Transsiberie express part 3

Mongolië, Ulaanbaatar

En toen was ons laaste stukje treinen in Rusland aangebroken. Tot aan de mongoolse grens hadden we niet alleen de gehele coupé maar ook het hele treinstel voor onszelf! Bij de grens in Rusland werden we voor 2,5 uur op het station gedropt en werd onze wagon aan een Mongoolse trein gekoppeld. Alleen onze wagon van de gehele Russische trein ging de grens over. Jammer genoeg lag het station in the middle of nowhere en met alleen een wachtruimte in het stationsgebouw zat er niks anders op dan wachten tot we weer terug de trein in mochten..
Na 2,5 uur mochten we dan eindelijk de trein weer in en werden onze paspoorten en de tassen gecontroleerd. Of tenminste, alleen Pim zijn tas, blijkbaar lijkt hij nog steeds meer verdacht dan ik;P na nog een paar uur wachten mochten we dan eindelijk de grens over naar Mongolië en zat onze reis in Rusland er op. Al met al is Rusland ons toch zeer goed bevallen. Door de westerse media hadden wij de indruk gekregen dat alles wat ook maar enigszins met het westen te maken heeft not done is. Maar aangekomen in Moskou bleek het tegengestelde waar. Op elke hoek van de straat vind je een macdonalds/burger king, in de winkels zijn alle westerse merken haast meer vertegenwoordigd dan bij ons en ook kwamen we verschillende 'Amerikaanse' diners tegen die er nog Amerikaanser uitzagen dan Amerika zelf! Tot zo ver de haat tegenover de USA.. Aan de andere kant is er nog veel corruptie en is Poetin niet de beste persoon als leider en visitekaartje voor Rusland, maar gezien de huidige ontwikkelingen in de westerse politiek denk ik niet dat we daar te veel over mogen oordelen;)

Dus voor iedereen die Rusland nog een keer wil bezoeken raden wij het zeker aan. De mensen die wij ontmoet hebben waren allemaal erg behulpzaam en ondanks dat ze geen woord Engels spreken doen ze hun uiterste best je te begrijpen. Overigens is het best goed te doen en meer dan waard om wat Russisch en cyrillisch te leren, het helpt alleen al enorm bij het gebruik van het openbaar vervoer hebben we gemerkt;) ook is de kou in de winter goed uit te houden. Echter schrikt het veel toeristen af met als gevolg dat we nergens in lange rijen hoefden te staan en overal op ons gemak rond konden kijken.

Rusland is dus zeker niet zo erg als we denken en zeker een bezoekje waard! Maar voor nu zit het er voor ons weer op en gaan we door naar ons volgende avontuur: Mongolië

Media en indianen verhalen vertroebelen inderdaad het beeld, maar mooi om te lezen dat de werkelijkheid 'gelukkig' anders is

Ferry 2017-01-17 10:02:30

Giga vlaktes en een eenzaam treinstel :)