Een welverdiende vakantie

Vietnam, Hoi an

Lieve allemaal,

Na een tijdje geleden te hebben besloten om toch met Kees, mijn huisgenoot en maatje, in Vietnam te gaan reizen was 11 dagen geleden de dag dat ik het vliegtuig pakte naar Singapore. Aangezien ik nog een jaar langer blijf in Sydney om de course leadership & management te doen, ga ik de East Coast later doen en leek het mij fantastisch om met Kees door dit prachtige pangelland te gaan reizen.

Eenmaal in Singapore bij mijn neef aangekomen wist ik al wat mij die avond te wachten stond.. Veel drank en weinig slaap. We hebben 2 of 3 tenten bezocht maar na de eerste tent heeft mijn geheugen mij in de steek gelaten. Zo begreep ik ook niet waarom mijn creditcard in Vietnam was geblokkeerd, maar na contact met de ING bleek dat ik 3 x de verkeerde code had ingetoetst. Oeps! Sinzwartgatpor. Sorry mama voor de moeite om dit mysterie op te lossen, ik zal minder drinken ;-)

De volgende dag was het tijd om naar HCMC te vliegen en kwam ik na een waarschijnlijk te dure taxirit aan bij het hostel. Ik stond net in te checken toen ik Kees opeens naast mij zag. Na een traantje gelaten te hebben gingen wij naar de bar en hadden wij, na bijna een jaar elkaar niet gezien te hebben, veel te bespreken! Kees had ook een muffin met een kaarsje gekocht wat heel cute was! Grappige is, is dat ze me eerst niet meteen herkende aangezien ze op zoek was naar een meisje met vatsige benen. Ik ben blij dat ik alweer 6 kilo ben afgevallen.
Aangezien we allebei mega brak waren hebben we het niet bont gemaakt en konden we de volgende dag op tijd naar het war museum en de cu chi tunnels. Hier had het Noord-Vietnamese leger een ondergronds tunnelstelsel gegraven zodat ze 's nachts vanuit het niets hun vijanden konden aanvallen en de Vietcong kon ook door deze tunnels ontsnappen. Erg interessant was het en ze hadden ook hele wrede boobytraps bedacht. Ook zijn wij 20 meter door de tunnels gekropen wat een ervaring is. Die Vietnamezen hadden vast goede beenspieren want het was zo laag en zeker niet gemaakt voor de gemiddelde westerling. Ik vind het heel bizar dat ze toen 100en kilometers hier doorheen liepen en bijna geen daglicht zagen.
Na de tunnels zijn we het uitgaansleven van HCMC gaan verkennen, maar dit vonden wij niet heel boeiend en de volgende 2 dagen stond de Mekong delta op het programma.
Dit waren 2 leuke dagen waarin we wat eilandjes, een floating market en can tho hebben bezocht. Vooral een fout bij het afrekenen van de wodka's vonden we erg aangenaam. Ik blijf een echte Nederlander!

Daarna gingen we meteen door met een nachtbus naar dalat. Ik vond het maar niks. Als ik op mijn ene zij lag stak mijn neus tegen het raam en de andere kant was ook niet zo comfortabel meer na een tijdje. In dalat zijn ook bergen dus dat maakte de rit nog wat hobbeliger en spannender. Dalat zelf vond ik heel leuk. Het was er ook wat frisser en daar waren Kees en ik helemaal content mee. Even niet de hele dag zweten :-) Achterop de scooter bij Kees en met een kabelbaan hebben we de stad verkend. Toen kwamen we erachter dat de Dalat wijn niks kostte dus zijn we lekker op een soort terras gaan zitten. Vervolgens aten we met de familie van het hostel mee wat super lekker was! Daar hadden we wat gezellige backpackers ontmoet en een paar simpele Nederlanders waarmee we naar de 100 bar zijn gegaan. Je moet voor je zien een soort Efteling sprookjesbos in een doolhof met overal tunnels, trappen en af en toe een bar. Volgens mij waren het 4 of 5 verdiepingen en elke keer vond je wel weer een nieuwe weg naar buiten. Na sluit zijn we toen nog met 2 jongens achterop de scooter mee gegaan, wat niet het beste idee was. De jongen die Kees reed had iets te diep in het glaasje gekeken en toen vielen ze in een bocht ook al beweerde hij dat die nog prima kon rijden. Niet dus! Gelukkig was Kees ongedeerd. Toen we naar huis wilden gaan, waren Kees haar slippers ook nog eens foetsie wat super gek was en moest ze op d'r blote voetjes lopen tot we een taxi vonden. Voor de mensen die Kees niet kennen. Het is een soort Karlijn Koek af en toe. Lees: chaotisch, ongeorganiseerd en raakt veel kwijt. Dit waren geloof ik ook al haar vierde paar slippers en gister moest er weer een nieuwe iPhone oplader worden aangeschaft en de dag daarvoor was ze haar nieuwe waaier al binnen een half uur kwijt. Wat een prestatie!
Na nog een hele dag brak in Dalat hebben gespendeerd was het tijd voor onze helse busreis van 14 uur! We hadden geluk dat we de hele achterbank van de bus hadden, maar soms voelde ik me net alsof ik in de american wip (die bank op de kermis die draait en waarin je alle kanten op wordt gegooid) zat. 'S ochtends kwamen we aan in Danang en toen mochten we nog een uur met een local bus naar hoi an. We deelden de achterbank met 3 andere mensen die allemaal mega bakken bij zich droegen met de grootste prul die ik ooit heb gezien, om dit later op straat te gaan verkopen. Succes pik! We zaten heerlijk!

Op dit moment zijn we in Hoi an, waar we al 3 nachtjes hebben geslapen en nog 1 te gaan. Hier hebben we goed gedronken en zijn we uit gegaan bij de tiger tiger, een of andere bar/club. Laten we maar zeggen:"What happens in hoi an, stays in hoi an!" Verder gaan we hier geen kleding maken want we zijn op de low budget Tour. Wel chillen we hem vandaag in een resort en zijn we gisteren met een oude veteraan op stap geweest die zijn huis en dorpje liet zien en zelf gevochten heeft voor Zuid-Vietnam. Was erg interessant alleen wel jammer dat zijn Engels soms lastig te verstaan was. Sowieso spreken hier veel mensen slecht Engels en had een vrouw waar we een tour bij boekten het de hele tijd over lunt is included. Na een tijdje viel bij ons het kwartje en vroegen we of ze misschien lunch bedoelde..
Yesj, yesj yesj! Kees en ik lunten vanaf nu elke dag.
Gister hebben we ook een kook workshop gedaan. We kregen een koksmuts op en een schort aan en vervolgens leerde hij ons echte Vietnamese gerechten te bereiden. Het was mega lekker, maar echt te veel eten. In ieder geval leuk om te doen als je hier ooit komt.

Morgen is het tijd om achterop de motor bij een easy rider naar hue te gaan. Deze route is ook gereden door top gear en het schijnt echt super mooi te zijn dus ik heb er zin in! Nu nog even Tannen en dan nog wat wodkaatjes. Helemaal chill hier dus! Ik zal binnenkort wel weer een update doen.

Liefs en kus,
Elskie

Leuk Els!!! Die easy rider tour is echt te gek!! ENJOY!

Kim 2016-06-27 13:04:40

Haha Els ik zat al weer op een goed verslag te wachten, genieten dit! En luntse daaro xxxx

Tanah Lotte 2016-06-27 14:39:54

Haha YES weer een verhaal! Als ik dit zo lees ben ik echt heel jaloers op Kees moet ik bekennen. Gelukkig nog niet je straattaal verloren en nu ook nog nieuw vocabulaire erbij, dat doet me goed. Lekker lunten pik! Niet meer dronken op of achterop die scooters gaan zitten, dat is echt levensgevaarlijk en als ik het zo hoor heeft Kees geluk gehad. Misschien door haar nieuwe lucky nose charm ;) Genieten daar en beeld en geluid mag altijd met mij gedeeld worden. Daag schatten! XXX

Connie 2016-06-27 15:15:42

Nerd, nog een week en je beste mattie Baas is er weer om op je te babysitten!

Barend 2016-06-27 16:38:01

Hahaha Nachtbussen en busreizen over het algemeen zijn niet zo jouw ding..... Leuk verhaal :) dikke kus burnie