Blog 3: Australië: een land wat zo divers is!

Australië, Fitzroy

Goed daar was ik weer! Eindelijk de tijd gevonden om mijn blog te schrijven! Ondertussen ben ik alweer bijna 2 maanden in Australië en heel wat km gereisd. Mijn laatste blog eindigde bij de Lagoon van Airlie Beach waar ik me aan het voorbereiden was voor mijn trip naar de Whitsundays.
Ik kan nu vertellen dat het een geweldige trip was! Via een tweedaagse zeil tocht heb ik het beroemde Whitsundays strand bezocht ( wat echt wit zand heeft en helderblauwe water! ) en op twee verschillende plekken gesnorkeld. Dat snorkelen was een hele nieuwe ervaring voor me. Natuurlijk heb in wel eens gesnorkeld in het water in Nederland en omstreken, maar dat is niks vergeleken met snorkelen in Australië! De onderwater wereld is zo ongelooflijk kleurrijk en er is zo veel te zien!

Na de trip op de zeilboot heb ik nog een paar dagen door gebracht in Airlie Beach en vervolgens de bus genomen naar Townsville. Vanuit Townsville op de boot gestapt naar Magnetic Island. Via een website had ik een volunteer job gevonden voor een weekje op het eiland. Per dag moest ik wat uurtjes schilderen in en om het huis om daar vervolgend gratis te verblijven en eten. Het was een erg leuke manier om het echt Australische leven even mee te maken bij een super vriendelijk gezin en even weg te zijn van het backpack wereld. Naast het schilderen had ik genoeg tijd om het eiland te verkennen. Op het eiland heb ik mijn eerste ervaring gehad met het rijden in de rechter kant van de auto en op de linker kant van de weg. Na een paar min in een rustig buurtje ben je er zo aan gewend! Met de auto de verschillende stranden en plaatsen bezocht op het eiland.

Na een week op het eiland te zijn geweest heb ik de boot weer terug genomen naar Townsville om vervolgens de bus te nemen na de laatste stop op de East Coast : Cairns. Over Cairns had ik verschillende verhalen gehoord. De ene vond het niks en de andere vond het geweldig. Na een paar dagen in Cairns te zijn geweest is mijn oordeel dat het ok is. Cairns heeft een Lagoon wat erg fijn is voor de extreem warme dagen die het soms heeft. Voor de rest is het een stad met veel uitgaansgelegenheden en hostels enzo. Naast tijd te hebben door gebracht in de stad heb ik ook 2 tours gedaan. De eerste Tour was een trip naar het Great Barrier reaf. Na het snorkelen bij de Whitsundays nu het wel beroemde water verkent. En het was inderdaad nog mooier dan bij de Whitsundays. Zo veel verschillende vissen gezien en prachtige stukken koraal. De tweede Tour die ik heb gedaan was de Uncle Brain's Tour. Deze Tour nam me mee naar de verschillende watervallen en regenwouden rondom Cairns. Het was heerlijk om weer wat groen en de prachtige watervallen te zien, waaronder de welbekende waterval van herbal essences waar een vrouw de haren achter over gooit met op de achtergrond de waterval. Iedereen heeft daar natuurlijk het zelfde gedaan!

Na Cairns was het tijd voor een nieuw avontuur. Doordat ik mijn eerste plan ( de outback waaronder Alice Spring ) eerst heb uitgesteld vanwege de extreme hitte die er nu, is was het zoeken naar wat anders. Tijdens mijn tijd in Cairns uiteindelijk het plan gemaakt met een reisgenoot om een paar dagen Melbourne te verkennen en vervolgens door te gaan na Tasmania. Zo gezegd zo gedaan!

Melbourne hebben we eerst verkend. Tijdens de eerste sigth seeing bleek al dat het een plek is waar ik zeker van kan houden. Het heeft zoveel oude en historische gebouwen, interessante museums, prachtig botanische parken en zoveel leuke straatjes en cafeetjes. Tijdens de twee dagen die we hadden, zo veel mogelijk oude gebouwen gekeken en heel wat wandelingen gemaakt door de stad. Aan het einde van de dag had ik zeker het gevoel dat ik terug wil komen omdat er zoveel meer te zien is!

Toen was het tijd om het vliegtuig te nemen naar de hoofdstad van Tasmania genaamd Hobart. Tasmania is een eiland onder Melbourne en is als een staat onderdeel van Australië. Bij het woord eiland denk ik al snel aan de grote van Texel/Terschelling. Dat is bij dit eiland een heel ander geval. Het blijkt dat Tasmania twee keer zo groot is als Nederland!
De eerste week hebben we doorgebracht in en rondom Hobart. Mijn reisgenoot had familie daar wonen waar we konden verblijven. Tijdens de eerste bezichtigen op het eiland zag je al snel dat het zo anders is dan wat ik voor de rest heb gezien van Australië. Het is zo groen en heuvelachtig. Je hebt soms het gevoel dat je net zo goed in Ierland ofzo kan zijn. Hobart zelf is een super fijne stad. Het heeft iets Europeaan wat me een soort thuis gevoel gaf. Na de omgeving van Hobart te hebben gezien hebben we een auto gehuurd en geprobeerd om zo veel mogelijk de rest van het eiland te zien. In de drie dagen die we hadden hebben we inderdaad veel gezien. Voornamelijk nationale parken bezocht waar we prachtige wandelingen hebben gemaakt in soms sprookjes achtinge omgevingen, wilde dieren gezien die je niet elke dag ziet ( waaronder een pot orka's wat super bijzonder en uniek was, de Tasmania devil, heel veel wallabies en de super schattige wombats), de stranden bezocht aan de oostkust en de andere grote stad Lanceston ontdekt. Na de roadtrip wist ik het zeker; ik ben een klein beetje geliefd geworden op Tasmania. Het is z'n super mooi eiland met prachtige stukken natuur, plekken waar je je alleen op de wereld voelt en de stad Hobart wat ik als een thuis zou kunnen beschouwen. Hier ga ik zeker een keer terug komen!

Na Hobart heb ik weer het vliegtuig genomen na Melbourne om de rest van de city te bekijken. Tijdens het schrijven van mijn blog ben ik nog steeds in Melbourne. Mijn hostel( een oud nonnenhuis, zeker het mooiste hostel van mijn verblijf) is in de wijk Fitzroy wat een heerlijke wijk ik. Super leuke cafeetjes, vintage winkeltjes( wat heerlijk is voor een backpackers met een budget om toch wat 'nieuwe' kleren te kopen) , schattige straten met oude huizen en prachtige parken.

Na bijna twee maanden reizen ben ik nog steeds blij dat ik de stap heb gezet naar de andere kant van de wereld. De oostkust was een goeie plek om te starten. Leuke plaatjes, prachtige stranden, gezellige excursies en tours maar ook erg druk met haast alleen maar backpackers. In Melbourne of Tasmanië daar in tegen zou ik mezelf wel zien werken/ studeren en wonen. Het zijn zulke fijne plekken waar ik me erg thuis voel ( geen zorgen mam- pap kom eerst gewoon thuis, maar zeg nooit-nooit ;) ). Naast het reizen en verschillende mensen ontmoeten merk ik dat mijn Engels zo vanzelf sprekend word. Doordat ik alleen maar Engels praat de laatste weken merk ik nu al dat ik in Engels ga denken en soms extra hard moet nadenken bij bepaalde woorden als ik in het Nederlands iets schrijf.

Goed dat was het eerst weer voor deze blog! Mijn volgende stop word Adelaide waar ik een typische Australische kerst ga vieren bij familie van me!

See you!!

PS: De foto's komen weer op mijn Facebook pagina te staan!
PPS: Sorry weer voor de lengte van mijn blog :)!

Geweldig verslag weer Joyce! Begin een beetje jaloers te worden op jou mooie reis... Vooral nu met de donkere dagen voor kerst. Al is het hier nogsteeds rond de 10graden. Zal wel geen witte kerst worden... Voor jou ook.niet!😉 Fijne feestdagen daar!xxx uit Wolvega

Sandra vd wal 2015-12-15 08:52:15

Wat een prachtig verhaal van je bijzondere reis. Fijn om de feestdagen bij familie door te brengen.

Jannie 2015-12-15 13:11:55

Je verhaal is nooit te lang Joyce, het is een plezier om te lezen. Fantastisch wat je allemaal beleefd en ziet, inderdaad om jaloers op te worden. Ben erg benieuwd naar je foto's en je reisgenoot! Groetjes uit Lemmer, liefs Antje en Peter.

Antje en Peter 2015-12-16 07:50:28

Te lang?? Zulke verhalen zijn nooit te lang! Mooi Joyce, klinkt super goed en mooi! Maar je wordt wel heel enthousiast... 😉

ageeth 2015-12-17 11:46:19

Weer een geweldig verhaal om lezen. Vast gezellige feestdagen!