Yuanyang naar Kunming

China, Kunming Changshui International Airport

Doordat we vanaf de 22ste een tour door Tibet hadden geboekt, moesten we helaas al weer vertrekken. Inmiddels hadden we ook bericht gekregen dat onze permits waren goedgekeurd, en met de al geboekte tickets richting Tibet was dit wel zo fijn.
De terugreis begon weer met een minibusje, wat weer net zo’n succes was als de avond ervoor.. Wederom moesten we weer gewoon langs de weg gaan staan, onze hand opsteken wanneer er een busje voorbij reed en hopen dat hij zou stoppen. Na een half uur was het dan eindelijk gelukt. Na geprobeerd duidelijk te maken waar we heen moesten, hoopten we maar dat het goed zou komen. Na ongeveer 10 seconden bij deze man in de auto stonden we al doodsangsten uit omdat hij het blijkbaar een goed idee vond om vlak voor een haarspeldbocht op de linker weghelft te gaan rijden tijdens een inhaalactie. Het verkeer vanaf de andere kant mistten we op een haar. Normaal gesproken heb ik altijd wel vertrouwen in de lokale bestuurders en maak ik me niet gauw zorgen, maar bij deze kerel was ik in staat om gewoon uit te stappen en te wachten op een andere taxi. Met een kilometer of 80 raceten we over smalle bergweggetjes langs diepe afgronden en haalden we vrachtwagens en auto’s op de meest onmogelijke plekken in. Inmiddels hadden we ook nog wat andere mensen opgepikt(officieel was er plek voor 6 volwassenen, er pasten 6 volwassenen, 4 kinderen en alle bagage van iedereen in) en die waren er niet echt van onder de indruk dus het zal wel normaal geweest zijn.
Na een hectisch ritje kwamen we aan bij het busstation en stapten we over op een touringcar die gelukkig iets rustiger aan reed. Iets te rustig helaas waardoor we bijna 2,5 uur te laat aankwamen en we de laatste bus naar het hotel in de buurt van het vliegveld gemist hadden. De volgende dag zouden we namelijk van Kunming naar Chengdu vliegen en vanaf daar op de trein naar Tibet stappen. Na eerst wat te hebben gegeten besloten we om maar met de taxi naar het hotel te gaan. Het adres op booking.com was niet geheel duidelijk blijkbaar en nadat de taxichauffeur na wat heen en weer bellen erachter kwam dat het ver buiten het centrum lag, gooide hij ons eruit! Daar stonden we dan, nog geen kilometer verder, geen idee wat nou het juiste adres was, een hoteleigenaar die geen Engels sprak en ons kon helpen en zonder taxichauffeur die ons wilde brengen.. Na een half uur vonden we dan eindelijk een taxi die ons, weliswaar tegen een hoger tarief, naar het hotel wilde brengen. Waar we hadden gedacht rond een uur of 8 aan te komen in het hotel, was het nu al na 11en. We moesten onze permits nog uitprinten voor in de trein en helaas had het hotel geen printer. Dus ging Pim er op uit voor een nachtelijke printsessie samen met de hoteleigenaar. De printshops waren allemaal al dicht, maar uiteindelijk kon de permit geprint worden bij een ander hotel. Kosten: 10 euro voor 4 printjes, kon er ook nog wel bij vandaag. Na een snelle douche zijn we gauw ons bed ingedoken om toch nog een paar uurtjes slaap te pakken, de volgende ochtend zou om 4 uur de wekker al weer gaan namelijk!

Het vervoer, de taal en verblijf-adressen blijven een uitdaging! En een land van extremen en uitersten, 14ct voor een tros bananen van 1.5 kilo of een copy voor 2,5 eurie .....