Veel zweet en weinig slaap

Australië, Redcliffe

Omdat ik maar vrij kort (8 volle dagen) in Darwin zou zijn, leek het me verstandig van tevoren mensen op internet op te zoeken om samen de 2 National Parks te bezoeken. Tours naar deze Parks, Kakadu en Litchfield vond ik véél te duur. 1 dag Litchfield zou 130 dollar kosten en 2 dagen Kakadu tegen de 350 dollar. Helaas ver boven mijn budget, ze schijnen erg leuk te zijn. Een autootje huren met anderen zou veel goedkoper zijn. Omdat er weinig actiefs op Facebook is met betrekking tot Darwin, heb ik dit keer Gumtree gebruikt. Gumtree is het Australische Marktplaats: een site om tweedehans spullen te kopen/verkopen, maar ook om 'travelmates' te vinden en 'rideshares' aan te bieden. 3 mensen hadden op mijn advertentie gereageerd. De eerste avond dat ik in Darwin was heb ik na het avondeten alvast twee van deze drie ontmoet. We zouden 3 dagen later vertrekken. Een van deze gasten verbleef bij familie in een appartement, met uitzicht over een baai. We hebben hier toen een biertje gedronken en gepraat over het tripje. Prima begin van Darwin! Hoewel we alleen stilzaten, zelfs onder een ventilator, was ik aardig bezweet. De luchtvochtigheid was 85% en de temperatuur nog 30 graden om 11 uur 's avonds(!).
De volgende ochtend, na een ei met bacon ontbijt, wilde ik Darwin centrum bekijken. Ik was daar echter al na een halfuurtje mee klaar. Het centrum bestaat letterlijk uit 2 straten van beide misschien net een kilometer. Darwin heeft dan ook maar 145.000 inwoners. Als je net uit steden als Sydney, Melbourne en Perth komt voelt het aan als een klein dorpje. Ook zijn er heel veel Aboriginals in Darwin. Ik weet er helaas nog vrij weinig over, maar wat je ziet is dat ze geen werk hebben, veel alcohol drinken, (waar ze door een soort fout in de genen zeer slecht tegen kunnen) stinken en eigenlijk de hele dag niks doen. Sommigen bedelen en zijn erg opdringerig. Hoewel ze huisvesting en geld van de overheid krijgen heb ik toch medelijden met ze. Ze zijn de oorspronkelijke bewoners van Australië en verworden tot eigenlijk een onderlaag van de bevolking had ik het idee. Eens zat ik in Domino's toen er een Abo naar binnen kwam om te bedelen. Na drie keer 'no' werd hij aggresief en begon te schreeuwen 'I born here I born here!!' Ik denk dat dat met z'n vaderlandgevoelens ofzo te maken heeft. Erg triest.
Daarnaast rijden er in Darwin meer SUV's rond dan waar ook in Australië. Zodra je de stad uit ben zijn behalve de highways veel wegen van gravel.

's Middags ging ik met m'n twee nieuwe Gumtreevrienden naar de 'lagoon'. Een met netten afgezet stuk zeewater met geïmproviseerd stukje strand. De zee in Darwin is te onveilig om in te zwemmen; er zitten krokodillen en zeer giftige kwallen in.
De dag erna, na ei met bacon, heb ik een mountainbike gehuurd (thanks voor de tip Remi!) en ben ik met de Duitser naar East Point gefietst, vanwaar een mooi uitzicht over de stad is. Hierna zijn we naar Charles Darwin National Park
geweest. Een klein Park met mooie mountainbike routes. Heerlijk, 30 graden en een ontieglijk hoge luchtvochtigheid... Als ik met m'n armen schudde kwamen er tientallen druppels vanaf, om over m'n constant doorweekte t-shirt nog maar te zwijgen. 's Middags heb ik alleen nog wat meer van de stad bekeken; de haven en wat mooie buitenwijken.

Na op nieuw ei met bacon als ontbijt, prima Australische traditie, ging ik naar de Parap Market. De Parap market werd aangeraden als een 'nice thing' om heen te gaan. Een gratis shuttlebusje ging daar heen, dus waarom niet. Na 10 minuutjes hier rondgelopen te hebben, vond 't niet bijzonder, liep ik naar het Darwin museum. Een halfuurtje héél langzaam lopen later onder een paraplu tegen de zon, kwam ik daar, opnieuw drijfnat, aan. Na eerst een kwartiertje rustig in de airco op te drogen liet ik me verassen door het best grote museum. Er was o.a. veel over het tropische dierenleven en de orkaan die Darwin kompleet verwoestte in '74.

De laatste persoon, een Franse, van het groepje waarmee we de National Parks zouden bezoeken kwam deze avond aan. We zouden de volgende ochtend vertrekken, en dus spraken we met z'n vieren af om de camper te boeken, eten te kopen en te plannen. We lieten ons informeren bij het infocentrum. De vriendelijke dame vertelde ons dat alle camperverhuurbedrijven gedurende het wetseason gesloten zijn. Alle campers worden verplaatst naar andere steden, omdat er nu te weinig toeristen zijn. Mevrouw vertelde ons ook dat een 4WD auto niet nodig was, omdat bijna alle offroad-wegen gesloten zijn door hoogwaterstand... Valt er nog wat te zien dan? 'Je zult je in de drie dagen niet vervelen.' Gelukkig.

We hebben toen een Hyundai i40 gehuurd, waarin je zowel voor- als achterin zeer veel ruimte had. De Franse had de auto gehuurd, je moest minimaal 21 zijn en dat waren wij drie mannen nog niet. Dat deze regel niet altijd redelijk is, had deze dame al snel bewezen. Onze eerste stop was de Kmart. Een winkel waar ze van alles voor weinig verkopen. Toen ze hier de auto parkeerde, kggggrrrrgg.... Hele linkervoorvelg naar de klote (hahaha). Gelukkig hadden we verzekering. Bij de Kmart hebben we toen een 15 dollar tentje gekocht, met het idee dat er afwisselend twee in de auto zouden slapen en twee in de tent. Een aantal uren later kwamen we aan in het National Park, waar we als eerst de mooie Mary River wetlands gezien hebben. Weer een tijdje later kwamen we na een uurtje (drijfnat) wandelen aan bij een viewpoint, waar we de zonsondergang bekeken hebben.
Erg mooi verschijnsel hier was dat er een dikke wolk voor de laaghangende zon zat, die een hele lange schaduw veroorzaakte, die leek op een soort regenboog.

Omdat we geen camper hadden, hadden we dus ook geen beschikking over een keuken; restaurants en supermarkten zijn schaars in de Parken. We hebben toen de zaterdagavond een kilo rijst gekookt en een halve kilo spaghetti. Aan etenswaren gingen verder mee spaghettisaus, currysaus en nog wat blikgroenten en blikvis. En natuurlijk brood, Nutella, chips en fruit. De eerste avond hadden we allemaal de voorgekookte rijst met currysaus en mais uit blik. We hebben dit helaas in de auto moeten eten, het stikte er van de muggen. Echt ongelooflijk veel, muggenspray en lange kleren waren onvoldoende. Na een kaartspelletje gingen we 'naar bed'. De twee andere gasten in de tent en ik met de Franse in de auto. Nadat we alle muggen gedood hadden probeerden we in slaap te vallen. Dit bleek na een paar uur onmogelijk te zijn. De ramen waren helemaal beslagen en we stikten van de hitte. (Geen seks). Raampje open was onmogelijk door de muggen. We hebben toen de airco aangezet, zonder draaiende motor, want de tent stond ernaast en ook zou dat een beetje oneerlijk voor de andere twee zijn. Airco zonder draaiende motor heeft nauwelijks zin. Ook de heren in de tent hebben amper geslapen, aangezien wij ze om 4 uur nog hoorden praten. En ook schudden ze de tent voor koelte. We besloten, na ontbijt in de auto, (de muggen verwijnen pas als het een uurtje of 9 is) de volgende dag allemaal in de auto te slapen met de motor en airco aan. Laat Greenpeace het niet horen...

Na 3 uur omrijden, een van de schaarse wegen was overstroomd, zijn we 'fris en fruitig' naar een Aboriginalmuseum (hele interessante beschaving), wat mooie uitzichtpunten en jawel, een zwembad geweest. Er is één mini-dorp, Jabiru, in Kakadu. Hier hebben we ff rustig gechillt, gedoucht en worstjes van de bbq gegeten. (Love all the public and free bbq's eveywhere in Aussie) We hadden het hele zwembad voor onszelf. Net als eigenlijk beide National Parks. Zoals de infodame al verteld had: er zijn bijna geen toeristen. Op grote parkeerplaatsen waren we vaak de enige op één of twee auto's na. Dit geeft een mooier beeld van zo'n Park, anders dan wanneer het stikt van toeristen.
Na spaghetti met zalm uit blik, (och wat een kwaliteit tijdens zo'n trip) die nieteens heel koud was door de warmte, gingen we dus met z'n vieren in de auto slapen. Ik 'sliep' op de achterbank. Hoewel er veel ruimte was, is zittend slapen toch niet mijn ding, kwam ik na een totaal van misschien 2-3 uurtjes slaap achter. (We hebben niet de hele nacht de motor laten draaien hoor, ieder uur zo'n 10 minuutjes)

Na opnieuw brood met Nutella zijn we in een paar uurtjes naar Litchfield gereden. We hadden een dag voor dit National Park, en dat is voldoende aangezien het kleiner is dan Kakadu. Hier hebben we zwetend schitterende watervallen gezien, en er heerlijk in gezwommen.
De laatste nacht, gelukkig was het de laatste want de rijst begon al een wat onfrisser geurtje te krijgen hehe.... zagen we een mooie zonsondergang en sliep ik het best van de drie nachten. Ik lag in een van de voorstoelen. Dichter bij de airco, een beetje liggend en vermoeid van de andere slechte nachten.

Terug in Darwin leverden we de auto al vroeg in. Mijn vlucht naar Brisbane zou om kwart over een 's nachts zijn en dus had ik nog een hele dag. Mijn spullen liet ik in het appartement van de Duitser. Ook liet ik mezelf daar de hele dag. Aardig vermoeid was ik en ook wilde ik niet weer doorweekt van het zweet worden. Ik was er best wel klaar mee.

Aangekomen in Brisbane werd ik opgepikt door Marcs oom en Marc. Wat geweldig om weer een bekende en goeie vriend uit Nederland te zien na ruim 4 maanden!! De backpack in de auto gelaten en Brisbane bekeken. Het was zeven uur in de morgen toen we begonnen met rondlopen in de stad. Dit hebben we, onderbroken door een koffie en milkshake, tot bijna 11 uur ('s ochtends natuurlijk) volgehouden. Toen waren we als twee rasaustraliërs toe aan ons eerste biertje :D Ook trouwens als rashollanders, er zat een 5 in de klok: 10:56. Heerijk met uitzicht over de rivier die door de start kronkelt.

Nu twee dagen geproefd te hebben van de Brisbanelifestyle: respectievelijk kebab met patat en Turks brood met bacon en pesto voor dinner, lekker chillen en zwemmen, is het tijd om te beginnen aan onze meer dan 10.000 km roadtrip! We rijden van Alice Springs & Ayers Rock naar Cairns, om vervolgens de oostkust af te rijden naar Sydney.

Wat was ik in Darwin stikjaloers op iedereen die lekker in de koele bergen aan het skiën was, en nog steeds ben ik dat....

Mag niet klagen

haha ja die abo`s. heel irritant maar ook sneu. ik rook en hoorde ze vaak al voorat ik ze zag. een keer gingen ze stenen gooien. depressieve situatie. hey, veel plezier met wederom een roadtrip. trek een volle dag uit om te hiken in Kings Canyon. neem veel water mee en blijf drinken. start vroeg met hiken. ik was daar rond 7maart en hittegolf; 48graden. neem vaatje zout mee en spoel een beetje elk uur weg met water. mijn shirt zat s`avonds onder mineralen/zoutstrepen door hiken. heel listig en kan op je psyche werken. koop een hoofdnetje tegen vliegen overdag. continu 100 vliegen in je gezicht op bepaalde plekken. ga terug als je geen water meer hebt en hou je aan de aangegeven tijden voor hiken als er extreme hitte is! beter vraag je vooraf of je plekken tegenkomt waar je water kan tappen. plan je route daarop; drie liter is niets. ik vlieg morgenochtend naar Panama City en later Ecuador en Galapagos. je email (van je pa gehad) staat op de lijst voor mijn blog. wellicht lees je mee.

remi 2016-02-26 12:45:39

Hallo Lars, weer zulke leuke verhalen en inderdaad gaat het niet allemaal van een leien dakje en moet je ook behoorlijk wat afzien. Maar dan leer je nog meer de kleine dingen waarderen. Ben wel jaloers op jou dat je zoveel van Australie ziet, maar de muggen en de bloedhitte en de bedelende aboriginals niet hoor. Inderdaad triest dat het met de originele bewoners zo slecht is gesteld. Nu weer lekker genieten van de roadtrip met Marc en neem inderdaad de wijze raad van Remi ter harte, want uitdrogen is zo gebeurd daar. Archi en ik gaan volgende week weer een weekje naar de kou om te skieen, leuk hoor die twee uiterste. Groetjes en tot horens yvette

yvette 2016-02-27 12:59:57

heerlijk geskied, gozer. En je mag wel oppassen, Jop benadert jouw techniek! Maar weer leuk om te lezen hoe je het in Darwin hebt gehad. Tsja, muggen zijn ook niet mijn favoriet! En ook ik zeg neem de raad van remi ter harte. Vocht is ook zo belangrijk. Dus ... kofferbak vol met water. Lauw is ook goed. Kan die Marc eigenlijk wel links rijden? Doe rustig aan.

fedor 2016-02-27 17:52:25

Wat een contrasten he Lars! Sneeuw en een zonnetje is idd een heerlijke combi. Veel plezier samen met Marc, snap dat het super is een vriend te ontmoeten en samen mee te reizen, je ervaringen te delen. Enjoy!!