Olkhon Island, Rusland

Rusland, Olkhon

Na ons telefoongesprek met meneer Viktor zijn we op goed geluk maar richting het centraal busstation gegaan. Dat station lag een half uur reizen van ons hotel vandaan, dus namen we eerst de lokale bus. En tijdens de spits met je backpack reizen is geen goed idee zijn we achter gekomen. Ook hadden we geen idee wanneer we eigenlijk uit moesten stappen, dus hebben we Google maps er maar bij gepakt en gekeken wanneer het blauwe bolletje enigszins in de buurt van het station kwam. En het werkte! Nu nog de bus naar Olkhon vinden, ook dit lukte na 10-15 minuten. Tot zo ver gaat het goed:)
Vanwege het laagseizoen hadden we verwacht dat we eigenlijk zo'n beetje de enige waren die die kant op gingen, maar niks bleek minder waar. Het busje was helemaal volgestouwd en samen met 4 andere toeristen waren we zowaar een keer niet de enige buitenlanders.

Na ongeveer 6 uur met de bus en veerpont kwamen we aan op Olkhon Island. Voordat we op de plaats van bestemming aankwamen, maakten we eerst nog een tussenstop om een local af te zetten. Een oud dametje compleet met bontjas en -muts die Pim wel even opdroeg om haar bagage uit de bus te tillen. En nog commentaar had toen het haar niet snel genoeg ging. Daarna werden we afgezet in het dorpje Khuzir. We hadden vooraf in Irkutsk alvast een overnachting geboekt en op maps zou het makkelijk te vinden moeten zijn. Bij het adres aangekomen leek het alleen meer op een gewone woning dan op de plaatjes van het hotel. Na controleren bleek het adres toch echt te kloppen en klopten we maar aan. Een stokoud Russisch vrouwtje deed open en keek ons verbaasd aan. Ohjee, geen goed teken dachten we.. Na wat handen en voeten, Google translate en Pims beste Russisch werd de telefoon gepakt om iemand te bellen. Na een tijdje kwam ze weer naar buiten en gebaarde ze naar de weg. Denkende dat we weg moesten omdat ze niet wist wat ze met ons aan moest, zijn we maar die kant op gegaan. Gelukkig kwam daar al iemand aangelopen die ons verder kon helpen. Zij bleek de eigenaar te zijn en de dochter(denken we) van het vrouwtje wat we eerder ontmoet hadden, op booking.com stond blijkbaar haar gewone adres. 200 m verder kwamen we aan bij de blokhutjes die we herkenden van de site. We waren de enige in het hotel en kregen daarom een luxere kamer dan we hadden geboekt, die we nog zelf mochten uitkiezen ook! In het laagseizoen reizen heeft zo z'n voordelen ;)

Voor de volgende dag hadden we een tour geboekt die ons naar het noorden van het eiland zou brengen. We werden opgehaald door een gids die ongeveer 3 woorden Engels sprak en reed in een oud Russisch busje wat nog uit de Sovjet tijd stamt. Samen met 4 Chinezen gingen we op pad over smalle sneeuwweggetjes door de bossen en grote weidse landschappen. Her en der maakte de gids wat stops zodat we de omgeving en het baikalmeer konden bewonderen. Helaas waren we nog te vroeg voor een compleet bevroren meer, maar aan de randen begon al aardig wat ijs te vormen wat zorgde voor mooie plaatjes.
Nadat we naar het meest noordelijke puntje van het eiland waren gelopen, had onze gids bij terugkomst voor een kampvuurtje samen met wat eten gezorgd. Iedereen kreeg een pakketje met wat vis, aardappel, ui en ?? om warm te maken boven het vuur, super leuk en vooral erg lekker! Na nog enkele stops keerden we moe maar voldaan weer terug naar het hotel.
Helaas hadden we maar voor 2 nachten geboekt en gingen we de volgende dag al weer terug om Irkutsk verder te verkennen. Mochten we ooit nog terugkomen, dan zouden we zeker langer op dit mooie eiland blijven :)

Een deel van de foto's heeft het gehaald, maar het internet houd het weer voor gezien vandaag.. De rest volgt hopelijk snel

Leuk!!

Djune 2017-01-04 11:32:00

Superleuk weer om jullie belevingen te lezen

Ferry 2017-01-04 11:43:06

Wauw, mooi fotos

Selina 2017-01-04 13:23:43

Wow, wat een avonturen, en prachtige plaatjes! Wij genieten mee, ga zo door! ❄️👌💋🇾🇪