons afzetten bij het busstation in het stadje. De rest van de reis verliep gelukkig weer redelijk goed, al waren we wel weer een hele dag onderweg.

Maar goed dat Julie die electriche vliegenmepper thuis he Ben gelaten anders waren er niet zoveel vliegjes meer over. En even beetje relaxen is ook wel eens lekker