Melbourne en de Great Ocean Road

Australië, Kings Park

Na een avondje uit me de drie Zweedse, was het zondag: rustdag. Geen werk, geen planning, mooi weer. Ben toen naar de botanical gardens geweest, die niet erg spectaculair waren helaas. Na een half dagje werken op maandag heb ik de middag besteed aan post naar Nederland verzenden. Na nog een halve dag werken ben ik op dinsdag met een Oostenrijkse naar de Australian Open geweest. Niet het park zelf in, maar eromheen. Grote schermen, veel mensen, en we hebben Nadal en Sharapova nog van dichtbij gezien toen ze interviews gaven.

Het hostel waarin ik tweeënhalve week in verbleef lag vlakbij de Southbank en ongeveer 15 minuten lopen vanaf het centrum. 'T is een pub met kamers voor backpackers erboven. Er zijn altijd mensen beneden in de pub en de muziek staat (ook buiten) altijd tot ongeveer 10 uur aan. Ook was er een Woollies (supermarkt) aan de overkant, waar vaak een zwerver op z'n didgeridoo speelde. Ik lag met m'n hoofd bij het raam dus ik hoorde altijd wel mensen en muziek. De eerste dag moest ik er wel aan wennen maar ik vond het met de dag prettiger worden. Het was erg goedkoop, zo'n 22 dollar (€14,50) per nacht, en de keuken en badkamers waren prima.

Ik had een auto gehuurd voor 3 dagen om de Great Ocean Road te rijden en nog wat sightseeings daar te doen. In m'n hostel was niemand die hetzelfde idee had. Veel longstayers die werkten, en velen die het al hadden gedaan. Iemand gaf mij de tip op Facebook een bericht te zetten. Er zijn pagina's zoals 'Backpackers in Melbourne', waar dat soort uitjes, werk, spullen aangeboden worden. Een Nederlandse die ik op Bali had ontmoet, tagde een andere Nederlander in dat bericht, die weer eenzelfde bericht had geplaatst in de Facebookgroep 'Dutchies in Australia'. Zo zijn ik en Patrick met elkaar in contact gekomen. Grappig kan het soms gaan! Hij had nog een Nederlandse ontmoet die ook mee wilde, en zo is ons Hollandse Great Ocean Road groepje ontstaan. In de avond vlak voor zonsondergang zijn we naar de Eureka tower geweest (thanks voor de tip Remi), 300 meter hoog in 't centrum van Melbourne, met een 360 graden vieuw. Na hiervan erg genoten te hebben, zijn we nog wat gaan drinken aan een bar op de rivier in de stad.

De drie Zweedse hebben een kamer in een appartement op de Southbank met tennisbaan, zwembad, sauna... Noem maar op. Op donderdag avond hebben we daar een balletje geslagen. Hoewel er eentje best wel aardig kon tennissen, vond ik het vooral vet om te tennissen tussen de hoge gebouwen in Melbourne, tijdens de Australian Open!

Na de laatste uurtjes foldertjes lopen heb ik vrijdagavond rustig aan gedaan. De ochtend erna brak de grote dag aan: met de Aussie family naar de Australian Open! Na eerst geluncht te hebben zijn we naar het park geweest en hebben we daar wat gedronken. Met wat vrienden van family zijn we uiteten geweest. Na twee weken zelf koken en weinig uitgaven aan eetgelegenheden, was het duidelijk een quality weekend aan het worden. Goeie wijnen en lekker eten :D Toen we uiteindelijk in het Rod Laver Stadium aankwamen, was de wedstrijd tussen de dames Keys en Ivanovic gestaakt omdat een van de coaches was flauwgevallen. Na deze spannende wedstrijd hebben we twee Australiërs zien spelen. Tomic vs Millman. Ondanks dat we geen Federer of Djokovic gezien hebben, was het toch geweldig om in het stadion te zitten en de sfeer mee te maken. Toen we trouwens de volgende ochtend over de uiteindelijke stand discussiëerden, bleken we er na een check op het nieuws allemaal ver naast te zitten....
Na een heerlijk ontbijt hebben we gechilled in de mooie Airbnb die ze gehuurd hadden voor het weekend. 's Avonds zijn we naar St Kilda geweest voor een overheerlijke, bijna echte Italiaanse pizza. Maandag reden we in style (BMW 7-serie) naar het vliegveld, vanaf waar zij naar huis vlogen en ik de huurauto ophaalde.
Nadat ik Patrick en Roxanne ophaalde bij een treinstation vlakbij het vliegveld, begon dan de befaamde rit over de 250km Great Ocean Road. Iedereen die hierheen was geweest vond het geweldig. De verwachtingen waren hoog! Na wat leuke kleine plaatsjes gepasseerd te zijn begon het echt. Helaas was er veel bewolking, we aanbeden iedere zonnestraal. Maar ondanks dat was het schitterend! Kilometers lange stranden, met mooie golven en rotsformaties. Na ongeveer een kwart van de Road hebben we ons hostel opgezocht. Of eigenlijk hún hostel. Om toch enigszins de uitgaven aan de auto en het uiteten gaan te compenseren, heb ik de drie nachten in de auto doorgebracht. Ik lijk net de armste backpacker in Australië, de enige die in een auto slaapt... Waarschijnlijk heb ik alleen rijke backpackers getroffen, want velen die ik spreek slapen ook in auto's. We hebben 's avonds heerlijk Chinees gegeten, met onze eigen 'Bring Your Own' fles wijn, in een van de weinige restaurants die open waren. Om een of andere reden was 80% dicht. Tijdens onze tweede dag hebben we de Great Ocean Road afgereden, met 10tallen lookoutpoints over de zee, en bezoek aan de oudste vuurtoren van Aussie en de Twelve Apostels. (Kan niet uitleggen wat het is, soort rotsen in zee, zie foto's)
Drie weken geleden was de weg afgesloten omdat er hevige bosbranden waren. Wij hebben overblijfselen gezien van die branden, zwarte bomen op een zwarte grond. Niet getreurd, de bomen zijn er aan gewend, gooien regelmatig hun korst eraf en groeien gewoon verder na een brand. 's Avonds zijn we naar de Grampians gereden, een National Park landinwaarts. In het donker worden de kangoeroes actief, en deze springen dan ook af en toe de weg over. Ook heb ik bijna een konijn en vogel geraakt en liep er een hert pardoes de weg over.
Op dag drie hebben we gewandeld door de Grampians. Toen we bij het informatiebord stonden te praten over welke route we zouden doen, begon er een Nederlandse tegen ons te praten, en vond dat de route die wij wilden doen een 6,5 op schaal van 10 was. Naja het zal wel... Toen we eindelijk de top bereikten, na eerst tussen een soort mini GrandCanyon gelopen te hebben, keken we onze ogen uit! En wisten we even niet wat we van die verwende Nederlandse moesten vinden. Hierna zijn we doorgereden naar de McKenzie falls. Dit vond ik een van de hoogtepunten van de trip. Ondanks een zwemverbod gaf de man van het hostel advies te gaan zwemmen en onder de waterval te gaan staan. Na door een lichte stroming te zwemmen kon je zo op een rots klimmen en het enorme watergeweld op je lichaam neer laten komen.
's Avonds hebben we lekker gebarbecued en nog een schitterende zonsondergang, met bewolking en veel bliksem, gezien. De volgende dag liftte er een Nederlandse mee terug naar Melbourne. We waren haar al verschillende keren tijdens de trip tegen gekomen. Ze had een autootje met een Duitse, maar die ging verder naar Adelaide, en aangezien zij een bus had geboekt vanaf Melbourne naar Sydney ging ze liever daarheen terug.
Vervolgens reden we dus met vier Nederlanders in een kleine Italiaanse Fiat Punto, door Australië, met Franse croissants... Geinig kan het reizen soms lopen.
Na een geweldig mooie roadtrip (bedankt!!) hebben we afscheid genomen op het treinstation. Eentje gaat naar Sydney, eentje naar Cairns, en Roxanne gaat koken voor de mijnwerkers in de middle of nowhere.
Ondertussen zit ik in het vliegtuig naar Perth. Het zal een kleine jetlag veroorzaken, aangezien het drie uur terug in de tijd is in Perth. Kan je nagaan hoe groot Aussie is!

Nou gozert, jammer dat wij de GOR niet hebben gedaan, ziet er fantastisch uit! En wie is nu weer die Oostenrijkse (adresje voor het skiën??), is wel handig :-). Die Fiat Punto, die achtervolgt je wel. Nou ja, het rijdt. Blij dat je ook nog het goede leven waardeert met wijn en zo. Moet op zijn tijd ook kunnen, toch.

fedor 2016-01-29 10:41:13

Heb je ook gezwommen en onder de waterval gestaan? Oh oh prachtig allemaal. je bent goed bezig. Perth heeft hele mooie stranden heb ik gelezen. En een heel groot aquarium, misschien ook leuk om heen te gaan. Trouwens wel heet daarzo. Ik zag dat het 37C graden is. Ik kan mijn jurkje die ik gisteren van je ontving nog niet aan hoor. Te koud hier.:)

Marleen 2016-01-29 11:37:10

iedereen ging dus weer zijn eigen weg. Jij alleen naar Perth. Nieuw hoofdstuk. Nieuw avontuur! En je komt vast wel weer een Zweedse tegen. Remi

remi 2016-01-29 11:39:44

Hey larsieman, wat een mooie foto's, misschien niet zulke mooie blauwe luchten, maar dat maakt juist wel mooi!! En leuk dat je op die manier weer nieuwe mensen leerst kennen...en daardoor de kosten weer laag kunt houden. en wat een stadion vol mensen...indrukwekkend... benieuwd wat er allemaal op je pad komt in perth....have fun...

carine 2016-01-30 10:46:01

Gaaf zeg zo onder zo"n waterval! Cool om zo de tennistoppers te kunnen zien. Super lief zeg dat je je moeder zo"n leuk jurkje gestuurd hebt! Heel veel plezier verder. Groetjes van ons allen.

Petra de Wit 2016-01-31 16:47:43

Hi Lars, je krijgt aardig ervaring met in auto's slapen. Dat kan daar allemaal. Ik vond de westkust mooier dan de oostkust, minder bevolkt, ongerepte natuur en stiltes die je je haast niet meer kan voorstellen. Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart. Fried en ik hebben twee keer in een klooster gratis geslapen. Jammergenoeg weet ik de namen niet meer. Ik hoop dat je ze tegenkomt, scheelt weer in de kosten. Wat goed dat je met een internationaal gezelschap steeds op stap bent. Ben benieuwd. Zal me niets verbazen als je met zo'n mooie, blonde Zweedse thuiskomt. Als ik jouw verslagen lees krijg ik gewoon een beetje heimwee. Ik beleef het mee, maar je beschrijft het ook heel goed. Veel plezier aan de westkust, wacht op volgende reisverslag. Groetjes.

Rona 2016-02-01 14:35:02

hi Lars, I always enjoy reading your 'blogs' and I'm so glad to hear that you are having a whale of a time and are enjoying yourself sooooo much! Must say, you have seen more than we have so far, and we live here!! But as u said OZ is so enormously huge!! It's nice to do and travel parts of it with other young people, makes the journey more interesting. You must like sleeping in cars, you've done it quite a few times now, maybe you don't need hostels anymore!!! Shaun and Rochelle said you guys all had a great time at the tennis and I saw photos ofcourse. Hope you'll enjoy your time in WA. Please, keep in touch!