Agra, India

India, Agra

Via onze tuktuk chauffeur hadden we in Jaipur bustickets naar Agra gekocht. De vorige busrit was op zich prima verlopen, alleen deze keer was het een stuk drukker in de bus en konden we onze tassen nergens kwijt. Dus uiteindelijk hebben we 7 uur met onze backpack op schoot gezeten en waren we blij dat we er eindelijk waren.

Op internet hadden we gelezen dat de Taj Mahal het mooist was tijdens zonsopgang, dus de volgende ochtend stonden we vroeg op en gingen we op pad. Al gauw kwamen we erachter dat we niet de enige waren met dit idee, en met maar 1 loket voor buitenlanders duurde het alsnog een tijd voor we binnen waren. Maar ondanks de lange wachttijd waren we alsnog op tijd om de Taj Mahal te kunnen bewonderen :)
Verder was de Taj Mahal eigenlijk niet zo heel bijzonder en na een paar uur rondgewandeld te hebben, hadden we het wel weer gezien. Inmiddels hadden we ook wel honger gekregen, en gingen we op zoek naar iets waar we konden ontbijten. Ergens in de buurt aan een pleintje vonden we een piepklein restaurantje waar het ook best druk was. Dit is meestal wel een goed teken, dus besloten we het te proberen. Het bleek hartstikke goed te zijn (hygiënisch en niet pittig), dus besloten we hier ’s avonds weer te eten. Uiteindelijk hebben we hier de rest van onze tijd in Agra ook maar gegeten zodat onze buikjes weer even tijd hadden om bij te komen van alle pittigheid.

Buiten de Taj Mahal is Agra geen bijzondere stad. Ook hier is het erg druk en luidruchtig en is er verder weinig te doen. We wilden dan ook graag die avond al de nachttrein naar Varanassi nemen, alleen bleek die al helemaal vol.. Pas de volgende dag zou het mogelijk zijn om een kaartje te kopen, dus moesten we nog een dag langer blijven. Gezien we vanuit Varanassi met de trein naar Mumbai wilden, besloten we om ook maar gelijk die tickets te kopen. De tickets naar Varanassi zouden emergency tickets worden en die waren bijna dubbel de prijs. We waren even bang dat we afgezet zouden worden, maar de volgende dag hadden we gelukkig onze tickets :)
We moesten ons alleen nog een dag zien te vermaken. We hadden beide niet echt zin om nóg een fort te bezoeken, dus uiteindelijk zijn we maar ergens in een park gaan zitten wachten tot het tijd was om naar het station te gaan. Dit was in tegenstelling tot de stad lekker rustig. Op een gegeven moment zag ik wat bewegen in de bomen en bleken deze vol te hangen met vleermuizen die daar hun dutje deden. Dus Pim heeft zich uiteindelijk prima kunnen vermaken met het spotten van vleermuizen terwijl ik lekker een boekje zat te lezen op een bankje in het gras.

Wat een mooie foto's weer! En die vleermuizen!! GEWELDIG!!

Djune 2017-05-02 15:53:30

Die vleermuizen, inderdaad geweldig, en best groot! Ik heb al vele mooie foto's van jullie mogen bewonderen op zeer veel plekken van jullie reis, maar de vraag komt wel steeds vaker bij mij naar boven "waarom bouwde de mens zulke grote gebouwen?' Het is onpraktisch, totaal niet efficiƫnt met het gebruik van de beschikbare ruimte, en laat staan het onderhoud.....zal wel te nuchtere gedachte zijn :). Het leveren wel mooie plaatjes op!!