Kunming naar Chengdu

China, Jinniu Qu

Na de hectische reisdag van gisteren, hoopten we vandaag op en wat soepeler dagje. Het hotel bood een gratis shuttle service naar het vliegveld aan, dus dat klonk in ieder geval goed. Je raad het al, niets was minder waar.. Eerst werden we samen met nog 5 andere chinezen en hun immens grote koffers in een minibusje gepropt. Na ongeveer 10 minuten stopten we ergens en moesten we overstappen op een bus. Om de een of andere reden kon de bagage niet onder in de bus, dus ook hier zat iedereen met de koffers en tassen op schoot en moest je over tassen en koffers in het gangpad klimmen om bij een stoel te komen.
Moe en inmiddels redelijk chagrijnig kwamen we aan op het vliegveld. Na ons uit de bus gewurmd te hebben, begon de security procedure al gelijk bij de ingang. Tassen moesten door de scanner, paspoorten werden gecontroleerd en ook wij werden van top tot teen gescreend met poortjes en apparaatjes. Dit is overigens ook bij elk treinstation zo, zeer vermoeiend.
Eenmaal binnen werden we nogmaals gecontroleerd, de tassen gingen weer door de scanner, net als wij, en de paspoorten en tickets werden gecontroleerd. Dit alles zorgde steeds voor erg lange rijen, en als er iets is wat Chinezen niet kunnen is het wel op hun buurt wachten. Aan deze kant van de wereld zijn wij gemiddeld een kop groter en met behulp van onze backpacks kostten het ons weinig moeite om daar een stokje voor te steken. Maar je geduld wordt aardig op de proef gesteld met al dat geduw en getrek.. (Pim: “Dat weet ik nog ja, jouw gezicht stond op onweer”:-P)
Eindelijk waren we door alle procedures heen en konden we rustig bij de gate gaan zitten wachten tot we het vliegtuig in mochten. Gelukkig verliep de rest van de reis soepel en bereikten we zelfs keurig op tijd Chengdu. In Chengdu wisten we na ons verblijf precies waar moesten zijn, dus ook dit verliep allemaal redelijk. Vanaf het vliegveld reed er een airport shuttle bus naar het centrum en vanaf daar wisten we onze weg zelf weer te vinden. Na een snelle lunch hebben we nog wat boodschappen gehaald voor in de trein en toen was het al weer tijd om in de rij te gaan staan om het station binnen te komen en begon dan eindelijk onze reis naar Tibet!

Na slurpen is voordringen de tweede nare eigenschap ;) Inderdaad geinig dat je de weg al wist in een stad, waar je anders nooit zo snel een tweede keer zou bezoeken..