pindat

Mt Cook + Queenstown

Reis door Indonesië: Java, Bali, Lombok, Australië en Nieuw Zeeland 16 okt 2015 - 01 jun 2016

Nieuw-Zeeland, Franz Josef Glacier

"Plucked straight from a film set or a coffee-table book of picture-perfect scenery, New Zealand is jaw-droppingly beautiful. The word 'wow!' will escape from your lips at least once a day."

Dit staat op de achterkant van de Lonely Planet. En dit is 100% niet gelogen, behalve dat je van 'once a day' wel 'ten times a day' kan maken. Waar je ook ben en wat voor weer het ook is, het is gewoon altijd mooi.

Na lekker een avondje in de sauna gezeten te hebben, liepen ik, een Engelse en een Belg de volgende dag naar 'Hooker Valley', vanwaar we vanaf de grond een uitzicht hadden op de Hooker Gletsjer, en daarachter de hoogste berg van NZ- Mt Cook (3754 mtr). Ook waren we nog 1500 traptreden opgelopen om een mooier uitzicht te krijgen. 's Avonds was het nog steeds onbewolkt. Voordat de maan opkwam zijn drie mensen met de auto naar een plek gereden, vanwaar je een ongefilterd zicht omhoog hebt. Wij mochten meerijden, en behalve onze groep was er niemand. Helaas kan een Iphone of een Gopro geen foto's van sterren maken.

De tweede dag in Mt Cook gingen ik en de Amerikaan waarmee ik de vorige dag meereed, helemaal de berg op. 1500 trappen en het andere tweederde deel zonder trappen. Wat een schitterend uitzicht... En het was windstil en zonnig op de top (2000 mtr) dus we childen daar in ons t-shirt.

De bus vanaf Mt Cook naar Queenstown was 70 dollar. Ik ben toen een halfuurtje gaan liften, en vanaf dat stadje was de bus (nog 3,5 uur rijden) maar 30 dollar. Dat werd dus mijn eerste bus in NZ. Na een tijdje begon er iets achterin de bus razendsnel te tikken, wat vervolgde in een harde knal. Bus kapot... De hele achterkant zat onder de oliespetters. Er moest een nieuwe bus vanuit Queenstown komen, lekker 2 uur wachten. Maar in NZ maakt dat niet uit, want je hebt geen haast.

Ik had een week geboekt in Queenstown omdat veel mensen zeiden dat er veel te doen is en dat het een leuk stadje is. Toen ik mijn kamer in kwam werd ik door een groepje drinkenden (gewone backpackende Britten, geen alcoholisten)(of toch wel?) verwelkomt met 'are you going out with us?'. Ben dus toen naar de bottleshop gelopen, en werd later op de avond verrast door de vele en leuke clubs. The day after was ik behoorlijk verrot, en dacht lekker uit te rusten op de Queenstownhill. Een schitterende dag en ik lag in een stukje gras met een mooi uitzicht over de stad, het grote Lake Wakatipu en de bergen. Maar ik had nooit gedacht dat 1,5 uurtjes lopen zo zwaar kon zijn met een brakke kop... Pfff.

Na een lekker lange nacht ben ik de Ben Lomond berg opgelopen. De langste dagwandeling in Queenstown. En hoewel er veel wolken waren, kwam de zon er toch vaak doorheen. Dit gaf een magisch uitzicht vanaf de top. Donkere in de schaduw gelegen bergen, en lichte in de zon gelegen. Regenboog erbij en het was perfect. Mooie panoramische vergezichten.

Een boottocht in de Milford Sound is volgens mij een van de bekendste toeristische activiteiten in NZ. (Dat betekent automatisch hordes Chinezen.) Vanaf Queenstown is het 4 uur rijden naar de kleine haven met toeristenbootjes. Sommige zeggen dat het erg mooi is, maar dat de prijs het eigenlijk niet waarmaakt. Ik had op internet een tour, bus-boot-bus, voor de halve prijs gevonden. En de busrit was het alleen al waard. Door de bergen, langs grote meren en watervallen. Door de herfst zie je bomen in alle kleuren. Maar 20% van de toeristen ziet Milford Sound met zon: er valt zeven meter per jaar. De rest, waaronder onze groep, met bewolking. Je vaart zo'n twee uur door de fjord- een dal dat eindigt in zee en dat is uitgesleten door een enorme gletser. Toen we ook nog dolfijnen zagen was mijn dag eigenlijk al wel geslaagd. Al kan ik me voorstellen dat mensen het te duur vinden als je volle pond betaald. De dag werd nog beter, behalve voor de portomonnee: het was zaterdag en dat betekent uitgaan:)

Op deze tweede brakke dag in NZ heb ik een retour busticket geboekt naar de Routeburn Track. Ze zetten je af bij het beginpunt en halen je op aan het eind. Ik zag dat een aantal maatschappijen niet meer reden wegens het winterseizoen, en had de zoektocht naar een bus al opgegeven, maar een aardige Nederlandse meid had het een aantal dagen geleden nog gedaan, en ze gaf me een goede maatschappij. Deze Track is een van de negen 'Great Walks' in NZ. Er zijn veel meer meerdaagse wandelingen, maar deze 9 zijn het populairst. Ik heb geen slaapzak of gastoestelletje. Omdat ik de nacht in het hostel al betaald had vond ik het rechtvaardig om mijn deken voor die nacht mee te nemen. Mijn avondmaal bestond uit gedroogd fruit, nootjes en muslierepen. Maargoed, eerst maar eens lopen. Ik liep met de 4 anderen uit het busje. De chauffeur zei dat het de ergste regendag van het jaar was. Niet normaal, het bleef plensen. We zagen daardoor wel een overvloed aan watervallen, moesten zelfs onder een doorlopen. Ook was er een stuk van het pad overstroomd. De hut bewaker, die de slaaphut onderhoud en tickets controleerd, nodigde ons uit in zijn huis om te kaarten. Dit was bij hoge uitzondering, normaal is de 50 persoonshut vol, nu waren we met 7.
De volgende dag ben ik alleen verder gelopen, en het weer was een stuk beter. Hele mooie wandeling (zie foto's).

Vandaag heb ik afscheid genomen van Queenstown. Ik weet zeker dat ik voor m'n dertigste, het laatste jaar waarin je een Working Holiday Visum kan aanvragen, dat visum voor NZ aanvraag en minimaal een halfjaar hier ga wonen. Wat een geweldig stadje; altijd druk, aardige mensen, goed feesten en omringd door prachtige natuur. Net 6 uur in de bus naar Franz Josef Glacier gezeten voor 2 dollar (bargain). De hele dag plensde het, maar morgen schijnt het heel zonnig te worden. Ik hoop dat dat uitkomt, want ik ga weer eens een hoge berg beklimmen, dit keer met uitzicht op de Franz Josef gletsjer.

Genieten genieten genieten! Maar toch ook wel meer en meer naar huis aan 't verlangen.

1 Engelse en Belg
15 Chinezen
16 Dolfijnen
17 Milford Sound

Zo nu weet je ook wat je vader af en toe te verduren heeft na een avondje doorzakken :-). NZ lijkt op de foto's wel mooier dan Australië. Je bent al aardig goed in het zoeken naar bargains. En Lars, leuk dat je naar huis verlangd. Maar geniet nog maar van de laatste weken!

fedor 2016-05-04 10:51:49

Wauw wauw wauw wauw wauw,wat een meegaa mooi enthausiast verhaal. Je bent een topper!!!!!!! En wij zijn ook heeeeel erg blij dat wij jou binnen kort ook weer zien!!!! En blijf van de mooie dingen genieten!!!! Geef een knuffel van ons aan de family browne...want denk dat dat niet lang meer duurt:-)

Carine 2016-05-04 11:38:10

Hallo Lars, wat een mooie belevenissen heb je weer te melden. Archi vroeg zich al af wat een ticket NZ kost, dus wie weet gaan wij volgend jaar wel en dan komen we zeker bij jou voor informatie. Lijkt mij een nog mooier land dan Australie, maar ja elk land heeft zijn charmes. Inderdaad nog lekker genieten en ik kijk ook heel erg uit om jou weer te zien en de verhalen live te horen. Groetjes yvette

yvette 2016-05-04 14:04:25

Hi Lars, I knew you would like Queenstown, it's a wonderful country town with lots of things to do. I love your photos, and the Autumn colours are absolutely gorgeous! We did the Doubtful sound, but from your photos it looks a lot like the Milford Sound. I'm so p,eased to hear you're enjoying your time in NZ, didn't know how you would take it as the weather is not at all like Aus. Keep enjoying yourself, not long to go now and you're back home. I'm guessing Holland will seem very very small after your adventures! But Home sweet Home as they say!! Take care Lars!

Myrna 2016-05-05 09:15:14

Hoi Lars, Aan de foto"s te zien heb je aardig je best gedaan met klinmen pfff, maar dat zal zeker de moeite waard geweest zijn. Mooi om te lezen dat je overal wel weer aansluiting vindt bij andere reizigers. Dat je toch ook naar je thuis verlangt verbaasd me ook niet. Zoals het spreekwoord luid "Eigen haard is goud waard" en "Zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens". Je maakt zo ontzettend veel mooie dingen mee, dat je dat ook een plekje moet geven. Geniet er nog even met volle teugen van! Ook wij kijken uit naar je thuiskomst. Groetjes uit Benthuizen van ons allemaal.

Petra de Wit 2016-05-05 09:47:32

Weer helemaal happy na t lezen van je prachtige verhaal en de mooie foto s. Lars geniet nog maar fijn. Warme groet uit het zonnige Nederland.

Petra Meijers. 2016-05-05 10:37:00

Ha di Larssie, Wat een verhaal weer, prachtig, heb je de deken wel teruggebracht? Je bent er eentje heel inventief met het zoeken naar oplossingen. Wonderlijk te zien hoe je, toch ook van de natuur kan genieten. Had ik nog niet echt verwacht van je. Ik en Fedor gaan volgende week een weekje wandelen in de Eifel, weet niet of ik met die regen die jij hebt gehad zou gaan. ha ha, lafaard die ik ben. Binnen kort de overtocht naar het noorder eiland. Geniet er nog van. Fijn dat je thuiskomt !! Superleuk

Marleen 2016-05-06 15:36:01

Wat heb je toch veel gezien en gedaan ,fotos dat je heb gemaakt zijn echt heel mooi ,Je kunt zien waar jullie allemaal gedaan hebben geniet er nog van.