Shigatse, Tibet

China, Shigatse

Dag 4 was een dag waarop we veel in de auto zaten op weg naar Shigatse, een stadje meer aan de westkant van Tibet. De weg liep langs een mooie diep blauwe rivier die zich tussen de bergen door kronkelde. De foto’s geven een idee hoe het eruit zag, maar in het echt was het nog vele malen mooier;)
In Shigatse bezochten we nog een tempel. Inmiddels wist Pim het verhaaltje van de gids al bijna uit z’n hoofd, dus konden we er vrij vlot doorheen. Na deze tempel bezocht te hebben werden we weer in een poepie de luxe (voor Chinese, en inmiddels ook voor onze, begrippen) hotel gegooid waar we heerlijk hebben kunnen slapen.
De volgende dag bestond uit de terugreis naar Lhasa met onderweg her en der wat stops. Zo zijn we even gestopt bij een gletsjer en een groot meer. De gletsjer viel een beetje tegen eigenlijk. Het leek gewoon een besneeuwde berg, maar dit kwam waarschijnlijk door de grote afstand. Het meer was daarentegen super mooi! Het water was net zo blauw als de rivier die we eerder zagen en ontzettend helder. Het was wel een echte toeristen hotspot, compleet met yaks in klederdracht en een echte Tibetaanse mastif die op een tafeltje tentoongesteld werd. Uiteraard moest je ook hier betalen voor een foto met de yak of de hond, maar deze hebben we wel stiekem op de foto gekregen;-P
Tijdens de terugrit naar Lhasa stopten we, net als heel veel andere wagens, langs de weg. De plek was nou niet bepaald bijzonder, dus vroegen we wat de reden was. Wat bleek, we waren te vroeg en we moesten nog 7 minuten wachten voor we de verkeerscamera een eindje verderop konden passeren. De Chinese overheid is nog idioter dan we al dachten en heeft door heel Tibet verkeerscamera’s/flitspalen geplaatst die ervoor moeten zorgen dat er niet te hard gereden wordt. Klinkt op zich best als een goed idee, hebben wij namelijk ook gewoon in Nederland, zij het niet dat de snelheidslimiet rond de 30/40 km/uur ligt op wegen waar je makkelijk 80 kan rijden.. Met als gevolg dat iedereen vol op de rem gaat voor die achterlijke dingen. Overigens is dit nog niet alles, want om te voorkomen dat er tussen de camera’s niet te hard gereden wordt, krijg je ook een tijd die je minimaal over dat stuk moet doen. Wat er dus voor zorgt dat je met z’n allen een paar 100 m van tevoren zit te wachten tot je eindelijk verder mag..
Op dag 6, en tevens onze laatste dag in Tibet gingen we alweer verder. We hadden in eerste instantie het idee om Chinees nieuwjaar te gaan vieren, maar het bleek helaas te duur om terug naar China te reizen. Bovendien zouden we dan of in de trein of in de lucht zitten en zouden we er toch niks van meemaken, dus hebben we het goedkoopste ticket gekocht en gingen we op weg naar Nepal. Tot zo ver onze plannen om vanuit China naar Vietnam te reizen;)
We zouden eigenlijk rond 9.30 uur moeten inchecken, maar het vliegveld ging pas om 10.00 uur open, naja, dat was de bedoeling. Ietwat vertraagd konden we dan eindelijk inchecken en namen we afscheid van onze gids, iets wat Pim toch wel erg jammer vond. Na ruim 2 uur vertraging en een bak veel te pittige instant noedels die we kregen als goedmakertje, konden we dan eindelijk boarden. Op naar Kathmandu! Ondanks dat we niet lang in Tibet zijn geweest, waren we toch ook wel blij dat we naar een nieuwe bestemming gingen. Tot dusver hadden de landen die we bezocht hebben ons positief verrast, maar China is eerder in waarde gedaald. De natuur is er prachtig en ondanks dat ik me mateloos irriteerde aan de smakkende, slurpende en snurkende Chinezen, hebben we ook zeker hele leuke en lieve mensen ontmoet. Zeker de jongere generatie is oprecht wel geïnteresseerd in de rest van de wereld. Maar na het zien van de situatie in Tibet en onze eigen bureaucratische strijd in het verkrijgen van een visum of treinkaartjes en het versturen van een simpel pakketje, zijn we erachter gekomen dat China toch wel een beetje een vreemd land is. We zijn blij dat we er geweest zijn, hebben mooie dingen gezien en gedaan, maar voor nu hoeven we niet zo nodig meer terug.

Leuk, dat we weer wat te lezen en te kijken hebben !!