Monesterio -Fuente de Cantos 20.5 km

Spanje, Zafra

Gisteravond fikse regenbui op de luifel van de bar ,bliksem en donder, we genieten van de Estrella ,de dames van hun Tinto de verano(1/3 rode wijn ,ijs en spuitwater limon). Monesterio was vorig jaar zwaar getroffen door covid en voor toeristen afgesloten. De schrik zit rr nog in ,meesten met mondkapjes ,zelfs in de bar. We houden ons op t terras. T is rustig in de alberge, 5 van de 20 bedden bezet.
Deze morgen 6.30 uur de wekker , ontbijt in hotel Leo, een klassehotel.Voor de koffie-tostadas ook slechts 2€, leve Spanje. De wandeling start tussen glooiende weiden ,steeneiken, met rotsmuurtjes afgeschermd ,stenen genoeg in de bodem. We klimmen naar een plateau met minder bomen, meer wind ,een schraal zonnetje ,9°.
We hebben nu mooie vergezichten met witte dorpjes , graanvelden ,bijna oogstklaar. Enkele franse ,spaanse ,deense peregrinos onderweg. Ook fietsers zijn zwaargeladen op de via.
Veel vogelconcerten, poppys ,paarse bloemenvelden ,een herder met zijn kudde.
De voeten ,schouders ,knieen worden sterk belast .Er wordt gesmeerd en pillerij ingenomen , maar we houden vol.
Fuente is al van 10 km ver te zien, maar met nog vele hellingen tussenin.Enkele grote varkenskwekers met iberico s zonder eiken maar kunstvoer.
Nog een evenwichtsoefening om een arroyo over te waden , gezwollen na het onweer.
In Fuente brute pech , het oude franciskanerklooster dat vele pelgrims ontvangt is na covid dicht gebleven.
3 andere adressen in mijn beste spaans opgebeld ,completo...Ook de inlichtingen , de hospitaleras,B&B, geen bed vrij. De Alsa verbindingsbus naar Zafra is online volgeboekt. In Zafra heb ik wel nog 5 bedden vrijgevonden in een oud klooster met mooie patio.
Met de taxi erheen , de chauffeur babbelt graag over zijn regio, veel aanplant van wijnstokken voor tinto, olijfgaarden en velden zonnepanelen.
Fuente de cantos, de geboorteplaats van Zurbaran met museum heb ik dus gemist.
Wie Carravagio apprecieert zal Zurbaran zeker ook waarderen, next time dus.

Gelukkige enkel ‘s avonds regen. Terug mooi verslag en mooie foto’s. Zo een stukje varken zou ik ook wel lusten. Smakelijk straks en morgen met veel moet er terug tegenaan.

Marleen 2022-05-04 17:17:34

Helaas zit het soms tegen. Gelukkig spreek jij heel behoorlijk spaans en dan lukt het uiteindelijk. Hopelijk morgen meer succes Jo!

RouteRene1 2022-05-04 17:23:59

Knappe foto's maar zo te zien mag het iets warmer zijn, en het zal blijven regenachtig zijn de volgende dagen Volhouden ook bij een tegenslag , dat is de camino vol verrassingen Mooi zo

Frank 2022-05-04 19:53:25

Mooie foto's. Gelukkiglijk niet moeten slapen onder de sterrenhemel, alhoewel ook een unieke ervaring!

Inge 2022-05-04 20:37:07

Inderdaad, gelukkig nog een bedje gevonden voor jullie. Hopelijk is het weer niet al te nat en blijven knieën en ruggen gespaard. Veel goede moed!

Sonia 2022-05-05 08:58:55

Het is toch weeral een mooie omgeving en spannend niet te weten waar jullie zullen overnachten ,maar hotels zijn er altijd. Vanaf nu zal het elke dag elkaar een beetje oppeppen zijn.