De eerste dag

IJsland, Reikjavik

de eerste dag: waar is mevr Bouwknecht ?

We hebben altijd al het plan gehad een keer naar Ijsland te gaan want het een van de weinige landen in Europa waar we nog niet zijn geweest. Maar we hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn voor het eerst met een groepreis gegaan. 9 dagen bijna geheel verzorgd ons overgeven aan een reisleiding dat moet een aparte ervaring worden.
Op donderdag een heerlijke rustige dag gehad omdat we pas s avonds gingen vliegen . Op schiphol konden we makkelijk doorlopen (nadat we eerste naar de verkeerde hal gestuurd waren) maar na 9 uur s vonds is het daar zo rustig dat we de enige klanten waren bij de veiligheidscontrole: kom daar nog maar eens om in deze tijd
Iceland Air was op tijd en als we zo rondkeken konden we wel mede reisgenoten herkennen, veelal ook op leeftijd.
Ik had natuurlijk met grote voortvarendheid via internet ingecheckt maar dat heeft niet mogen baten: mijn voorkeur voorin te willen zitten werd door Iceland Air rigoreus afgestraft en we werden helemaal achterin geplaatst. Een verzoek om verklaring leverde geen echt duidelijk antwoord op: ""wellicht om mensen met kinderen te accomoderen"",zei de aardige man van celand Air nou dat leek me gezien de samenstelling van de passageiers niet echt aan de orde. Maar we zouden ons ""overgeven"" en dat hebben we gedaan.
3 uur later kwamen we in Reikjavik aan en wat het meest bijbleef was het feit dat hoe dichter we bij IJsland kwamen hoe lichter het werd.
Om 11.30 lokale tijd. kwamen we aan en omdat wij, ervaren als wij zijn, altijd alleen maar ""carry-on"" bagage hadden, konden we meteen doorlopen.
Buiten stond een mevrouw met het bord ""Kras"" die dacht dat wij de reisleiding waren en later bleek zij , de jonge vrouw de buschauffeur te zijn.
Ze bleek uit Slowakije te komen en het feit dat we ooit in haar geboorte dorp/stad waren geweest (Kosice) maakte natuurlijk indruk. Ze werd pas 10 jaar na ons bezoek aan haar geboortestad geboren!
Daarna begon het wachten en na 15 minuten verscheen de echte reisleiding, Natasha, in rood T-shirt met Kras erop. Natasha was van Ukraiense afkomst (met nederlander getrouwd) en het gaf de reis echt een breed europees tintje
Ze voldeed aan de juiste vooroordelen door een lange stok met een vlaggetje met Kras erop in de lucht te steken en dat leverde na verloop van tijd 22 mede reizigers op. Dat bleef een hele lange tijd zo, terwijl er toch echt 24 moesten komen.
Ik zal een lang verhaal kort maken maar uiteindelijk duurde het bijna 2 uur voordat vastgesteld kon worden dat voor mevrouw (Bouwknecht) de bagage niet aaangekomen was en dat betekende veel formulieren en overleg terwijl wij moesten wachten. Ook dat is groepsreizen.
Maar rond 01.00 gingen we de ruim 50 km met de bus richting Reikjavik en met voldoende licht konden we goed rondkijken.
Hotel Storm lag ergens in het cenrtum en Natasha gaf ons onderweg al de instrukties mee voor morgen.
We lagen om 5 uur NL tijd in bed ( 2 uur tijdsverschil) en dat is meestal de tijd dat wij in NL zo ongeveer richting opstaan gaan.
Vlak voor het slapengaan keek ik nog even op mijn mail:
""Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is.
We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt"
Bij Ziggo houden ze nog geen rekening met het feit dat mensen op vakantie gaan.
Kortom de eerste taak voor morgen ligt al weer klaar

Heb ik me juist opgegeven als 'volger', krijg je dat weer...gehackt! Benieuwd of dat straks ook voor 'ziggo-leiden' geldt. Fraaie beschrijving hoor van jullie vlucht met de Kras-perikelen. Wie weet wat voor een hechte band er in jullie groepje van 24 ontstaat. Wij blijven jullie volgen. Ab.

Ab 2016-07-08 13:17:59

Relaxed zo'n Kras reis. Kijk uit naar het vervolg!