Desert safari, Jaisalmer, India

India, Rajasthan

Na ons fiasco in Bikaner kwamen we om 4.00 uur ’s ochtends aan in Jaisalmer. Deze keer zat de trein zo goed als vol, en niet alleen met mensen maar ook met de kakkerlakken die over de tafeltjes en vloer heen liepen.. Met onze tassen veilig in onze hoezen gestopt zodat er niks in kon kruipen, probeerden we in ieder geval een paar uurtjes slaap te pakken. Pim sliep zoals altijd als een roos, terwijl ik om de haverklap wakker werd. De bedjes liggen niet heel comfortabel namelijk.
Maar ook hier hadden we een transfer vanuit het hotel, dus hoefden we gelukkig niet zelf uit te zoeken waar we heen moesten. Onze kamer was nog niet beschikbaar, maar we mochten wel alvast inchecken en tijdelijk van een andere kamer gebruik maken. Ze hadden kennelijk gezien dat Pim inmiddels heel wat reviews op zijn naam had staan, want we kregen een veel luxere kamer dan we geboekt hadden. De bedden lagen echt héérlijk en we hadden moeite met opstaan toen we van kamer moesten wisselen. Helaas was deze kamer al geboekt, dus moesten we verhuizen naar een andere. Overigens was deze ook beter dan de standaard kamer die we geboekt hadden, ons hoorde je niet klagen;)
Nadat we onszelf een beetje opgefrist en ontbeten hadden, hadden we nog de hele dag voor onszelf. De volgende dag zouden we namelijk voor 3 dagen de woestijn in gaan. Gezien we vertrokken waren met allemaal spullen voor -30C, hebben we eerst even geshopt voor een outfit voor in de woestijn. Rondom en in het fort wat boven de stad ligt heb je allemaal kleine straatjes met winkeltjes. Wel een beetje toeristisch, maar leuk om doorheen te struinen.

De volgende ochtend werden we om 8 uur opgehaald door Fatan, de eigenaar van de organisatie waar we onze desert safari bij geboekt hadden. Na een stukje de woestijn in gereden te zijn, maakten we een stop bij de resten van een verlaten dorpje. Weer een stukje verder stonden onze gidsen, Daniel en mr. Khan, met de kamelen op ons te wachten. Het zijn eigenlijk dromedarissen met 1 bult, maar iedereen noemt ze hier camels.
We kregen ieder onze eigen kameel, ik mr. Lalu en Pim mr. Papaya. De gidsen hadden mr. Julian. Na wat instructies over hoe we zouden voorkomen dat we van onze kameel af zouden vallen, was het tijd om voor het eerst op een kameel te rijden. Het is overigens echt super eng als ze gaan staan. Ze gaan namelijk eerst met hun kont omhoog en dan pas de voorkant. Andersom, wanneer ze gaan liggen, zakken ze eerst door hun voorpoten en laten dan pas hun kont zakken. Maar het is ons gelukt om te blijven zitten! ;)
Na een paar uurtjes heen en weer geschud te zijn op onze kamelen was het tijd voor de lunch. Ook de kamelen kregen even pauze en mochten even vrij rondlopen om te kunnen eten. Om er voor te zorgen dat ze niet te ver weg lopen, bonden ze een touw tussen hun voorpoten zodat ze alleen maar kleine stapjes kunnen zetten. Alleen mr. Lalu werd vastgebonden aan een boom gezien hij anders blijkbaar achter de vrouwtjes aan zou gaan;) Nadat de kamelen voorzien waren, begonnen Daniel en mr. Khan aan de lunch en stelden ze voor dat we een kijkje konden nemen boven op een duin een stukje verderop. Eigenlijk wilden we vanwege de warmte het liefst zo min mogelijk bewegen, maar we gingen toch even een kijkje nemen. De duin bleek een stuk hoger en steiler dan gedacht waardoor het nog best zwaar was om boven te komen in het mulle zand. Maar eenmaal boven konden we dan eindelijk hijgend en puffend genieten van het uitzicht;)
Omdat het in de middag te warm is om ook maar iets te doen, hadden we na de lunch siësta. Voor mij was er weinig rustgevends aan met alle beestjes om en rond de boom, maar Pim heeft heerlijk een dutje kunnen doen. Aan het eind van de middag reden we nog een stukje verder naar de zandduinen waar we zouden overnachten.

Na een nacht onder de sterren werden we, of naja ik dan, wakker van de opkomende zon. Pim heeft ook hier een beetje moeite met opstaan, haha;P Na het ontbijt trokken we weer verder door de woestijn en kwamen we langs verschillende dorpjes en drinkplaatsen voor de kamelen. Voor deze tour hadden we beide nog nooit op een paard gereden, laats staan op een kameel, dus vandaag begonnen we onze benen, billen, rug, en zo’n beetje alles wel te voelen door de spierpijn. Maar toch hadden we weer een leuke gezellige dag met onze gidsen. Onze tweede nacht brachten we ook weer op een zandduin door. Aan het eind van de middag was het begonnen met waaien waardoor het een stuk koeler werd. Wij vonden het allebei heerlijk dat het eindelijk wat afkoelde, maar onze gidsen, met name Daniel, hadden het zo koud dat ze met dekens en al rondom het vuur gingen zitten.

Op de laatste dag gingen we weer terug richting de bewoonde wereld en werden we na de lunch opgehaald door Fatan. Na 3 dagen vonden we het jammer dat we afscheid moesten nemen van onze gidsen en de kamelen, vooral Daniel en Pim konden het erg goed met elkaar vinden, maar waren we stiekem ook wel weer blij dat we vannacht weer in een hotel konden slapen. Helaas was het hotel waar we de eerste nacht verbleven vol, maar de manager wist wel een alternatief en bracht ons naar een ander hotel. Het lag ergens in een achteraf straatje en na wat varkentjes ontweken te hebben die door de straten scharrelden, kwamen we aan bij het hotel. Inmiddels hadden we de naam van het hotel ook even opgezocht op booking.com zodat we een beetje een idee hadden waar we terecht zouden komen en wat de prijs zou zijn. Het leek een prima hotelletje voor ons, alleen vroegen ze bij de receptie meer voor de kamer dan op booking.com stond. Ik gaf aan dat de prijs op internet goedkoper was, maar we kregen te horen dat we dan maar via de site moesten boeken als we die prijs wilden.. Ook prima dachten wij, dus boekten we maar via internet dezelfde kamer..
Gezien het personeel hier niet zo behulpzaam was, zijn we uiteindelijk maar naar ons vorige hotel gegaan om te informeren voor vervoer naar Jodhpur. Hier werden we prima geholpen en vertelden ze dat we de volgende dag de bus konden nemen en ons zelfs zouden brengen naar het busstation als we wilden. Ook werd meermalen verzocht dat we zeker een review moesten schrijven over het hotel en dat we met al onze vragen en problemen bij hun terecht konden. Wat reviews schrijven wel niet allemaal kan opleveren;)

Wat een leuk verhaal weer!

Pim 2017-04-24 16:27:42

Inderdaad weer een leuk verhaal !! :) ;) en weer een fantastische ervaring erbij! slapen in de open lucht, ik had begrepen dat het 's nachts wel tot het vriespunt kan afkoelen in de woestijn, dus die dekens moeten behoorlijk zijn. en overdag loop je weer te puffen in de hitte, wat een temperatuur verschillen.

Ferry 2017-04-25 11:35:29

's Nachts koelde het inderdaad veel af, maar dat voelde voor ons meer als een normale temperatuur haha;P Alleen de 2e nacht begon het erg te waaien en waren de dekentjes wel fijn :)

lisapims.wereldreis 2017-04-26 16:59:01

Mooie beesten die kamelen, maar ik zie wel een metalen pin door hun neusje... :'(