Sydney!!

Australië, Sylvania

Zoals ik had verteld, informeerden meerdere mensen mij over vluchtvertragingen van Bali naar Sydney en vice versa. Het ergste zal al achter de rug zijn en je zal geen last hebben, hoorde ik later weer. Op internet stond dat mijn vlucht geen vertraging had, en eenmaal aangekomen op het vliegveld stond er niks op de schermen. Letterlijk niks, mijn vluchtnummer was nergens te bekennen op alle schermen. Navraag leerde mij dat er toch vertraging was, twaalf uur om precies te zijn. Nadat ik ondertussen tien verschillende medewerkers van Virgin Air had gesproken werd ik naar een hotel gebracht. Ik had alle ruhpia's uitgegeven die ik nog had, en was bang dat ik nieuwe moest halen. Maar transport overnachtig en transport naar het vliegveld terug waren geregeld. En onbijt: de beste van mijn verblijf in Indonesië. Er was een corner met Balinees eten, Indonesisch en Europees eten. Daarnaast was er een fruitcorner, verschillende mueslies, koffies en sappen. Eigenlijk best normaal voor een goed hotel, maar die kan ik me niet veroorloven.
Trouwens, tijdens het ontbijt checkte ik vluchtinformatie en er stond zelfs dat vlucht VA0064 gewoon op tijd was vertrokken, mijn vlucht... Lekkere informatievoorziening.
Terug op het vliegveld kreeg ik mijn boardingpass. Het was 17 november en op mijn boardingpass stond dat dat ticket geldig was voor 18 november. Overal waar ik die kelere boardingpass liet zien moest er gebeld worden en moest ik wachten. En of dat nog niet genoeg was, was mijn visa verlopen (hij was al verlopen, maar door de vertraging nog meer). Ik kwam niet langs de paspoortcontrole en werd naar een zijkamertje gebracht. Ze zijn hier tot aan mijn boardingtijd met m'n paspoort bezig geweest. Ik had meerdere malen gezegd dat mijn vliegtuig al aan het boarden was, maar dat deerde hun niet. Ze gingen gewoon op hun slome tempo door, wat mij alleen maar meer frustreerde.
Ik hoefde niet te betalen voor het verlopen van m'n visa. Dat kan flink duur zijn had ik achteraf gezien. Waarschijnlijk door alle vertragingen hebben ze gewoon een nieuwe stempel erop gezet, maar waarvoor dat zo lang moest duren...

Ik werd niet gecheckt door de zo gevreesde Australische Bordersecurity en eindelijk kwam ik dan op Australische bodem! Heerlijk gevoel om na vijf jaar terug te zijn en ik werd hartelijk ontvangen door mijn oom en tante, Mike en Myrna. Nadat ze mij hun super mooie huis hadden laten zien, was het al tijd om naar bed te gaan.
De volgende dag heb ik met Myrna ergens geluncht en een simkaart gekocht met 5 maanden abonnement. Tien keer zo duur als in Indonesië, daar moet je dan maar aan wennen. Verder had ik van het huis genoten, met de hond gelopen en Hollandse tv-series teruggekeken.
Kom je in Sydney, komen de heetste novemberdagen van afgelopen decennia eraan. Niet dat dat erg is. Donderdag was het vrij hoog in de dertig en vrijdag zelfs boven de veertig graden. Nadat we donderdag met z'n drieën ergens geontbijt hadden werd ik achtergelaten op het strand.
's Avonds sprak ik mijn neef Shaun, die achter dit huis woont. Je komt vanaf de weg eerst bij dit huis, en als je de oprit verder omlaag afrijdt kom je bij zijn villa. Mike en ik waren bezig in de tuin (je moet wel wat doen voor je bed vind ik) en toen hoorde ik ineens een heerlijk laag geluid aan komen brommen. Blijkt dat Shaun een auto met achtcilinder motor heeft. Echt super vet, ook al is dat voor Australiërs minder bijzonder dan voor Europeanen. Toen ik vertelde over mijn plannen om in januari naar de Australian Open in Melbourne te gaan, een van de vier grote tennistoernooien wereldwijd, leek hem dat ook leuk en nu wil hij er ook heen.
Vrijdag was het super heet. Myrna moest in de ochtend ergens in de buurt van het strand zijn voor een paar uurtjes, en heeft mij daar afgezet en opgehaald. Gelukkig ging ik daar tegen lunchtijd weg, je werd er gewoon levend gebarbecued. 's Avonds gingen we voor Myrna's verjaardag uiteten en ontmoette ik mijn nichtje Rochelle. Die leek het ook leuk om naar de tennis in Melbourne te gaan. We gaan dus nu waarschijnlijk met Shaun en zn vrouw Amy en Rochelle en haar vriend. Super leuk!
De dag erna halveerde de temperatuur tot 21 graden. Dat voelde eerlijk waar, koud aan.
In de ochtend nam Shaun me mee naar de zee, hier zwemt hij iedere zaterdagochtend met een vriend en gaat daarna ontbijten. We gingen met z'n Commodore V8, een model van Opel dat in Europa niet verkocht wordt. 500 pk heeft dat ding en dat merk je ook wel, echt super vet.
Het zeewater is, nu in het begin van de zomer, echt niet warm. Door het bier en de wijn tijdens het eten de avond ervoor voelde ik me wat duf. Maar nadat ik de duik had genomen voelde ik me weer helemaal fris. Vandaar dat ze het ook 'even een frisse duik nemen' noemen, denk ik.
Na het ontbijt had ik Mike z'n OV kaart geleend waarmee je onbeperkt kan reizen in Sydney. Ik ben toen naar de Harbourbridge en het Operahouse geweest. Ook heb ik de ferry gepakt en ben ik naar Manly gegaan, een super mooi gedeelte van Sydney. En aan het eind van de middag ben ik op advies van Myrna naar een grote supermarkt gegaan waar ze Nederlandse dingen verkopen. Hier vond ik pepernoten! Alleen zijn ze drie keer zo groot als in Nederland en smaken ze naar taaitaaipoppetjes, wat natuurlijk helemaal niet erg is!

De oppervlakte van Sydney is net iets minder dan 1/3 van Nederland, groot voor een stad dus. Het voelt aan als een land op zich, met verschillende steden, die dan wijken zijn. Er wonen ongeveer 4,5 miljoen mensen. Het voelt echter helemaal niet zo, de straten zijn breed, de huizen groot, er is geen massabebouwing. Het voelt heel ruim aan als je door Sydney rijdt, loopt en fietst. Alleen als je in een van de twee grote CBD's loopt, heb je het gevoel in een wereldstad te lopen. Daarnaast is Sydney heuvelachtig en groen met eigenlijk overal bomen. Ook zijn er veel enorme baaien (zie kaartje). Veel huizen zijn tegen de bergen gebouwd met uitzicht op zo'n baai of zelfs de open zee. Zoals ook dit huis, je kan de baai in de verte zien.

De dag erna ging ik met Rochelle en haar vriend Nathan naar een stad buiten Sydney. Hier gaan zij wel eens heen voor een korte vakantie. We gingen met Nathan's auto, een rete snelle Renault Megane RS met 250PK. Een bijzondere auto, Renault verkoopt zijn auto's hier pas sinds 2008, en zelfs nu zie je zelden een Renault.
We reden naar het noorden, waar het ook heel groen en minder bebouwd is. Hele mooie stranden en een heerlijke lunch.
Gister heb ik Mike's fiets gepakt en ben ik langs de zee en via de CaptainCook bridge naar Rockdale gefietst. Hier staan ongelofelijk mooie villa's aan zee. En veel ook, je kan uren fietsen zonder een flat of gewoon huis tegen te komen.

Omdat Myrna dit ook leest wil ik graag afsluiten met haar complimenten geven voor haar kookkunsten;)

Aiii.. nog maar 8% batterij. Dan ga ik me altijd ernstig zorgen maken. Veel plezier!

Remi 2015-11-24 08:39:58

Zo Lars na wat tegenslagen met de reis naar je bestemming ben je dan toch weer in een warm bad terecht gekomen. Hebben de mensen daar dan zulke goede banen dat ze al die luxe kunnen veroorloven? Genieten zeg! Prachtige foto's. Dat is toch wel een heel andere wereld dan hier in Benthuizen. Hier op dit moment veel wind en regen, dus daar mis je niet veel aan. Voor het halen van een frisse neus ga je gewoon even buiten staan.

Petra de Wit 2015-11-24 08:41:09

oh ja, Lars. je kan ook in een toren van de Harbourbridge. Daarin is een museum dat gaat over de bouw vd brug (is geen reet aan natuurlijk) maar je kan daar ook naar een lookout. mooie views van de skyline! http://www.pylonlookout.com.au/Visitor_frs.htm

Remi 2015-11-24 08:54:09

Lars en problemen op het vliegveld...waar doet me dat ookal weer aan denken?😂

Sven van Aspert 2015-11-24 08:55:20

Geweldig, al die verhalen. Geniet ervan, maar volgens mij lukt dat prima!

Esther 2015-11-24 09:13:57

Ga een keer naar Wollomooloo (of zoiets). Tip van mijn zeer gewaardeerde collega Remi. Mooi, doe Myrna en Mike de groeten en geniet van het mooie weer. Zoals Petra als schreef, het is hier bar en boos.

fedor 2015-11-24 10:09:28

Hoi Lars, leuk om je verslagen te lezen. Je schrijft leuk en de foto's zijn erg mooi. Ik wens je een fijne tijd in Australie.

Anja Roggeveen 2015-11-24 13:57:27

Ha die Lars, wat heerlijk dat ik "mee" kan op je wereldreis door je beeldende verhalen! Ik proef de emoties erin, zo mooi! Ieder verhaal zit weer vol nieuwe ervaringen en avonturen... Dit weekend ben ik een nacht met vriendinnen in Rotterdam geweest, daar geniet ik dan maar van: samen door de stad lopen, een bustour, stadswandelingen, shoppen, eten en naar een wijnbar. Wil je ook horen hoe mijn werkdag was;-) zo saai naast jouw dagen....ik zal het je besparen. Wij zijn oa bezig met de voorbereidingen voor de sint. Echt leuk om aan gedichten te werken, kadootjes te kopen, onze schoen te zetten en straks een gezellige avond te hebben. Het is hier echt super koud en nat helaas. Gisteravond zag ik Arvid nog voetballen, ook gezellig met de ouders langs de lijn. Lars, lekker genieten weer van al het moois en de verrassingen die op je pad komen. X Groetjes, Ingrid

Ingrid 2015-11-24 16:42:25

Natuurlijk weer jij die vast staat op het vliegveld.. Kan ook niet anders he?🙉

Jeroen 2015-11-26 08:56:35

Kreeg je verslag met enige vertraging te lezen, ze hebben hier in ons huisje op La Palma nl. geen goeie wifi, vandaar dus ook een wat late reactie. Ik snap wel waarom het zo lang duurde voor jij je visumstempel op het vliegveld van Bali kreeg ... als je een ton aan rupiahs (8 euro of zo?)had geschoven, had je zo je stempeltje gehad. Bedenk wel dat m'n zus en d'r familie tot de gegoede Aussies behoort, maar dat er daar ook mensen zijn die niks te makken hebben en de sociale voorzieningen zijn daar lang niet zo goed als bij ons. Voor de rest geniet van alles, want Australië is een fantastisch vakantieland. Staat de great barrier reef ook op het programma?

archi 2015-11-26 19:59:36

We hebben je verjaardag hier in Nederland in stilte ha ha gevierd. Proost Jongen. Mooie foto's ook. Hopelijk komt het pakje snel, dan kan je weer verder.

Marleen 2015-11-26 23:20:49

Hallo Lars, het blijft leuk om jouw verslagen te lezen en fij om te horen dat je het zo naar jouw zin hebt gehad in Indonesie. Inderdaad jammer van dat gedoe met je visum en de vertraging, maar dat hoort ook echt bij het reizen in Azie. En nu dus een heel ander werelddeel. Doe de groetjes aan de familie in Down-under. Wij vermaken ons weer prima op La Palma, veel mooie en zware wandelingen, lekker potje tenis spelen, lezen in de zon en natuurlijk veel tapas eten. Veel plezier en kijk weer uit naar je verhalen. Groetjes yvette